Bra förare har tur!!! Eller...

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det heter ju att "Den enes död, den andres bröd" och så blev det verkligen i lördags på SM:et på Sviestad!

Kvalet hade ju gått lysande!!! Jag som i åtta års tid kämpat för att komma under minuten på Sviestad (PB:T var 1.00,1) gick in i kval 1 med stenhårda bakelitsvålar och körde 1.00,4. Helt ok, jag hade ju knappt kört banan på två år. Tänkte "Nu slår vi dit nya däck och gör 8 snabba".. och sedan gick jag in i kval 2 och gjorde det!!! Satte en 58:a utan att någonsin kört en 59:a!!! Kul! 58,86!!!

När det då var dags för race stod hojen på tomgång. Jag höll på att dra på hjälmen och det blev dags att åka ut när hojen bara stannade! Försökte starta, inte ett klick! Alla andra linade upp för provstart. Försökte springstarta, ingen reaktion. Allt var svart, ingen ström!! Panik!!! Starten går, Ridå!
Drar av skinnstället, är sur. Tror att det måste vara mitt nya fina LiPo-batteri som fått kortslutning Hör att heatet rödflaggas och tänker "Fan att jag inte tog med mitt gamla blybatteri, då hade jag kanske kunnat vara med i omstarten".
Jag hinner inte tänka tanken färdigt förrän Marcus Bergsten står i tältet och undrar om "Jag har ett fulladdat batteri i tältet. Vill du låna det??" Drar igång ett mekande där Marcus och ett par till sätts i arbete. Rusar till TL som säger att "Ja, det blir en helt ny start". Läderkalsonger på, kommer ihåg ryggskyddet!!!! det blir grönt till start, på med stövlar, handskar och kommer ut till start med 20 sekunder tillgodo!!! Kalas!!! Samtidigt som jag hoppas att alla inblandade i startkraschen ska vara ok så jublar jag över min tur!!!

Tänk om man har det som man förtjänar?:)

Hemmasnickrat LiPO-batteri eller Shorai?

Shorai. Slutet på historien kommer, men jag fick oväntat besök som jag var tvungen att ta hand om. Sveriges nästa internationella storförarwannabee och hans mentor droppade förbi och krävde frukost! Gissa vem?

Stay tuned!

FOrtsättning på rapporten:

Kommer iväg sådär o-mossigt, drar ett led och kommer ur esset som typ 12:a. Hänger i så gott jag kan, hänger med bra i 5-8 varv men tapper sedan. Blir på slutet omkörd av Anton Sterner, ingen diskussion, han är snabbare. Idag.
Blir 13:e med en ny putsning av pb:t!:) Är löjligt nöjd!

Marcus batteri laddas med Roger Jonssons laddare. Får tag på Andreas och samtidigt som jag beklagar hans olycka så tackar jag för SM-poängen:)

Söndag och regn. Går ut på kval 1 och tänker att jag ska bara ut och ha kul. Och det har jag; 13:e med 1.07,7. Helt ok. Till kval 2 sätter jag på ett nytt framdäck för att kunna lura skallen att köra lite fortare. Och det funkar, 1.06,4 räcker till 13:e plats. Laddar batteriet.

Träffar Andreas Gising. Han säger då att "Tänk om det är laddningsregulatorn som är trasig på din hoj... Låna min! Jag ska inte använda min:)!" Toppen tycker jag och börjar meka. Hittar en hopsmält kabelhärva in i regulatorn och plötsligt kan man ana vad som hänt; En flyttad regulator har gått för varmt och smält kablarna. Drar isär och surrar kablarna med eltape. Kollar och hojen laddar igen!!! Najs!!

Racet. Ja, det regnar nu mer än någonsin! Ut på sightinglap så känns det lite hoppigt från det nya bakdäcket. "Hallå, fel tryck?" Får lite myror bakom pannbenet... Start. Kommer igen iväg bra, lite grötigt i esset då någon går rakt fram, löder på ner mot crossböjen, när plötsligt en hoj kommer ut på banan, från höger, från gräset! Lite kaotiskt i någon sekund men allt går fint. Blir 30 meter efter föraren framför och känner tyvärr inte omedelbart förtroende för bakdäcket och blir långsamt frånkörd. Slappt och dåligt! Kör ett ensamt race och är glad att det är över när jag gått imål. Träffar en glad Axxexx som muntert meddelar att "Du kom 8:a!"

Så himla nice!! Totalt 11 SM-poäng!!! Hade någon i julas sagt att jag skulle ta med mig 11 SM-päng hem från en SM-helg 2011, så skulle jag sagt att han/hon var dum i huvet! Men så blev det!

Tack alla för all hjälp: Andreas, Marcus, 125GP-killarna i tältet bredvid, Brazze och boyzena, Roger, alla! Tack LMS för en väl genomförd tävling. Funkisar, att ni stor ut under söndagen!!!

Tack alla!

Bifogat

• 261340_10150220530223670_623463669_6863138_2416215_n.jpg
    261340_10150220530223670_623463669_6863138_2416215_n.jpg
    81.6 KB · Visningar: 147
Så, troligen inget fel på Shoraibatteriet alltså?
Grattis till poängen!

Jag blev lite nervös när jag kollade tiderna på nätet och såg att du inte hade någon tid på första starten, men nu kom ju förklaringen! Man ska aldrig ge upp uppenbarligen! :)

Grymt bra kört, och grattis till SM-poängen! :tummenupp

Jag blev lite nervös när jag kollade tiderna på nätet och såg att du inte hade någon tid på första starten, men nu kom ju förklaringen! Man ska aldrig ge upp uppenbarligen! :)

Grymt bra kört, och grattis till SM-poängen! :tummenupp

Du är en sann vän och en STOR supporter!!! Att du "blev lite nervös" gör mig lite varm inombords och glad, riktigt glad! Har du fått en supportertröja? Uttalanden som dessa genererar supporterattiraljer samt kaffe i depåtältet!:tummenupp
Mera sånt!:tummenupp

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...