Bra dragbil till tunga släp?

GuW skrev:
2463143 Får man dra det med B-behörighet?
Annars har jag tillgång till en pickis som får dra 2500kg, men den får bara dra 750 på B....

Där finns en del japanska mellanklassbilar man får dra massor med då de väger lite så man inte går över 3500 totalvikt men de är oftast ingen hit att dra med då varken motor eller fjädring är avsedda för det. Skall du dra saker tyngre än 1500 så skaffa BE eller gör som jag och besiktiga ner ett 1800 släp till 1500 och ta böterna för övervikt vilka är betydligt snällare än för olovlig körning med ett 1800 registrerat släp.

ett alternativ är en volvo 740-940 turbodiesel hänger ju med i busstempo får dra 1500 kg på b-kort

Boris JR skrev:
2463694 Där finns en del japanska mellanklassbilar man får dra massor med då de väger lite så man inte går över 3500 totalvikt men de är oftast ingen hit att dra med då varken motor eller fjädring är avsedda för det. Skall du dra saker tyngre än 1500 så skaffa BE eller gör som jag och besiktiga ner ett 1800 släp till 1500 och ta böterna för övervikt vilka är betydligt snällare än för olovlig körning med ett 1800 registrerat släp.

När vi ändå är inne på det, vad är böterna?
Jag menar ju givetvis helt teoretiskt då, för jag skulle ju aldrig dra 1500kg med farsans pickis som får dra 2500 på BE, men bara 750 med mitt körkort.
(allvarligt här, det måste väl för f-n anses som lindrigare att överskrida totalen med en för tung bil, än att släpet överskider bilens vikt med en lätt bil, vilket ju verkligen ställer krav på den som kör)

GuW skrev:
2463848 När vi ändå är inne på det, vad är böterna?
Jag menar ju givetvis helt teoretiskt då, för jag skulle ju aldrig dra 1500kg med farsans pickis som får dra 2500 på BE, men bara 750 med mitt körkort.
(allvarligt här, det måste väl för f-n anses som lindrigare att överskrida totalen med en för tung bil, än att släpet överskider bilens vikt med en lätt bil, vilket ju verkligen ställer krav på den som kör)
Å allvarligt GuW...

Det måste väl för f-n anses som lindrigare (enklare & billigare) att bara ta den där pisslätta BE-behörigheten, än hålla på å anpassa hela sitt liv & fordonspark efter såna där begränsingar?

Jag menar du drar ju mycket släp, varför inte göra det lätt för dig?

Varför hålla på som ett moppefucko i din ålder, å lägga massa energi & resurser på att kringgå reglerna, när det är både enklare & billigare att ta behörigheten och slippa allt strul?

PS. Fatta nån gång, din dumma lata inavlade jävla banjospelande norrlänning. :tungan
(Sorry, var bara tvungen att :smasha lite på dig.:))

Edit: Lite till... :smasha :smasha :smasha .... Moahaha :D

GuW skrev:
2463848 När vi ändå är inne på det, vad är böterna?

Böterna för överlass är på 600-1600 (5-50% överlass sen får åklagaren jobba). Det skeva i bötesystemet är att går du över 3500kg i totalvikt är det helt plötsligt olovlig körning.

Själv kör jag följande kombo:
Renault Scenic max släpvagnsvikt 1300
Stort skåpsläp 1800kg omreggat till 1300 med följden att man får lasta 150kg i det något man inte direkt gör.
Böter: Kring tusenlappen

Skulle jag däremot dra samma släp med en Nissan Kingcab (eller annan tung bra dragbil) så skulle jag gå över 3500Kg och då är det olovlig körning som gäller, fantastiskt att bötesystemet premierar att man drar tungt med små skitbilar.:tomten

War-psycho skrev:
2464002 Å allvarligt GuW...

Det måste väl för f-n anses som lindrigare (enklare & billigare) att bara ta den där pisslätta BE-behörigheten, än hålla på å anpassa hela sitt liv & fordonspark efter såna där begränsingar?

Jag menar du drar ju mycket släp, varför inte göra det lätt för dig?

Varför hålla på som ett moppefucko i din ålder, å lägga massa energi & resurser på att kringgå reglerna, när det är både enklare & billigare att ta behörigheten och slippa allt strul?

PS. Fatta nån gång, din dumma lata inavlade jävla banjospelande norrlänning. :tungan
(Sorry, var bara tvungen att :smasha lite på dig.:))

Edit: Lite till... :smasha :smasha :smasha .... Moahaha :D

Håller faktiskt med här.
Ta BE-behörighet och kör med det, det blir väldigt mycket enklare då. Dessutom kan du skaffa stor husvagn och ragga medelålders damer med ;)

zoddri skrev:
2464438 Håller faktiskt med här.
Ta BE-behörighet och kör med det, det blir väldigt mycket enklare då. Dessutom kan du skaffa stor husvagn och ragga medelålders damer med ;)

Ehum...
Jag har redan en stor husvagn...

Jorå, visst skulle behörigheten vara bra att ha, men känner jag mig själv så blir det aldrig av, oavsett om den är pisslätt att ta.

Dessutom vill jag ju inte ha större bil än nödvändigt hursomhelst.
Fan, bil har man för att man måste, inte för att det är kul.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT