Bra gratis brandvägg och antivirus... finns det nuförtiden???

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjena!

Har skaffat ny dator och behöver lite skydd känner jag.
Finns det något bra (läs:vettigt) som är gratis nuförtiden och inte bara 30 dagars versioner?

Det gör inget om det är bantat. Jag föredrar att det sköter sig självt i bakgrunden och inte tar speciellt med systemresurser. Dock vill jag att det håller sig hyffsat up-to-date.
Vad det gäller brandväggen så vill jag att den ska vara lätt att konfigurera.

Tacksam för vettiga förslag.

MVH
KaliZ

Eftersom du inte berättar vilket operativ det är - förmodar jag Windows 7. Windows egna brandvägg funkar bra. Microsoft Security Essentials funkar också bra. Absolut viktigast är att hålla JAVA och FLASH uppdaterat samt låta Windows Update installera så snart det finns uppdateringar. Sista året har det mest varit zero-day hål som virusen nyttjat och då krävs det religiös fanatism med uppdateringarna och de flesta antivirusprogram har helt missat eländet.

Windows-patcharna som släpptes i 10 juli 2012 tog det buset mindre än två dygn för att nyttja så jag hade häcken full innan min semester började den 21 juli. Fick avlusa åtta datorer då på 1-1/2 vecka.

Windowsbrandväggen tillsammans med windowsuppdateringar duger gott som brandvägg. Lättkonfad vet jag dock inte om den är.

AVGfree är ett tips på bra gratis antivirus, NOD32 är också bra men jag vet inte om de har någon gratisversion längre.

Eftersom du inte berättar vilket operativ det är - förmodar jag Windows 7. Windows egna brandvägg funkar bra. Microsoft Security Essentials funkar också bra. Absolut viktigast är att hålla JAVA och FLASH uppdaterat samt låta Windows Update installera så snart det finns uppdateringar. Sista året har det mest varit zero-day hål som virusen nyttjat och då krävs det religiös fanatism med uppdateringarna och de flesta antivirusprogram har helt missat eländet.

Windows-patcharna som släpptes i 10 juli 2012 tog det buset mindre än två dygn för att nyttja så jag hade häcken full innan min semester började den 21 juli. Fick avlusa åtta datorer då på 1-1/2 vecka.

Windowsbrandväggen tillsammans med windowsuppdateringar duger gott som brandvägg. Lättkonfad vet jag dock inte om den är.

AVGfree är ett tips på bra gratis antivirus, NOD32 är också bra men jag vet inte om de har någon gratisversion längre.

Tack ska ni ha. Then so be it! Håller mig till windows brandväggen och uppdaterar kontinuerligt.
Installerar nästan aldrig något och surfar mest så det borde vara tillräckligt!

//KaliZ

Avast har en gratisversion som jag tycker funkar bra som Antivirus. Man måste dock regga sig 1 gång per år för att fortsätta ha det gratis. Typ bara fylla i email..

/ Dan

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...