Bra gratis virusprogram?

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Finns det något bra virusprogram som är gratis? Vet att det har funnits något som man körde online... men jag kommer ju såklart inte ihåg vad det hette... :näsblod

JoS skrev:
Testa annars AVG. Funkar kanon.

Kanonbra program! :tummenupp

Har kvar 2 virus:

C:\WINDOWS\SCVHOST.EXE Trojan horse BackDoor.Xeol.A

och

C:\WINDOWS\SYSTEM32\MSCONFG.EXE Trojan horse IRC/BackDoor.SdBot.22.BT

Hur får jag bort dem? Virusprogrammet kan inte flytta dem eftersom de används...

:Bugar

Thundercat skrev:

Har kvar 2 virus:

och

Hur får jag bort dem? Virusprogrammet kan inte flytta dem eftersom de används...

Starta i felsäkert läge(F8) och ta bort dom den vägen (kör antivirus igen)

Thundercat skrev:

Har kvar 2 virus:

och

Lätt fixat :mattias Lägg till mig på MSN eller ICQ så fixar vi det. :tummenupp

Kör Kaspersky, det ÄR bäst.

Thundercat skrev:
Antivirusprogrammet vill inte starta när jag kör i felsäkert läge... :va
Inte med onlinescan, nähä?
Testa då att ta bort dom manuellt, men håll tungan rätt i munnen, dom är "kamuflerade" som systemfiler. (MSCONFG.EXE påminner om MSCONFIG.EXE(orginal) SCVHOST.EXE påminner om svchost.exe(orginal))
Leta även upp dom i registret (om dom finns där) (HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run)

frankof skrev:
Källa? samma plats som "win xp stjäl bandbrädd"?

Jag och en del andra personer har försökt att dölja trojaner för anti virus program med stor framgång. Dock så tog Kaserpsky ca. 20% av dessa trojaner som bl.a. Nort Antivirus, McAffe och andra anti virus program inte upptäckte. Finns dock trojaner och virus som Kaspersky inte upptäcker.

Listan med anti virus program och dess effektivitet har jag dock inte kvar.

Kaspersky AV har länge varit "hacker's choice", dvs som de flesta erfarna användare inom hackar- och warezkretsar använder (jag rör mig i en del sådana kretsar). Dock tycker jag det i senaste versionen blivit lite väl mycket "bloatware". Det var bättre förr, när programmet var litet och inte tog så mycket minne utan bara gjorde vad det skulle utan att stjäla resurser.

Itacha75 skrev:
Jag och en del andra personer har försökt att dölja trojaner för anti virus program med stor framgång. Dock så tog Kaserpsky ca. 20% av dessa trojaner som bl.a. Nort Antivirus, McAffe och andra anti virus program inte upptäckte. Finns dock trojaner och virus som Kaspersky inte upptäcker.

Listan med anti virus program och dess effektivitet har jag dock inte kvar.
Kaspersky är säkert ett potent antivirus, man att skrika "BÄST" är lite förmycket ;)
Dom flesta större antivirus är bra, några jättebra, andra lite sämre, allt avhängig av vad man lägger i det, ett antivirus som stoppar 100% av alla virus men som har ett UI som ingen fattar och knycker samtliga ressurser kan klassas som "bäst" i vissa test men är ju i praktiken helt värdelöst.

Håller fortfarande på Kaspersky, fast det skalman säjjer är riktigt, det blir sämre och sämre...

PC Cillin' ska vara ett bra AV med..

Förresten.. Har installerat Kaspersky på min mors dator, men har bara en trial-key? Någon vänlig själ som vill dela med sej av en key? :D
(Personal 5.0)

Thundercat skrev:

Har kvar 2 virus:

och

Troligen körs de varje gång du startar Windows (om det är det du har) just för att de inte ska gå att ta bort. Om du kör XP kan du bara stänga ner dem under processer i Aktivitetshanteraren. Dock kan det vara lite svårt att hitta vilken process som är just den du ska stänga ner. Hittar du dem inte kan du testa och stänga ner så mycket som går, det gör ingen skada. Starta bara om datorn så är allt som vanligt igen.

Vill du inte testa dig fram kan du annars öpnna "msconfig" i Kör (alternativt under Ny aktiviet i Aktivitetshanteraren) och kolla om det ligger något under Autostart som inte bör göra det. Avmarkera det från listan och starta om så används de inte längre.

När de inte längre används är det bara att plocka bort dem med hjälp av ditt antivirus.

Komplettera gärna med någon form av antitrojanprogram som brukar hantera sånt bättre än vad antivirusprogram gör.

Estremo skrev:
Troligen körs de varje gång du startar Windows (om det är det du har) just för att de inte ska gå att ta bort. Om du kör XP kan du bara stänga ner dem under processer i Aktivitetshanteraren. Dock kan det vara lite svårt att hitta vilken process som är just den du ska stänga ner. Hittar du dem inte kan du testa och stänga ner så mycket som går, det gör ingen skada. Starta bara om datorn så är allt som vanligt igen.

Vill du inte testa dig fram kan du annars öpnna "msconfig" i Kör (alternativt under Ny aktiviet i Aktivitetshanteraren) och kolla om det ligger något under Autostart som inte bör göra det. Avmarkera det från listan och starta om så används de inte längre.

När de inte längre används är det bara att plocka bort dem med hjälp av ditt antivirus.

Komplettera gärna med någon form av antitrojanprogram som brukar hantera sånt bättre än vad antivirusprogram gör.

Men ibland går dom inte att ta bort från Windows Task Manager, för dom kan t.ex. ha namn som crsrss.exe och då förhindrar task manager att det stängs när man ska avsluta aktivitet...

Enklast är felsäkert läge isåfall...

frankof skrev:
Kaspersky är säkert ett potent antivirus, man att skrika "BÄST" är lite förmycket ;)
Dom flesta större antivirus är bra, några jättebra, andra lite sämre, allt avhängig av vad man lägger i det, ett antivirus som stoppar 100% av alla virus men som har ett UI som ingen fattar och knycker samtliga ressurser kan klassas som "bäst" i vissa test men är ju i praktiken helt värdelöst.

Helt rätt.

"Tyvärr" finns det inget anti virus som skyddar dig mot dagens alla virus/trojaner.

Itacha75 skrev:
Helt rätt.

"Tyvärr" finns det inget anti virus som skyddar dig mot dagens alla virus/trojaner.

Just det, Det är användaren själv som får ta på sej rollen som ett antivirus :)

Jag brukar klara mej rätt bra utan antivirus, men det är ju alltid bäst att ha antivirus som kollar efter grejjer som händer i bakgrunden så att säjja..

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back