Bra/dåligt förslag till sänkta premier?

Applo

Har jättebillig försäkring...
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Askersund
Hoj
YZF 450 -04
Halloj, var ett tag sen nu.... Kall vinter, lite meckande mm...

Hoppas ni orkar läsa igenom allt, och att det här inte har varit uppe tidigare...(orkade bara ögna igenom forumet lite)

Nåt jag har funderat på är varför försäkringsbolagen inte har komit på nåt allternativ till hel och halvförsäkring?

Borde finnas nåt som heter helförsäkring förutom kåpor!

Tänk följande(dåligt påläst, men på ett ungefär rätt kanske?):

Har två kompisar som fått cykeln inlöst pga av för strora kåpskador+ lite annat som gör att reparationskostnaderna blir ca 40000-45000:- försäkringsbolagen tycker det blir för dyrt att reparera och löser in hojen.... Om dom mot förmodan ska reparera stora kåpskador tar verkstäderna HUTLÖST betalt för att utföra reparationerna( ex R1:a sidkåpa+dekaler+arbete = ca 8000:-) Hur kan ett helt kåpset till en sporthoj kosta ca 30000:- med arbetet, när ett kraschkåps-set kostar ca 4200:- + lite lack.... Jo kanske för att verkstäderna lägger på såna hutlösa avgifter.

Om man skulle kunna försäkra en hoj kåplöst(med kraschkåpor,kraschpuckar) skulle man ju aldrig behöva utyttja försäkringen vid en "vanlig" omkullåkning/tappning/pååkning.... fram med lite plastikpadding, lite färg, ett nytt kopplingshandtag/bromshandtag, en ny styrände.... Allt till ett pris som gör det helt å hållet onödigt att betala en självrisk på allt från 6000-16000:-. Om man nu skulle klota totalt har man helförsäkring på resten av cykeln, men INTE kåporna. Då borde ju försäkringsbolagen tjäna massor på att slippa betala 30000:- tilll alla som fått kåporna skrapade och det borde ju leda till LÄGRE premie?!?!?!?!
 
Applo skrev:
Halloj, var ett tag sen nu.... Kall vinter, lite meckande mm...

Hoppas ni orkar läsa igenom allt, och att det här inte har varit uppe tidigare...(orkade bara ögna igenom forumet lite)

Nåt jag har funderat på är varför försäkringsbolagen inte har komit på nåt allternativ till hel och halvförsäkring?

Borde finnas nåt som heter helförsäkring förutom kåpor!

Tänk följande(dåligt påläst, men på ett ungefär rätt kanske?):

Har två kompisar som fått cykeln inlöst pga av för strora kåpskador+ lite annat som gör att reparationskostnaderna blir ca 40000-45000:- försäkringsbolagen tycker det blir för dyrt att reparera och löser in hojen.... Om dom mot förmodan ska reparera stora kåpskador tar verkstäderna HUTLÖST betalt för att utföra reparationerna( ex R1:a sidkåpa+dekaler+arbete = ca 8000:-) Hur kan ett helt kåpset till en sporthoj kosta ca 30000:- med arbetet, när ett kraschkåps-set kostar ca 4200:- + lite lack.... Jo kanske för att verkstäderna lägger på såna hutlösa avgifter.

Om man skulle kunna försäkra en hoj kåplöst(med kraschkåpor,kraschpuckar) skulle man ju aldrig behöva utyttja försäkringen vid en "vanlig" omkullåkning/tappning/pååkning.... fram med lite plastikpadding, lite färg, ett nytt kopplingshandtag/bromshandtag, en ny styrände.... Allt till ett pris som gör det helt å hållet onödigt att betala en självrisk på allt från 6000-16000:-. Om man nu skulle klota totalt har man helförsäkring på resten av cykeln, men INTE kåporna. Då borde ju försäkringsbolagen tjäna massor på att slippa betala 30000:- tilll alla som fått kåporna skrapade och det borde ju leda till LÄGRE premie?!?!?!?!

jaha! skall man sätta in anons på sina originalkåpor sen,om man havererar hela cykeln ?
 
Re: Re: Bra/dåligt förslag till sänkta premier?

eldklingan skrev:
jaha! skall man sätta in anons på sina originalkåpor sen,om man havererar hela cykeln ?

Ja varför inte? Eller oxå ta ut en likadan, då slipper du ju krashkåporna....
 
Dom stora utgifterna för bolagen är inte skadorna på fordonet..

Det ju personskadorna som kostar mest :fakta
 
Affe_R1 skrev:
Dom stora utgifterna för bolagen är inte skadorna på fordonet..

Det ju personskadorna som kostar mest :fakta

Det här råkade jag läsa på smc:s forum:

Citat av Johan Hellström
SMC, FÖK

"Inom försäkringsvärlden finns det många sanningar men tyvärr ännu fler osanningar. Det är väldigt många som har hört vad som gäller och inte gäller och därifrån dragit slutsatser. Det är inte alltid så enkelt och blir ibland fel. Jag har jobbat med försäkringar VÄLDIGT mycket de senaste 3 åren på ideell basis eftersom jag sitter med i SMCs Försäkringskommitté. Jag skall försöka svara på dina tankar...

Ang trafikförsäkringen:
Ett f-bolag betalar givetvis inte för sjukhuskostnaderna eftersom vi alla gör det genom skatten. Däremot betalar f-bolagen tex bortfall av inkomst och sveda och värk. Bortfall av inkomst är den stora posten och den kan vara flera miljoner för 1 enda personskada. Är du tex 20 år och blir invalidiserad så blir det många miljoner som skall betalas ut under den personens livstid.

Eftersom en enskild personskada kan kosta flera miljoner pratar alltid f-bolagen om att det reserverar pengar och avsätter pengar för att kunna betala dessa ersättningar. F-bolagen pratar också om att det är personskador som är den stora kostnaden. Tittar du på kollektivet i stort så ligger det mycket sanning i det, men om du tex tittar på enstaka grupper som tex alla hojar i klass 7 kan man inte längre göra sådana uttalanden utan då måste man titta på just den klassen.

:fakta När det gäller klass 7 så kommer den största kostnaden från stölder, nummer två är vagnskadan och sist är trafikförsäkringen. :fakta

Jag kan lova dig att hojåkarnas försäkringar inte subventionerar bilisterna. Vi i SMC har ett väldigt nära och bra samarbete med Trygg-Hansa/Holmia vilket gör att vi är väldigt insatta i statistik och problematik.

Om vi tittar närmare på klass 7 (vilket är mitt område) så trots dagens premier så står vi ändå inte för våra (jag kör en Yamaha R1 -00)kostnader utan f-bolagen skulle behöva höja lite till.

Fråga gärna vidare så skall jag svara så gott jag kan!"
 
Last edited:
Om vi tittar närmare på klass 7 (vilket är mitt område) så trots dagens premier så står vi ändå inte för våra (jag kör en Yamaha R1 -00)kostnader utan f-bolagen skulle behöva höja lite till.

Fråga gärna vidare så skall jag svara så gott jag kan!"

Tror Trygg-Hansa sa:
3 av 10 sporthojar går omkull,
Medelskadan ligger runt 50.000 kr


Det borde ju gå att sänka de 50.000 ganska mycket om ej kåporna är inräknade???

/Penty
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top