Bra försäkring på hayabusa!!!!?

(s)pökrider

gasglad!
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
ducce 748*SÅLD* NY Yamaha fighter
Skulle bara på skoj kolla vad premien på en busa -01 skulle bli. Gick in på trygghansas sida och kollade. Tilläggas bör att jag är 29år, bor i zon1 och att premien ens skulle va rimlig fanns bara inte! Men det var den:confused: mer än rimlig! faktiskt jävligt bra!! 10 517kr halvförs/helår, med tanke på att den är avställningsbar blir den faktiska kostnaden ca 5 260kr för 6mån + avst. förs 6mån! avställningsförsäkringen bör inte överstiga 600kr 6/mån. Det blir en kostnad av 5 860kr om året för världens snabbaste standardcykel!! Inte illa:tummenupp Var sedan tvungen att kolla försäkringen på allt möjligt annat roligt jag hittade reg nr på, på blocket. Det visade sig att gamla zx6or från 98a hade nästan dubbla premien:va Hur kommer det här sig:confused: Ni som har hayabusa kan väl skriva vad ni har för bolag och premie. kanske finns ännu bättre?? Berätta gärna vad ni tycker om cykeln också, har blivit väldigt sugen på & byta:)

Last edited:
(s)pökrider skrev:
2639630... med tanke på att den är avställningsbar ...

Kolla att den verkligen är avställningsbar. Jag har för mig att det på TH:s hemsida står att det är en årsförsäkring.

Edit:
http://www.trygghansa.se/04Privat/Page7583.html
I rutan till höger, under rubriken "Bra att tänka på", står det att det är en årsförsäkring. Det innebär att den inte är avställningsbar.

Det är dock fortfarande en helt okej försäkring för den sortens hoj!

Last edited:
rogka566 skrev:
2639659 Säsongsrelaterad premie?

Du betalar en högre premie under sommarhalvåret än under vinterhalvåret men totalen blir fortfarande densamma.

Exempel: Om den totala premien är 12000/år istället för att betala 1000/månad så betalar du 1500:-/månad under sommarhalvåret och 500:-/månad under vinterhalvåret. Det är dock inte säkert att fördelningen är exakt så.

:yoparty statestik:yoparty :yoparty

premierna bedöms ju av olycksstatestik....

ex. r1:a -98 ..-01 så har var 3:e hoj varit inblandad i en försäkrings-fråga...

så bara för att man har en busa så betyder ju inte det att de e dyra i förs.

tror inte att en busa e så olycks-drabbad då inga "ynglingar" kör en sån maskin...

sen så e det ju som sagt en touring-hoj...

DR-Zätare skrev:
2639660 Du betalar en högre premie under sommarhalvåret än under vinterhalvåret men totalen blir fortfarande densamma.

Exempel: Om den totala premien är 12000/år istället för att betala 1000/månad så betalar du 1500:-/månad under sommarhalvåret och 500:-/månad under vinterhalvåret. Det är dock inte säkert att fördelningen är exakt så.

Jag ringde upp TH! det visade sig att du delvis har rätt! Försäkringen får ställas av en gång per år(sässongsavställning)! under dom 6höst/vintermånaderna kostar Avst förs 610kr! dock höjs premien till 1315kr/mån vår/sommar!! det ger en total kostnad på 8500kr/år! ändå rätt hyffsat!

[Är inte kawwa 1400 snabbare?/QUOTE]

Enligt dom tester jag läst ska kawwa 1400 inte presterat mer än 294km/h, medans suzukin ska ha gjort 307km/h! Suzukin har också ett övrtag i vrid och släpper alla pållar lösa 700varv tidigare än kawwan! Det ihop med en oslagbar aerodynamik gör att den spöar kawwan även i alla presstanda mätningar!
T.ex 0-100 3.2sek kawwa 2.9sek busa. 0-140 5,1 kawwa 4.9 busa!:arsele

(s)pökrider skrev:
2639763 Jag ringde upp TH! det visade sig att du delvis har rätt! Försäkringen får ställas av en gång per år(sässongsavställning)! under dom 6höst/vintermånaderna kostar Avst förs 610kr! dock höjs premien till 1315kr/mån vår/sommar!! det ger en total kostnad på 8500kr/år! ändå rätt hyffsat!

Tack för att du utrönte det! Det är ju alltid besvärligt när de har missvisande information på sin web.

Ropa inte hej förrän de nya reglerna börjar gälla. Har inte den nya regeringen annonserat kraftigt höjda premier?

Trygg Hansa är ett jäkla skit. Hade min Mille där som kostade 8992 kr / år. Maj och juni var premien 1200 kr, juli, augusti 2400 kr, september, oktober 800 kr. Det innebär att mellan november och april kostar försäkringen 192 kr.

Sen bytte jag till Folksam. 1600 / mån men jag visste i alla fall innan hur mycket som skulle betalas varje månad...

Hörru...Hayabusa är inte för dig...du är en typisk, säg Fazer-kille...

Dessutom, rubriken följer INTE reglerna på detta forum, skärpning!:mad:

Trygg Hansa = sämsta bolaget är min åsikt

Har Trygg Hansa på min GSX 750 F 04 ingen sporthoj har bara råd med trafik och den kostar 800/ mån.

imaster skrev:
2639932 Trygg Hansa är ett jäkla skit. Hade min Mille där som kostade 8992 kr / år. Maj och juni var premien 1200 kr, juli, augusti 2400 kr, september, oktober 800 kr. Det innebär att mellan november och april kostar försäkringen 192 kr.

Sen bytte jag till Folksam. 1600 / mån men jag visste i alla fall innan hur mycket som skulle betalas varje månad...

Känner igen det där
ställde av och på min hoj en gång som är tilllåtet. Vips dök det ner en räkning på 2800 precis innan semestern börjat. Hatar dem:mad: :huvet

Last edited:
mikael n skrev:
2640000 Vilka tester har du läst?
Provkör båda och jämför, så märker du hur överlägsen kawwan är.
Och enligt Bikes test så är inte busan i närheten på en enda punkt.

Båda är väl spärrade vid 300km/h ... Förutom de äldre busorna som enligt guiness ska prestera 311km/h original. (årsmodell -99)

Intresseklubben anteckna skillnaden mellan att åka 298 + och 300 +...:va :corn

Vem orkar jämföra dessa siffror...

Säger bara

:corn :corn:corn:corn

lorkan skrev:
2640096 Båda är väl spärrade vid 300km/h ... Förutom de äldre busorna som enligt guiness ska prestera 311km/h original. (årsmodell -99)

Ingen av hojarna är spärrade. Suzuki har haft en spärr på sina hastighetsmätare så att de inte visar mer än 299 km/h men det var ingen strypning för motorn.

Trött på alla som helt struntar i vad tråden faktiskt handlar om... Tjafsa hit och dit om kilometrar osv... Låter sandlåda om mycket här.

suzuki01 skrev:
2640279 Trött på alla som helt struntar i vad tråden faktiskt handlar om... Tjafsa hit och dit om kilometrar osv... Låter sandlåda om mycket här.

Tack! För det var verkligen inte vad tråden handlar om!! Jag skiter egentligen i kawwan!! Det intressanta var igentligen försäkringen!! Kawwan skiter jag i!!! RFB oxå!!:arsele :arsele :arsele :arsele

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT