Bra förstabil???

Rigge skrev:
Jag har precis köpt en BMW 525 -88 och försäkringen va 20 kr mer än min 316 -89 jag hade innan. Jag har haft Audi 100, Audi 90, volvo 245 turbo, bmw 323 på senaste tiden och alla har kostat mellan 200-250 kr i månaden inklusive 525:an alltså. Delar finns det väl på skroten och mekonomen...
min 528 var nästan dubbelt så dyr i försäkring som min manta.
reservdels priser va det ja. kan ta ett exempel, locket till termostaten sprack, hittade inget på skroten, mekonomen hade inte, priset blev över 800kr. motsvarande lock till grannens golf 2 kostade honom 26:- slutsats, vissa saker skiljer inte så mycket men andra saker är verkligen svindyra.

Edit: till H4. skulle volvo ha dyrare delar?? knappast, biltema funkar otroligt bra till en gammal 240 t.ex. de har det mesta. så är inte fallet för BMW.

Last edited:
Ja förfan att ja inte tänkte på det kolla på sierra, det är en klockers bil billig som fan att köra o köpa!

vill du ha nåt tufft o schladda med köp en sierra xr4x4 fan fåååårwiiildrajv o grejjer :) tror det sitter 2.8l pintosnurran i den också, hyfsat bra tryck och odödlig, dock så drar den ganska mycket (ungefär som en saab 900gl som du måste pressa skiten ur för o komma nån vart)

annars så kan ju som några säger golf 2:an funka
leta efter en variant som heter memphis 1.8 den ska tydligen vara ganska pigg.

Superbee skrev:
annars så kan ju som några säger golf 2:an funka
leta efter en variant som heter memphis 1.8 den ska tydligen vara ganska pigg.

Jag hoppas du skojar med han nu!?

Therudeboy skrev:
Jag hoppas du skojar med han nu!?
mjae jag äger ingen men en polare har en, den verkar hyfsat pigg för först och främst vad han har betalat för bilen och hur mycket soppa den drar, allt är relativt såklart!

Superbee skrev:
mjae jag äger ingen men en polare har en, den verkar hyfsat pigg för först och främst vad han har betalat för bilen och hur mycket soppa den drar, allt är relativt såklart!

:rofl. Memphis är iallafall inget som påverkar motorn, det är utrustningen som gör det namnet.

I övrigt så är 1.8:an det ända att rekomendera, allt annat än GTI är skit. Helt enkel för slöa.

Therudeboy skrev:
:rofl. Memphis är iallafall inget som påverkar motorn, det är utrustningen som gör det namnet.

joooo det är såklart jag menade memphis = tööörbå!

:rofl

Om du skall köpa en Saab 900 se till att lägga ett par slantar til så du får en i (insprutning) modellen runt 85-87.
Dessa bilar kan rulla hur långt som helst och när det är några fel så är det oftast billigt att fixa det.
Mycket piggare och har servo.
Sedan så drar den mindre än förgasar motor med.
Ligger på runt 0.9 med min 87:a
Dock skall du se upp med 88b modellen som var den första med katalysator.
Den är verkligen slö då dom bara kastade på katten utan att göra nått mera.

Stor fördel tycker jag med Saab och Volvo (tror jag iaf) är att dom kör med kamkedja så man slipper att byta kamremmen vilket kan kosta en slant.

Jag har ägt ett antal Sabb:ar så är det nått du funderar på så skicka ett pm.

Last edited:
Nisse Järnet skrev:

Har en sådan nu! (4sale by the way)

Köpte för 4000.- la ner 2000 på den på bla ny koppling o lite smått skit.
O ska i väg nu för den klarar inte besiktningen i vår pga rost. Så har du lite tid o svets så är det en skön bil!

Men annars är BMW rätt schyssta bilar. Skön väghållning, bakhjulsdrift :) finns rätt mycket delar på skroten. Etc....

MT skrev:
Om du skall köpa en Saab 900 se till att lägga ett par slantar til så du får en i (insprutning) modellen runt 85-87.

När menar du att 900i blev piggare igen då?
Jag har haft flera 900, och den roligaste var nog 900i 85'an, mycket att åka med även om man jämförde med andra likadana (jag tror att den var pysslad med på något vis) den hade jag tills den hade gått över 30 000 mil, när jag skrotade den så var det för att den "blev över" samtidigt som växellådan var risig.

Nu har jag just en 88B, fördelen med den är att den har handbromsen bak (dom tidigare har den fram), men efter alla år och tusentals mil i äldre saabar så använder jag inte handbromsen för att sladda, jag vänsterbromsar.
Däremot är den inte lika pigg som den gamla.
Jag funderar på att byta upp mig några årsmodeller igen, eftersom min 88 nu har gått över 25000mil, men då blir det nog en turbo (så man får skruva lite)

Ja, många bra svar, överväger just nu om Enzon: är en bra förstabil(!!!!!!) men men...

Saaben är ju potentiell, då den är j*****t billig att köpa!
får se hur det blir, fortsätt komma med bra ideer!
:tomten

En peugeot 205 med minsta motorn, drar lite soppa, billig försäkring, billig skatt, billiga reservdelar och mycket nytt bland annat nylackad. Din för 12000:-.

Bifogat

• peugeotanders3.jpg
    peugeotanders3.jpg
    92.8 KB · Visningar: 63
GuW skrev:
När menar du att 900i blev piggare igen då?
Jag har haft flera 900, och den roligaste var nog 900i 85'an, mycket att åka med även om man jämförde med andra likadana (jag tror att den var pysslad med på något vis) den hade jag tills den hade gått över 30 000 mil.

Nu har jag just en 88B, fördelen med den är att den har handbromsen bak (dom tidigare har den fram), men efter alla år och tusentals mil i äldre saabar så använder jag inte handbromsen för att sladda, jag vänsterbromsar.

Fick för mig att dom höjde effekten i den igen men kom på att det var när 16v kom som det vart lite mera knuff i den igen.
Jag har provat en 88b ganska nyligen och den var bra mycket segare än den som jag har. Dock så vet jag ju inte om den var ok men det var stor skillnad.

Som sagt var vad skall man ha handbromsen till?
Mycket smidigare att vänsterbromsa om det inte går under 5km/h.

Min tidigare bil var en 900i 84:a som gick över 39.000 mil innan insprutningen började att spöka.
Då min far köpte bilen ny och jag den av han så vet jag precis vad det var som hände med den bilen och det största som jag (och far) gjorde var att byta kopplig på den vid ca 30.000 mil.
Den som jag har nu köpte jag när den hade gått 19.000 , har gått idag 27.000 och enda som har hänt förutom slitage delar är att soppa pumpen sade upp sig vid 23.000 mil.

MT skrev:
Dessa bilar kan rulla hur långt som helst och när det är några fel så är det oftast billigt att fixa det.
Mycket piggare och har servo.
Sedan så drar den mindre än förgasar motor med.
Ligger på runt 0.9 med min 87:a

Stor fördel tycker jag med Saab och Volvo (tror jag iaf) är att dom kör med kamkedja så man slipper att byta kamremmen vilket kan kosta en slant.

Jag har ägt ett antal Sabb:ar så är det nått du funderar på så skicka ett pm.

En till fördel på dessa årsmodeller är att handbromsen tar på bakhjulen och inte fram som på de äldre(läs min egen) och de är verkligen skittrist o köra en vinter utan att kunna handbrakea!

edit: såg att någon redan berättat detta. doh :huvet

Men saab 900 är driftsäkra och mycket bil för pengarna.

Jag körde 528:a -87 i 3 år fram till för 3 månader sen.
Visst är det en snygg, kvick och bekväm bil men totalkostnaderna blir rätt saftiga då de drar en hel del soppa och är dyra att försäkra. De rostar rätt friskt och kräver en hel del pyssel och småmekande då de enligt min erfarenhet har fler modellspecifika problem än t.ex Golf.

För 10000:- väljer man lämpligast en vanlig bil av enkel konstruktion med stor tillgång på billiga reservdelar.

Jag sålde precis min gamle trotjänare, volvo 244GLT-84
Jag hade haft stridsvagnen i 5år, den har kostat mig ca 1500/år i försäkring och jag har lagat den för ca 7000.
Den fick gå på biltemas lyxiga olja med relativt täta byten.
Den drog misshandlad 1lit/milen blandat och 0.85 i motorvägskusk mellan sthlm - växjö.
Delar kostar nära nog gratis, bromsar runt om, klotsar, skivor och handbroms styva tusenlappen på biltema....
Skulle jag köpa bil för 10 000 skulle jag utan tvekan köpa en insprutad volvo 240 igen.
Billigare kan man knappt åka med en bil som inte är helt orkeslös...
//Tobbe

Tycker det här är ett klockrent fall av banning. Killen har en jävla ferrari som avatarbild, och ingen hoj.... Vad tycker ni om det?

köp en pugeot 205 gti. Grymt rolig och går på luft. Annars sa du ju saab 9000 och det tycker iaf jag är en grymt behaglig bil.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman