Bra dragbil till tunga släp?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, jag startar en till tråd på temat "vad ska jag köpa", trots att jag själv hatar såna.

Nu är det inte ett konkret köpråd jag vill ha, utan mera en lista att välja ifrån.
Bilar som får dra tunga släp, och dessutom är bra på det.
Listan bör ju innehålla max släpvikt på B-behörighet för att vara relevant.
(vet ni inte hur mycket eran jättebraiga dragbil får dra på B så kan man kolla det på https://www21.vv.se/fordonsfraga/ )

1500 kg är ett minimumkrav, allt över är bonus.
Dessutom kommer det ju nya regler (om några år när byråkratin har malt klart) som tillåter högre totalvikter på hela ekipaget, så då öppnas ju nya möjligheter.

Jag vet att det är väldigt OT, men folk här har ju alla möjliga hobbys och yrken, så någon här kanske släpar på mycket laster.

Budgeten är mycket begränsad, så något som kostar under 50000:- helst.

Last edited:
Vi drar ett 9 meter långt släp med en Suzuki Grand Vitara.
Släpet är klassat 1500 och får dras på B-kort.

BMW 518i från -92 vet jag med säkerhet får dra tung och är inte så dyr heller :)

War-psycho skrev:
2460128 SCANIA !!! :tummenupp

(Plugga in behörigheten din late fan. :D)

Mja, riktigt så mycket behöver jag inte kunna dra, jag ska bara släpa rally/folkracebilar runt landet.
Dessutom åker vi redan runt med två stycken bostad/bil inredda scaniabussar, det är den tredje tävlingsbilen jag ska dra.

Dessutom har du rätt, jag är för lat för att plugga in behörigheter :blah

För att göra lite reklam för min kärra så har jag en Mercedes 300TE -88 till salu som får dra 1500kg precis på B kort och tar du sen BE (det orkar du fan plugga till, tar typ två veckor om du kan köra med släp) så får den dra 1900kg.

Annars så är Jeep Cherokee en GRYM dragare, smäller du dit 60mm kula så får du dra 2.5ton med den på BE, annars är det 1700kg på B. Jag har själv haft en och dragit 760n med, 760n väger 1500kg plus släpet så blev det väl typ 18-1900 kg och det är inget skryt eller skitsnack att jag fick kolla i backspegeln för att se så släpet var kvar. Enda gångerna det märktes att jag hade släp efter var när det gick rejält uppför.

Mvh
Möller

Jeep Cherokee 2.5TD -95 220-230.000km din för 30k oreggad.

Ten-0 skrev:
2460328 Jeep Cherokee 2.5TD -95 220-230.000km din för 30k oreggad.

Oreggad som i importbil, eller menar du obesiktad?

Jag har kikat lite på Cherokee, men har blivit varnad för kassa bakaxlar.
Någon som vet vilka årsmodeller som hade kassa bakaxlar?

Ten-0 skrev:
2460328 Jeep Cherokee 2.5TD -95 220-230.000km din för 30k oreggad.

Oreggad som i importbil, eller menar du obesiktad?

60mm kula går bort då alla släpar jag har tillgång till har 50mm handske, möjligen då ett triplex, men då är det inte säkert att man får dra mer än med vanlig 50mm.

Last edited:
En lite dum fråga kanske. Men borde man inte få dra ett släp med er scaniabuss?

Loy skrev:
2460478 En lite dum fråga kanske. Men borde man inte få dra ett släp med er scaniabuss?

Jorå, om man monterar en kula, en 60mm kula då, så får man det.
Men bladfjädrade bussar är inte riktigt optimala att dra tunga bilsläp med, då man får väldigt mycket brytningar i dragstången.

En av bussarna ska utrustas med kula, men det är nästan nödvändigt att ha med sig en personbil också, då det är o-optimalt att ta en av bussarna när man snabbt måste åka iväg och fixa reservdelar/mat/öl eller åka och hämta pengar.

Jag röstar för Citroen XM diesel, 20-25kkr i inköp och går snålt och har underbar fjädring för släpvagnsasande, får dra 1580 med B och 1800 med BE. Leta bara rätt på en som har friska hydrualrör och håll dig borta från bensin v6.

Last edited:
GuW skrev:
2460502 Jorå, om man monterar en kula, en 60mm kula då, så får man det.
Men bladfjädrade bussar är inte riktigt optimala att dra tunga bilsläp med, då man får väldigt mycket brytningar i dragstången.

En av bussarna ska utrustas med kula, men det är nästan nödvändigt att ha med sig en personbil också, då det är o-optimalt att ta en av bussarna när man snabbt måste åka iväg och fixa reservdelar/mat/öl eller åka och hämta pengar.
Aao, det är klart. Alltid bra med en extra bil.

GuW skrev:

60mm kula går bort då alla släpar jag har tillgång till har 50mm handske, möjligen då ett triplex, men då är det inte säkert att man får dra mer än med vanlig 50mm.

Dom som har lite trilskande bakaxlar är dom nyare Cherokees, köper du en 89-92 Cherokee Limited så får du Selec-Trac drivsystemet och då har du en drivlina som tål mycket och skulle det smälla ändå så kostar en fetare dana axel inte så mycket beg.

Ett annat tips om du köper en bensinare är att inverstera ca1000kr i ett nytt insug från en -99 eller nyare, då får du bara genom att byta det 15hk och 25nm mer effekt (det är uppmätt och bevisat ett flertal gånger att det hjälper med bara insugsbyte).
Det nya insuget har större kanaler pga nya amerikanska avgasbestämmelser så för att kunna behålla effekten med en avgaseffektivare motor så satte Jeep dit ett mer insug med bättre flöde.

På 50mm kula och BE kort har jag för mig det är 2100kg med en cherokee.

Vill du veta mer om Jeep så kolla på www.jeepsweden.net

Mvh
Möller

GuW skrev:
2460425 Oreggad som i importbil, eller menar du obesiktad?

Oreggad som importbil, min fars gamla. Ska inte vara några problem med att regga in den i Sverige. Orkar inte lägga tid på det själv då han har ny bil.

Cherokee är ju en gammal bil, kom väl på 70-talet, nyare modellen på 80-talet som slutade tillverkas 2002? Motorn vet jag byttes ut 1995, sitter en VM motorer från 95-. Innan -95 satt det Renault motorer om jag minns det hela rätt.

Bakaxelproblem har jag faktiskt aldrig hört något om.

Ten-0 skrev:
Cherokee är ju en gammal bil, kom väl på 70-talet, nyare modellen på 80-talet som slutade tillverkas 2002? Motorn vet jag byttes ut 1995, sitter en VM motorer från 95-. Innan -95 satt det Renault motorer om jag minns det hela rätt.

Så sant så, första modellen av Cherkoee kom 1974 och baserades på Jeep Wagoneer men Cherkoeen var billigare och enklare version än Wagoneern.
1984 kom XJ, en betydligt mindre (7" kortare hjulbas och 21" kortare allt som allt) än tidigare Cherokee, allt för att få en mer användarvänlig (läs familjebil) Jeep än tidigare modeller.
Motorerna som fanns då var en 2.5 liters fyra och en 2.8 liters cheva V6.
1986 kom en ny 2.5 liters fyra men den mest intressanta och långlivade motorn är den som kom 1987, en ,av Jeep framtagen och tillverkad, rak sexa på fyra liter som levererade 177 hästar som gav Cherkoeen en 0-60mph tid på 9 sekunder. Tillsammans med denna motorn presenterade Jeep sin Limited modell vilket innebär en fullmatat Jeep med elhissar, skinninredning osv men framför allt deras Selec-Trac drivlina vilken anses vara en av dom driftsäkraste drivlinorna inom SUV segmentet.
1988 kom ett ABS system som till skillnad mot många andra, även moderna, ABS system även fungerar när 4wd är inkopplat.
Sen hände inte speciellt mycket föränn 1991 när fyran fick 130hk och sexan fick 190hk vilket nu betydde att en Cherokee avverkade 0-60mph på under 9 sekunder, gansk imponerande för en så pass stor kärra, är mer än en som blev förvånade när jag klev iväg från rödljuset lite kvickare än dom tänkt sig.

Sen hände inte så mycket mer med Cherokeen mer än lite facelifts och att modellprogrammen varierade i utrustningsväg, enda är att under 1994 så sparade Jeep in lite på sina produkter för att öka förtjänsen och det gjorde att kvaliteten blev lite lidande. Vi normalt bruk så märks det inte så mycket då eftermarknads och originaldelarna ofta har lika hög kvalitet som innan nerskärningarna men ska man ha en Cherokee som klarar lite hårdare tag så bör man försöka hitta en 88-93, dom har lite högre driftsäkerhet.

Jag är själv på jakt efter en ny Cherokee, ska bara ha sålt dom bilarna jag har nu, jag kommer då att försöka hitta en tredörrars -88a Limited som ska få lite upgrades i form av höjning och mer pulver under huven bla.

Mvh
Möller

GuW skrev:
Jag vet att det är väldigt OT, men folk här har ju alla möjliga hobbys och yrken, så någon här kanske släpar på mycket laster.

Laster har jag gott om men dom jag drar efter bilen brukar ofta vara tunga saker i form av bilar (har dragit några hästar nån gång med men säg inte det till någon är du snäll, är lite pinsamt att erkänna tycker jag ;) )

Mvh
Möller

Last edited:
Mazda 626?
Vissa kan dra 1800, i reg beviset.:tomten

Han är ett annat alternativ!

Bifogat

• tidning_04_3_samuelsson.jpg
    tidning_04_3_samuelsson.jpg
    25.3 KB · Visningar: 166
Last edited:
hilding skrev:
2460946 Mazda 626?
Vissa kan dra 1800, i reg beviset.:tomten

Han är ett annat alternativ!

Får man dra det med B-behörighet?
Annars har jag tillgång till en pickis som får dra 2500kg, men den får bara dra 750 på B....

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back