Bra golvhögtalare sökes hjälp!

Det beror ju helt på vilken musik du lyssnar på och vad du vill ha ut av en högtalare.Jag har mina favoriter i den prisklassen i dessa högtalare http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=18301.

Recensioner: http://www.homecinemachoice.com/cgi-bin/displayreview.php?reviewid=2938

http://www.homecinemachoice.com/cgi-bin/displayreview.php?reviewid=3633

Det jag gillar mest hos dom är en för prisklassen god detaljrikedom samt väldigt bra diskant. Det minus som jag kan finna är att de när de inte är inspelade kan finnas vara lite vassa, men det försvinner efter 50+ timmars spelning.

Men detta är enligt mina öron, du kanske hör dom annorlunda.

M.v.h Ralf

Val av högtalare är väldigt individuellt och beror på vad du ska använda dom till, hemmabio? musikanläggning?

Jag har själv ett par Cerwin Vega med 15" basar och de är helt underbara :yoparty

Du måste åka runt och lyssna på högtalarna och bestämma vilka DU vill ha.

Här är en länk till ett par Cerwin, modellen mindre än mina, samma serie:
Cerwin Vega

Har en fin förstärkare :) Tror den duger iaf.

Men vart finns de ställen ja kan provlyssna högtalare då i närheten av vimmerby där ja bor? Ljudia finns ju i Linköping, någon mer butik i närheten?

Hifiklubben har ja fått för mig är bara överdyra saker, att allt bara handlar om märket, är de så?

Cerwin vega gillar jag inte :)

En på ett annat forum rekommenderade dessa : http://www.fyndborsen.se/search.php...TZ+99+W2MT&produkt!op!Produkter:Namn=CONTAINS Han sa att de slog allt upp till 10 000kr klassen, är det någon som har lyssnat på dem som har en annan åsikt?

Last edited:
Eeeh, hifiklubben säljer typ bara top of the line grejor (som vanliga dödliga har råd med), det låter lika bra som det kostar.

Själv tänker jag aldrig mer köpa hifi produkter på siba eller nån sån sketen kedja längre.

Har väl lagt ut drygt 40k på mitt system, bara ljud och jag är nöjd som fan.

Men för all del, köp du högtalare på siba för 2000 spänn, men bli inte sur när de börjar vissla i basreflexen pga att de inte är avstämda eller nåt sånt.

Edit: HiFiklubben i Linköping: http://www.hifiklubben.com/se/Butiker/Linkoeping.htm

Last edited:
Pr0bz skrev:
En på ett annat forum rekommenderade dessa : http://www.fyndborsen.se/search.php...TZ+99+W2MT&produkt!op!Produkter:Namn=CONTAINS Han sa att de slog allt upp till 10 000kr klassen, är det någon som har lyssnat på dem som har en annan åsikt?

Något som oftast är säkert är att du får va du betalar för.. Kostar dom 4k så låter dom inte som 10k.. Som tidigare skrevs gör förstärkaren lika mycket som högtalarna. sen är det bara lyssna sig fram till vad man gillar! ska det va ljust eller mörkare i karaktären avslappnat eller aggresivt mm mm finns hundra tals olika högtalare till minst lika många smaker! viktiga när du lyssnar runt är att ta med dig en egen skiva som du vet hur den ska låta samt att det är musik som du kommer lyssna på i dina högtalare och försöka få lyssna på dom med elektronik som är så likt det du har hemma också.

Själv tillhör jag kategorin som gillar att göra mina saker själv så att jag vet vad jag får. För 5000 spänn så kan du bygga ett par golvhögtalare som är bra mycket bättre än va du nånsin kommer att få för 5000 i butik men visst det krävs ju lite mer jobb men det är det helt klart värt! Plus att det känns betydligt roligare med något som man har gjort själv.

Element brukar jag fixa hos Hifikit i Sthlm, jag tror inte att det finns någon butik som har mer högtalarelement än dom :yoparty
Plus att dom kan ta fram kompletta ritningar på lådor, material etc etc.
HiFiKit

Slå dom en signal så ska du se att har snart byggt dina egna burkar i stället :tummenupp

Pr0bz skrev:
Hej söker golvhögtalare i prisklass runt 5000kr.
Tippsa!

Köp på www.hifiklubben.se

Jag rekommenderar B&W 602.5 S3 för 5996:-, har själv 603 S3 och är grymt nöjd. Jämnförde de med allt i butiken i prisklassen och behövde inte tveka över att köpa B&W.

Jag tycker det känns som att på hifiklubben betalar du 6000 för något som är värt 5000 medans på de flesta andra ställen så betalar du 6000 för något som är värt 3000... :tummenupp

Men ska han nu lägga 5996:- så kan han välja på Dali 6006 och Dali 8008, då de har gått ner i samma pris som 6006:orna (stör mig som fan på det. :huvet )

Dyna voice 85 tycker jag låter bra på Nad 302(?) förstärkare. cw 15 på samma har ju klart mer bas men inte lika stor detalj rikedom.

prulle skrev:
Dyna voice 85 tycker jag låter bra på Nad 302(?) förstärkare. cw 15 på samma har ju klart mer bas men inte lika stor detalj rikedom.
C302? Sån har jag haft, jävligt bra förstärkare faktiskt, trots sin låga effekt så är den spelglad och driver rätt tungdrivna pjäser, låter bra också, har du lyckats få den att slockna av att du spelat för högt i den? :hihi

Sitter för tillfället med en lånad C320BEE och den låter lite bättre tycker jag, kan bero på att en av världens bästa förstärkarkonstruktörer var med och utvecklade den som jag har för tillfället.

Annars så brukar jag köra med min NAD T753v2, såg att den också har sjunkit i pris nu. :4skrika

Solid snake skrev:
C302? Sån har jag haft, jävligt bra förstärkare faktiskt, trots sin låga effekt så är den spelglad och driver rätt tungdrivna pjäser, låter bra också, har du lyckats få den att slockna av att du spelat för högt i den? :hihi

Sitter för tillfället med en lånad C320BEE och den låter lite bättre tycker jag, kan bero på att en av världens bästa förstärkarkonstruktörer var med och utvecklade den som jag har för tillfället.

Annars så brukar jag köra med min NAD T753v2, såg att den också har sjunkit i pris nu. :4skrika

Japp c302.
Haha Fattar att du har tinitus. Det är inte jag som har stereon men en polare som jag brukar va mkt hos, vi spelade så borden skaka i grannens kök och ändå brände vi ingen säkring eller övehetnings skydd. :yoparty

Sugen på att köpa ett sånt steg och cw-15 högtalare, men nu bor man i ett lättbetong hus med päronen och har en snut som granne = inte läge att spela högt. Får bli nästa år när man skaffar eget.
:)

Biturbo skrev:
Jag har ett par NHT ST4

NHT´s hemsida.

Rätt dyra och jäkligt svåra att hålla rena!

Rekomenderas starkt!

NHT kör jag också med!! :tummenupp Har gammla 2.9orna... st4 har jag sålt ett antal när jag jobba i den branchen riktigt bra högtalare!!

*edit* ang att bygga själv skulle jag avråda från det om du inte verkligen vet va du gör.. Riktigt svårt att få det att låta bra även om man kan köpa betydligt dyrare element! en duktig högtalar tillverkare kan trolla med billiga element med hjälp av låda dämpning och framförallt filter och få det att låta riktigt bra! sen är det ju finnishen.. inte så lätt att få en rolig finnish på hemma byggena..

Last edited:
Solid snake skrev:
Men ska han nu lägga 5996:- så kan han välja på Dali 6006 och Dali 8008, då de har gått ner i samma pris som 6006:orna (stör mig som fan på det. :huvet )

Visst kan han det. Fast som jag skrev så tyckte jag att B&W lät mycket bättre. Tycker Dali har ett lite grötigare ljud (beror nog på att de är danska). B&W separerar tonerna bättre tycker jag och framför allt tycker jag diskanten är överlägsen Dali.

(Smaken är som baken, d.v.s. min är bäst!)

Joe Schmoe skrev:
Visst kan han det. Fast som jag skrev så tyckte jag att B&W lät mycket bättre. Tycker Dali har ett lite grötigare ljud (beror nog på att de är danska). B&W separerar tonerna bättre tycker jag och framför allt tycker jag diskanten är överlägsen Dali.

(Smaken är som baken, d.v.s. min är bäst!)
Jaså du säger det? Du fyller 30 i år ser jag, gammal och skröplig blir du, säkert fullt med vaxproppar i öronen också. :FU :hihi

Själv gillar jag inte B&W för de duger inte att spela hårdrock i, typ.

Vad har du för förstärkare då? :)

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...