Bra däck???

Citat:
Framförallt tampas jag med understyrning fram vilket jag säkert kan korrigera med teknik, men samma feedback krävs alltså där också för det känns som att det är fram det släpper om jag går av.

QUOTE]

Prova att spänna stötdämparfjädern . Jag ökade fyra varv mot orginal (Jag kommer inte ihåg hänget). Det gjorde underverk på min.
 
Citat:
Framförallt tampas jag med understyrning fram vilket jag säkert kan korrigera med teknik, men samma feedback krävs alltså där också för det känns som att det är fram det släpper om jag går av.

QUOTE]

Prova att spänna stötdämparfjädern . Jag ökade fyra varv mot orginal (Jag kommer inte ihåg hänget). Det gjorde underverk på min.

TAAAACK!!!

Ska ta nån dag under vintern och re-setta dämparna. körde du 4 varv+ på original, eller sport (enl. manual)?

Jag har inte rört dem än, men börjar inse att tempot blivit för högt för att inte sätta grejerna rätt!
 
Dunlop Roadsmart köpte jag sist. Kommer lätt upp i arbetstemperatur, RIKTIGT bra våtgrepp, riktigt bra torrgrepp, dual compound (mjukare på sidorna).

Helt enkelt ett riktigt bra sport-touring däck för gata. Körde järnet i regn, inte en tendens till släpp :tummenupp
 
Så lätt att skylla på däcken, då det är förarmisstag till största delen, ex bakäcket släppte, varför? För hög ingångshastighet eller utgångshastighet, däcket släppt vid hård inbromsning, för bromsar FÖR hårt, eller man kör med för slitet däck..Lär du dig köra rätt på bana sakta men säkert och ökar undan för undan så kommer du inte köra av inte:)

som någon sa Pilot power, kalas både för bana och gata, jag har kört med dessa samt, Maxxis presa, dunlop, Pirelli Dragon mm jag har ALDRIG vart besviken på något däcksgrepp:tummenupp

Samma sak som med olycksstatestik på arbetsplatser, 80-95 % beror på mänskliga faktorn, övriga 5-20% beror på brister i det tekniska(där det oxå kan bero på mänskliga faktorn i brist på eller utebliven service)
 
.Lär du dig köra rätt på bana sakta men säkert och ökar undan för undan så kommer du inte köra av inte:)


Helt rätt, men TS avser inte att köra bana, utan ha ett däck som funkar för gatåka och som det låter utan Youtube-hyllningstrådar-mässiga bombrepetempo.

Då är flertalet av rekommenderade däck dyra, snabbförbrukade och förmodligen helt i onödan om han inte är en galenpanna/naturbegåvning utan like. De flesta gatåkare skulle klara sig alldeles utmärkt på vilket touringdäck som helst, men det duger inte utanför den lokala grillen :tungan, typ.

Jag hade lätt kört nåt slitstarkt 2ct däck el dyl. om jag orkat byta däck mellan gata/bana, men det är för jobbigt så kompromissen får anpassas efter bantempot.
 
Har du några länkar till det där däcket och testerna?
Låter skitintressant men jag hittar nada.
Jag är väl kass på att googla.

Länk: http://www.dunlopmotorcycle.com/Dunlop_Q2/images/Q2_press_kit.pdf

Väntar med spänning på testerna.
Har personligen varit skeptisk till Dunlop i många år även fast jag har jobbat där när de fanns i Norrköping.
Sen litar jag inte på säljare ett dugg och när man sen har läst Fürstens eviga tjat om Dunlop hit och Dunlop dit så har han bara spätt på mina skeptiska tankar.

DOCK!! måste jag numera krypa till korset och erkänna att han nog vet vad han pratar om:tummenupp. Testade RR däcken i somras och blev väldigt nöjd med dem.
Hann iochförsig bara testa dem på ringen och inte på vanlig gata men de var otroligt förtroendeingivande.
Om nya däcken inte blir tokdyra så kommer jag lätt testa dem i sommar.

Sen vilka däck man ska köpa är för mig religion. Kommer man så långt att man tror på dem då kommer de att funka för oss vanligt dödliga.

Ska man blanda gata och bana är mitt råd att försöka skaffa 2 uppsättningar med fälgar så man kan sätta på softare däck till bankörningarna.

@ Fürsten: När kommer däcken att släppas till försäljning tror du?
 
Dunlop Roadsmart köpte jag sist. Kommer lätt upp i arbetstemperatur, RIKTIGT bra våtgrepp, riktigt bra torrgrepp, dual compound (mjukare på sidorna).

Helt enkelt ett riktigt bra sport-touring däck för gata. Körde järnet i regn, inte en tendens till släpp :tummenupp

Håller med om detta, kör Dunlop Roadsmart både fram o bak o är supernöjd, både vid kallt och vått väglag. Sen vid torrt o varmt är det ännu bättre.

/Jim
 
Mycket snack om märken, men en grej som förvirrar mig är profilen på fram och bakdäck som jag aldrig blir klok av.

Vad bör man ha? fram 60 eller 70 profil, bak 50 eller 55 på en sporthoj?
 
Håller med om detta, kör Dunlop Roadsmart både fram o bak o är supernöjd, både vid kallt och vått väglag. Sen vid torrt o varmt är det ännu bättre.

/Jim

Jämfört med mina nuvarande Michelin Pilot Road är Roadsmart överlägsna. Pilot Road är hala i både vått och kallt väglag.
 
Hade QRR på förra hojen, på den nuvarande blir det uppföljaren. Är det mars som gäller?
 
Smutt! QRR var sjukt bra, om än värdelösa i regn. Blir Sportsmart 2010 då! :D
 
Det finns väl ingen SportSmart ? Sportmax Q2 eller Sportmax Roadsmart, jag antar att ni pratar om Q2 ?
 
Jag har på stunthojen köpt helt nya däck som heter Sportmax D 207 FE om jag inte misstar mig. har det mönstret som man kan se på mcdackomline.com iallafall

Det däcket behöver man inte köpa iaf, totalt värdelöst på vått underlag och dåligt vid kallt väglag och bristande vid varmt väglag. Gäller både fram och bak däck
Tom. Avondäcket som jag hade innan hade bättre grepp.

körde även bana med desssa däck och där va resultatet dock OK.. inga avkörningar iaf :)
 
Mycket av dom däcken som erbjuds på mcdackonline.com är däck som har gammalt tillverkningsdatum och ibland även utgångna däck som dom du köpte varför dom också har ett sjukt lågt pris och dåliga egenskaper!! :krama

Dom är inte köpt på mcdackonline.
ska kolla tillverkningsdatumet.
Så dessa däck SKA alltså vara bra?

Edit: sen kan man ju undra hur du vet att jag köpt utgångna däck :rolleyes:
 
Last edited:
Mycket av dom däcken som erbjuds på mcdackonline.com är däck som har gammalt tillverkningsdatum och ibland även utgångna däck som dom du köpte varför dom också har ett sjukt lågt pris och dåliga egenskaper!! :krama

Komiskt hur handlare sprider myter!
Lägg fram fakta eller låt bli, finns ett mycket bra anledning varför de kan sälja däck billigare än små handlare inget konstigt med det.

Samma myter som handlare sprider att "får man en spik eller liknande i däcket är det bara att byta till ett nytt då korden och massa annat fått skada och däcken kan sprängas i högfart osv."

Men ändå sätter personen fartrekord på isen med däck med över 250 skruvar igenom.

Och en massa annat som inte hör till tråden.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top