Bra engelsk bok?

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Jag har fått frågan, men visste inte
och eftersom man i princip alltid får svar här så provar jag :)

Kriterier:

x ENGELSK TEXT
x mellan 150-300 sidor (helst)
x Bra bok, ska gå att läsa utan att bara vilja kasta den i väggen och kolla på tv.
x helst stora bokstäver (nej inte versaler, märk inte ord :tungan)

Om ni dessutom vet att den finns på Lunds stadsbibiliotek så är det bara ett plus :)

Allt av Terry Pratchet som handlar om hans Disc World är grymt underhållande. Väldigt poppis i pocket-hyllorna.

Skruvad humor som liknar Liftarens guide till galaxen men inte lika extrem.

Chrille skrev:
Allt av Terry Pratchet som handlar om hans Disc World är grymt underhållande. Väldigt poppis i pocket-hyllorna.

Skruvad humor som liknar Liftarens guide till galaxen men inte lika extrem.
Tack för svaret :tummenupp

Oddjob skrev:

Kriterier:

x ENGELSK TEXT
x Bra bok, ska gå att läsa utan att bara vilja kasta den i väggen och kolla på tv.

Om ni dessutom vet att den finns på Lunds stadsbibiliotek så är det bara ett plus :)

The Shining av Stephen King. Gör inget om du sett filmen för boken skiljer sig ganska mycket.

Eller ta chansen att läsa en riktigt bra bok när någon tvingar en. Ska man bara läsa det som skolan tvingar en att läsa här i livet så fundera igenom om det finns något specifikt som lockar.
DaVinci-koden - löjligt enkel att läsa. Ungefär lika tung som Biggles.
Pestens Tid - Stephen Kings grymmaste
Sagan om ringen - varför läsa så tunna böcker. Tror du att den är svår på engelska så gissa hur krånglig den blir på norska.
Alla böcker om Dirk Pitt av Clive Cussler - James Bond i bokform. Enkelt att läsa, en hjälte med medhjälpare och en superond bov som ska besegras av hjälten.

EDIT. Felformulering....

Oddjob skrev:
Inte jag som ska läsa, men tack ändå

Sorry, då är mitt andra svar korkat formulerat.

Chrille skrev:
Eller ta chansen att läsa en riktigt bra bok när någon nu tvingar dig. Ska du bara läsa det som skolan tvingar dig läsa här i livet så fundera igenom om det finns något specifikt som du är nyfiken på.
DaVinci-koden - löjligt enkel att läsa. Ungefär lika tung som Biggles.
Pestens Tid - Stephen Kings grymmaste
Sagan om ringen - varför läsa så tunna böcker. Tror du att den är svår på engelska så gissa hur krånglig den blir på norska.
Alla böcker om Dirk Pitt av Clive Cussler - James Bond i bokform. Enkelt att läsa, en hjälte med medhjälpare och en superond bov som ska besegras av hjälten.

Seriöst. Nånting måste väl locka? Har du aldrig sett en bok och tänkt - Den kanske vore något??

Än en gång, jag uppskattar er hjälp

men det är INTE JAG som ska ha den :)

Chrille skrev:
Seriöst. Nånting måste väl locka? Har du aldrig sett en bok och tänkt - Den kanske vore något??

Hehe, lungt.

och nä, jag har nog aldrig tänkt, "den kanske vore något :hihi )

Kawasaki Racers
Road-racing motorcycles from 1965 to the present day
Haynes
ISBN: 1 85960 831 0

Eller "Two stroke tuning and racing" tror jag den heter...
Bättre läsning hittar du inte.

Jag läste alla bil/mc tidningar jag kom över från utlandet som ung, jag kunde namnet på varenda motordetalj på engelska i mellanstadiet, och var nog en pest för mina lärare då jag ständigt bad dom om hjälp att översätta ord som jag mycket väl visste vad det var men inte hade någon svensk översättning på.

BTW, jag hade 5'a i teknisk engelska när jag gick ut skolan (på stenåldern) tack vare ivrigt läsande av utländsk motorlitteratur.
(jag hade 5'a i vanlig engelska oxo, men det är väl inget att skryta om)

GuW skrev:
Kawasaki Racers
Road-racing motorcycles from 1965 to the present day
Haynes
ISBN: 1 85960 831 0

Eller "Two stroke tuning and racing" tror jag den heter...
Bättre läsning hittar du inte.

Jag läste alla bil/mc tidningar jag kom över från utlandet som ung, jag kunde namnet på varenda motordetalj på engelska i mellanstadiet, och var nog en pest för mina lärare då jag ständigt bad dom om hjälp att översätta ord som jag mycket väl visste vad det var men inte hade någon svensk översättning på.

BTW, jag hade 5'a i teknisk engelska när jag gick ut skolan (på stenåldern) tack vare ivrigt läsande av utländsk motorlitteratur.
(jag hade 5'a i vanlig engelska oxo, men det är väl inget att skryta om)

När det blir dags för mig att läsa någon bok i engelskan
så får det nog bli den :banana

Men nu är det en tjej som ska läsa, och även om hon gillar bilar och motorcyklar
så tror jag inte att hon skulle vilja läsa den :hihi

Kevorkian skrev:
Njae, vet inte hur många sidor. Men dom är mest troligt på mer än 300 sidor när jag tänker efter.
Men de är ju sjukt lättlästa, det tar ju INTE lång tid att läsa ut dem.
Fast har hon inte brått ska hon nog välja nåt annat för de är ju inte speciellt bra heller...

William Gibson - Neuromancer, lagom skum bok som inte är alltför tjock.

Oddjob skrev:

Kriterier:

x ENGELSK TEXT

Samtliga böcker av James Patterson...man KAN inte lägga ner dem..helt sjukt bra :)
Lee Child är också bra..beror på hur bra engelska du har. Den förra är mer om psychopater och poliser medan den senare är militära saker och brott.

Rekommenderar verkligen båda två :)

Om det är till ett skolarbete, vilket jag antar, så rekommenderas "The No. 1 Ladies Detective Agency" av Alexander McCall Smith.

Lättläst och tack vare handlingen kan man skriva rätt bra arbeten kring den ;)

The Dirt. Mer än 300 sidor men läsvärd och lättläst. Även en hiphoppare som jag rekomenderar den boken. :yoparty

Om hon har väldigt ont om tid kan hon ju ta en som hon redan har läst på svenska och sen bara skriva resecionen på det.

Personligen tycker jag inte man ska missa tillfället att att läsa en bok.

// Prulle som snart ska lägga sig och läsa hemsöborna. :tomten

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back