Bra däck till strippkörning?

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Ska bygga en stripphoj till hösten/vintern. Någon som vet vilket/vilka däck som lämpar sig för detta? Eller ska man bara köpa ett mjukt och kladdigt racedäck?
 
Ska du ha ett renodlat strippdäck så funkar Mickey Thompson MCR2 alldeles utmärkt. Racedäck och gatdäck brukar ju vara ganska spetsiga och därmed blir anliggningsytan lite klen.
 
Själv kör vi med GoodYear och dom fungerar perfekt.
 
Ska du ha ett renodlat strippdäck så funkar Mickey Thompson MCR2 alldeles utmärkt. Racedäck och gatdäck brukar ju vara ganska spetsiga och därmed blir anliggningsytan lite klen.

Hittade ett sånt på Robbans speedshop. Men 2800 kr ? Finns det någon som säljer billigare?

Själv kör vi med GoodYear och dom fungerar perfekt.

Vad för sort av goodyear?
 
Last edited:
Beror lite på vad du ska bygga för hoj. Ska det vara mönstrade slicks eller slicks. Vi kör med slicks 12/29/15 och det är nog lite stort och sätta på en typ Supergas hoj. vad är det för cykel du ska bygga
 
Beror lite på vad du ska bygga för hoj. Ska det vara mönstrade slicks eller slicks. Vi kör med slicks 12/29/15 och det är nog lite stort och sätta på en typ Supergas hoj. vad är det för cykel du ska bygga

Det blir en gsxr 1100 -90 som ska sänkas och förlängas. Byte av fälgar, bromsar och kåpor till gsxr 1000. Blir väl bara att fixa chassit första året. Eventuellt blir det turbo efter det. Får se vad budgeten håller för. Hade inte tänkt att börja tävla seriöst, utan bara åka på någon stripptävling då och då. Har tidigare år kört på evenemang liknande en dag på strippen med en gsxr 1000 som är sänkt och med förlängd sving. Men då måste man ju bygga tillbaka den när man ska köra gata igen. Får se vad det blir av. Tänkte iaf skaffa ett lämpligt bakdäck...
 
de där me däck tvistade de lärde sj så använder ja beg roadracing däck me väldigt lite luft ..visst släpper dom lite i starten men va fan framhjulet liger då kvar iaf kan bli lite wobbel på slutet åså hmmmm
 
Däck

http://www.mcdackonline.com/start.html

Hittade ett Shinko 190/50-17 då det ska sitta på en gsxr 1000 fälg. 1031 kr är ju helt rätt! Men funkar det för strippen? Det ser ju ganska "spetsigt" ut..

Problemet med vanliga gatdäck/roadracing är att de är så stabila i kanterna för just kurvåka,det hjälper väl till lite att köra med 0,5 bar det har jag gjort med min förra hoj sgb katana 200 pållar på slangen,men när man nu åker Tvångsmatat med dubbla effekten så är det tyvärr bara Mickey Thomsson mcr2 som gäller. de är så mjuka i kanterna så att man får mycket däck i backen det går att köra med 1 bar på stationär bana.Tyvärr så är det inte mycket gummi på ett sådant däck,troligtvis för att spara vikt,skulle tro att upp till 250pållar så borde ett värstinggatdäck duga./wachen.
 
Problemet med vanliga gatdäck/roadracing är att de är så stabila i kanterna för just kurvåka,det hjälper väl till lite att köra med 0,5 bar det har jag gjort med min förra hoj sgb katana 200 pållar på slangen,men när man nu åker Tvångsmatat med dubbla effekten så är det tyvärr bara Mickey Thomsson mcr2 som gäller. de är så mjuka i kanterna så att man får mycket däck i backen det går att köra med 1 bar på stationär bana.Tyvärr så är det inte mycket gummi på ett sådant däck,troligtvis för att spara vikt,skulle tro att upp till 250pållar så borde ett värstinggatdäck duga./wachen.

Vad tror du om ett Shinko då?
 
Däck

Vad tror du om ett Shinko då?

Har inga erfarenheter av shinko.Däremot metzeler racetec vet jag funkar med 220 pållar på slangen,att tänka på är oxå värmningsförfarandet med olika däck,har du tex ett racetec,pilot race eller liknande kladdigt roadracedäck så ska det värmas hårt.Däremot ett vanligt billigare gatdäck blir snorhalt om man värmer för hårt.Åkte själv med pirelli pilot race på sugmotorkatanan med 1100r sving & lite rejkat ,med värmning på 10 000rpm på tvåan i 6-10 sek funkade det bra.Sen kan man ju förlora fästet oxå med långsving det gör en enorm skillnad det är då man får börja fundera på ett MT mcr2 däck./wachen.
 
Last edited:
Hallå Mange!

Dom flesta av oss som kör Prostreet bike utan turbo kör med metzeler racetec k1... Jag har alltid kört med det och har alltid haft grymt fäste..

Däcket finns på Däckonline för 1900 kr.

Pelle
 
Hallå Mange!

Dom flesta av oss som kör Prostreet bike utan turbo kör med metzeler racetec k1... Jag har alltid kört med det och har alltid haft grymt fäste..

Däcket finns på Däckonline för 1900 kr.

Pelle

Då kör ni med ganska lågt däckstryck då? Skulle det funka på en turbohoj tror du?
 
Däcksvalet har ju oxå lite att göra med fästet i banan,hjulbas etc..åker man på en bana som bara är preppad med trackbite för helgåka så släpper alla däck med lite pulver i maskin även ett 8 tums slicks.Stationära dragstrippar såsom Pite,sundsvall,malmö,gardermoen,mantorp;där går det bra med racetec på sugmotorer,men att föredra mt däcket med turbo,är man sedan nybörjare & inte vill lägga ut 1000 spänn till för ett mt däck så visst kan man ju alltid prova racetec på stationära banor.Skulle tippa på att du bör ligga på 0,5 till 0,7 i däckstryck med racetecet om du åker turbo./wachen.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top