Bra första hoj till liten tjej, TUNGT MC KORT!!!

Vill du ha ritning på dom 2st rostfria delarna till bakfjädringen som måste tillverkas så kan du maila mig om du köper en gsxr vill säga. kostar ca 500-800kr att få dom tillverkade + att du får värma stödet och knäcka det lite så att hojen står stadigt.
1 timme mek o din brud kan börja köra på en gång.

principen är densamma på dom flesta nyare sporthojar om man ska sänka dom.

Byta till en lägre sadel är bara skit. komforten är usel på sporthojar och blir inte bättre av en urgröpt sadel.
 
Min första hoj som jag började övningsköra på i våras var en Honda CBR 600 från -91. Den var både låg sitthöjd på och vägde inte så mkt samt lättkörd. Inget jag kunde köra upp på men jag tog några lektioner på körskola för att öva på konbanan mm och så körde jag upp på körskolehojen. Funkade bra att köra mycket privat på egen hoj men att köra upp via körskolan och deras hoj.

Nu har jag 'bytt upp' mig och kör en Honda 929 RR från -01. Den är också låg sitthöjd på och väger inte så mycket. Inte lika snäll o lättkörd som 600:an kanske :tungan men funkar bra om man är ganska kort :)

Lycka till!
 
En firestorm då, det är ju upprätt körställning, sen är det ju honda...finns fina för 40 000:- och även billigare. Sen är det ju vettig försäkring på dom ca 4-5 tusen hel/helår.

Ligger helrätt till i pris men undrar om den inte är för tung?! Vet du om den går att sänka?! Eller den kanske inte är så hög?! :confused:

Min första hoj som jag började övningsköra på i våras var en Honda CBR 600 från -91. Den var både låg sitthöjd på och vägde inte så mkt samt lättkörd. Inget jag kunde köra upp på men jag tog några lektioner på körskola för att öva på konbanan mm och så körde jag upp på körskolehojen. Funkade bra att köra mycket privat på egen hoj men att köra upp via körskolan och deras hoj.

Nu har jag 'bytt upp' mig och kör en Honda 929 RR från -01. Den är också låg sitthöjd på och väger inte så mycket. Inte lika snäll o lättkörd som 600:an kanske :tungan men funkar bra om man är ganska kort :)

Lycka till!

En 600 är som sagt för liten (minst 750cc)...... Jag själv hade en CBR 900 Fireblade -94 som första hoj och den körde jag upp på men det är inget jag kan rekomendera så varmt.... Dålig svängradie är bara förnamnet Annars är det trevliga hojar!
 
Last edited:
Varför inte en Honda CB750 lr en Suzuki GSX750??

Förvisso kåplösa o inte så sportiga men med upprätt körställning
o väldigt lättkörda. Enkel, billig o stryktålig konstruktion..
E väl inte av en slump som de e de 2 vanligaste körskolehojarna!!??

Men, är utseende viktigare än funktion så..
 
Vill du ha ritning på dom 2st rostfria delarna till bakfjädringen som måste tillverkas så kan du maila mig om du köper en gsxr vill säga. kostar ca 500-800kr att få dom tillverkade + att du får värma stödet och knäcka det lite så att hojen står stadigt.
1 timme mek o din brud kan börja köra på en gång.

principen är densamma på dom flesta nyare sporthojar om man ska sänka dom.

Byta till en lägre sadel är bara skit. komforten är usel på sporthojar och blir inte bättre av en urgröpt sadel.

Kommer jag aboslut att göra om det blir en sådan! Såg nu att man får en -00 för runt 40000:-, det är inte så farligt och då får man dom nyare kåporna oxå!:) Väldigt intressant!
Hur är svängradien på en sån som din tjej har?!?! Vad väger den? Vad kostar försäkringen på en sån?

Varför inte en Honda CB750 lr en Suzuki GSX750??

Förvisso kåplösa o inte så sportiga men med upprätt körställning
o väldigt lättkörda. Enkel, billig o stryktålig konstruktion..
E väl inte av en slump som de e de 2 vanligaste körskolehojarna!!??

Men, är utseende viktigare än funktion så..

Har kollat på dom och jan anser att det är det vettigaste alternativet för att ta kortet med så kan man köpa en annan efter man fått kortet.... Men men, inte jag som ska köra den, inte så mycket iaf....:yoparty
 
Last edited:
Absolut, men sänka alla hojar går inte. Som hornet 900 osv går inte att sänka, min sambo var och tittade på en sådan och dom på MC center i HSB sa det går inte.
Det är en rätt hög hoj faktiskt! Har haft en så vet :yoparty
Så prova, prova, prova är mitt tips. Hon ska känna sig säker när hon kör med den, att hon ska stå i lutning och inte tappa hojen. Man tappar självförtroende som fan om man lägger hoj. Så hon ska ha bästa förutsättning när hon börjar ta och det är båda fötterna i marken, speciellt om hon väger så lite. Så tumma inte med höjden bara för hojen är snygg osv nu som första hoj. Mitt tips till er!:D

Klart den går att sänka, nog bara en lat säljare som inte pallade hjälpa till.
 
Mitt tips är i alla fall att köpa en hoj som man vill ha och trivs med oavsett om den går att köra upp på eller ej. Ta några körlektioner på körskolan o kör upp på deras hoj :)
 
Har kollat på dom och jan anser att det är det vettigaste alternativet för att ta kortet med så kan man köpa en annan efter man fått kortet.... Men men, inte jag som ska köra den, inte så mycket iaf....:yoparty[/QUOTE]

Körde upp på en sån 750, mkt lättkörd hojj, men även mycket klen! Men som sagt kör upp på en sån och köp sen en k8:a genast till henne!! Det brukar bli bra.....:tungan
 
Har kollat på dom och jan anser att det är det vettigaste alternativet för att ta kortet med så kan man köpa en annan efter man fått kortet.... Men men, inte jag som ska köra den, inte så mycket iaf....:yoparty

Så tänker jag oxå, bra att övningsköra på, sen kanske ha den nåra månader tills HON vet vad hon vill köra.
Ingen värdeminskning o tala om på en sådan heller. :tummenupp
 
Jo. Men den är ju för liten för att ta obegränsat körkort på. Gränsen går ju vid 750 cc.
Icke, den räknas som tung om du inte stryper den :tummenupp
Jag är 167, jag nådde ner utan problem på gammel cbr'n. Däremot hade jag lite problem med cykeln på bilden nedan :tungan
Få ner båda fötterna samtidigt var inte o tänka på :rolleyes:

Förespråkar inte just gammel cbr, utan liknande cyklar med plats att växa på.
 
Last edited:
Kommer jag aboslut att göra om det blir en sådan! Såg nu att man får en -00 för runt 40000:-, det är inte så farligt och då får man dom nyare kåporna oxå!:) Väldigt intressant!
Hur är svängradien på en sån som din tjej har?!?! Vad väger den? Vad kostar försäkringen på en sån?

Tjejen pröjsar 6800 helförsäkring helår med nya trafikskattepålägget på trafikdelen i försäkringen. hon ska ta halvförsäkring på min inrådan då jag mekar jämt o har tillgång till allt, då blir det ca 3800kr helåret.hojen drar ca 0.65 per mil och den väger 175 kilo torr med kolfiberdämp , att jämföra med 1000sv som väger 189kg torr.

Att tjejen har en hoj med samma bromsar o fälgar o däck som busa på 50-60kg lättare hoj är bara en trygghet.svängradien är helt ok.

Är man bara trygg på sin motorcykel så kan man köra bra även i låga farter.

Att ha en häftig sporthoj så människor kommer fram och tittar o frågar när man stannar o tankar eller fikar är ju också roligt :yoparty
 
Det verkar som att alla definierar "nå ner" olika. De flesta tjejer verka definiera det med att de ska kunna ha hela foten i marken, om jag skulle nå ner så bra så får jag köra minimoto, jag har en R6a som jag sänkt en bra bit, så mkt att jag var tvungen att plocka bort magkåporna eftersom de skrapar i marken när jag svänger, och nu når jag ner med tårna, det duger bra nog. En R6a är inte optimalt att övningsköra konbana med, jag har försökt. På lågfartsbanan kommer man inte runt ens med fullt styrutslag. I övrigt är det en supertrevlig motorcykel och jag trivs kanonbra med mig.
 
Jag tror herrn ska ta och kolla fakta innan han tvärsäkrar.

"Behörighet A (obegränsad):

* Motorns slagvolym får inte understiga 700 cm³.
* Motorns effekt får inte understiga 35 kW."

Källa

Ja, du har helt rätt att 700cc är krav vid uppkörning för A(obegränsad).
Bara för att den inte är tillåten att köra upp för A(obegränsad) med betyder inte det att den inte räknas som tung.

http://www.korkortsportalen.se/VV_Templates/Page____53.aspx
 
Ja, du har helt rätt att 700cc är krav vid uppkörning för A(obegränsad).
Bara för att den inte är tillåten att köra upp för A(obegränsad) med betyder inte det att den inte räknas som tung.

http://www.korkortsportalen.se/VV_Templates/Page____53.aspx

Jo, för det är det enda vi har som definierar mellantung från tung motorcykel. I den verkliga världen är de motorcyklar och allt över 125 cc är tung mc, ibland även 125 cc beroende på effekt.
 
Mycket råd har ni fått här ja... Här kommer ett till: Köp en hoj med någon form av vindskydd på, även fast hon är liten så blir hon ett vindfång ändå, och ska hon ut och åka tillsammans med dig på R1an så kommer hon tycka det är jobbigt att hålla i sig i styret (ja, tillåmed i laglig fart, 90-110), såvida hon inte är urstark i överkroppen.
Firestormen tycker jag låter som ett bra val. De flesta hojar med länkagefjädring bak går att sänka, man byter "hundbenen" mot en längre variant. Fram sänker man genom att skjuta upp gaffelrören i styrkronorna.
 
Jo, för det är det enda vi har som definierar mellantung från tung motorcykel. I den verkliga världen är de motorcyklar och allt över 125 cc är tung mc, ibland även 125 cc beroende på effekt.

Ok, R6 på 599cc & 129hp är inte en "tung" hoj i dina ögon? :rolleyes:
Sen tycker jag att det finns en hel del i den "verkliga världen" som definerar mellan respektive tung motorcykel.

A (begränsad effekt)
- motorcykel som har en effekt av högst 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,16 kW/kg.

A (obegränsad effekt)
- motorcykel som har högre effekt än 25 kW eller ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som överstiger 0,16 kW/kg.

Ta du sista ordet om detta också så skitar vi inte ner tråden mer med våra åsikter. :tummenupp
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top