Bra däck i regn

miklagard

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Äger ej ännu
Som gammal tävlingsåkare i värsta gokart-klassen vet jag hur viktiga däcken är ur säkerhetssynpunkt. Särsklt när det regnar mycket. Ett mc-däck måste ju vara kontruerat som ett intermediatedäck d.v.s. måste fungera både på torr och sjöblöt vägbana. Alltså bör man välja kvalitetsdäck då det inte finns mycket gummi som häftar i asfalten på en MC. Vad anser ni ur den synpunkten är de bästa däcken ? Vad kostar de monterade ?
 
De absolut bästa däck jag haft när jag körde på gata är Michelin Pilot Power 2CT. Fungerarde även ok på bana i de långsammare grupperna men om det är varmt och du börjat få upp farten på bana kan de bli lite för varma och därigenom hala. Tyckte själv att de släppte ganska mjukt så det var inga problem men på landsväg tycker jag att de är perfekta. Bra våtgrepp och de håller i bra när det svänger.

// Per
 
Bike nr6 2011 hade däcktest i regn. Bäst betyg Michelin Pilot Road 3 Bäst med råge BD
2a Dunlop Roadsmart Nästan lika bra BD
BD Bruce Dunn testförare.
Vad det kostar, fråga din MC-firma. Det är ju inte bara att rycka av fälgarna som på en bil.
För bromskivorna sitter på fälgen och kan skadas/böjas. Vid däckbytet.
Likadant eventuell hastighetgivare vid ihopmontaget. Hjul på hoj.
 
jupp Pilot road 3 ska vara ruggit bra i regn. Kör med dem själv men aldrig lekt i regn med dem
 
Michelin Pilot Road 3 samt Dunlop Roadsmart är de bästa sport/touring däcken som finns. Fungerar bättre i regn än alla andra rena möstrade sportdäck, typ sportsmart, power, CT 2 bla bla. Dessutom håller de ca dubbelt så länge. Ska du bara köra gata i hyfsat sansat tempo ska du ta någon av de två förstnämda utan tvekan men är det bana som gäller i lite snabbare grupper så bör du satsa på sportdäcken (eller rena slicks om du ska satsa helhjärtat)
Obs att sporttouring däcken kan man påfresta väldigt mycket och för i princip alla gatåkare räcker de till plus att de snabbt kommer upp i rätt temperatur.
 
Last edited:
Pilot Road är kung i regn. Anakee om man åker lite offroad touring.

Dunlop sportsmart håller bra till banåka, 6 dagar i snabb grupp än så länge, och biter bra i asfalten i regn oxo...
 
Jag köpte Michelin Pilot Power och dom höll i riktigt bra både i torrt och regn på bana i fredags.:tummenupp
Det är ju även däck man tävlar på i standardklasser så greppet är det inget att orda om.
 
...så länge man plockar ett däck bland de vanliga alternativen så ligger nog problemet mer i gasnäven än michelin/dunlop/metzeler, och att man har ett öga på däcktrycket lite regelbundet.

/J
 
Hyfsade regndäck som funkar på gata = Pilot Road ??? Verkar populär

BRA regndäck som funkar på bana?? Glöm.. Håller de i regn så smälter de i torrt.

Man kan liksom bara inte få allt. Regndäck är bra i regn, har jag hört.
 
Pilot Road 3, Dunlop Roadsmart.

Har ett PR3 till salu om det skulle vara av intresse.
 
Hyfsade regndäck som funkar på gata = Pilot Road ??? Verkar populär

BRA regndäck som funkar på bana?? Glöm.. Håller de i regn så smälter de i torrt.

Man kan liksom bara inte få allt. Regndäck är bra i regn, har jag hört.

Som gammal tävlingsförare i gokart (värsta klassen) så vet jag att lufttrycket är väldigt viktigt, men jag vet också att mönster och gummiblandning är minst ika viktiga. Att få alla fördelar i ett däck är omöjligt Däck blir alltid en kompromiss. Men kvalitet på gummi och däckets uppbyggnad betyder mycket när man skall bygga ett däck som fungerar både på torrt och blött underlag. Min fråga gällde vilka däck som erfarenhetsmässigt visat sig vara bäst. Man kompromissar inte av ekonomiska skäl när det gäller livhanken !
 
det sitter som mest i högerhanden och hur mjukt och fint man kör ju.

Slicks i regn fungerar rätt så bra, så länge man tänker på vad man gör.

jag har kört tusentals varv på banor med slicks i regn och många med regndäck har fått på tafsen, det gäller bara att göra rätt :tuttar

Dagens sportdäck har alldeles för lite mönster för att ha vettiga regnegenskaper, det som det mest handlar om är, hur mjukt är däcket när det blir kallt?

Så kontentan är att, är däcket bra i torrt är det dåligt i vått och tvärtom (precis som gokarten)

De bästa däcken idag för bandagar skulle jag vilja påstå är Dunlop Sportmax, behöver inga däckvärmare och blir inte överhettade.
På gelleråsen går det att köra 1.08 med sånna på en helt standard gsxr1000 :död även 1.11 med skjuts...
Blötegenskaperna är förmodligen inte bäst av "gatdäcken" men långt ifrån sämst.

Däck kräver en lägstatemp för att fungera hyfsat, får man bara till den tempen så är det bara o köra... typiskt mitt på däcket är det enklast, eftersom det blir varmast där under gas & broms (därav lite upprätt körning med slicks i regn :huvet )

Ska man köra på bana och ha nåt kul av det, skaffa regndäck helt enkelt, rekommenderar Dunlop rain (kr393 bak, kr189 fram enligt TL's tabell). Billigare med regndäck än att laga hojen för att man trodde att gatdäcken var bra i regn.

Sen om man tar valfritt däck, så kan man få en miljard olika förslag på däcktryck etc, varmt, kallt, bla bla bla osv.
Åtminstone Dunlop har tabeller för däck/modell, utetemp, bana/gata etc som stämmer rätt så bra med verkligheten.

En tidig vårdag/sen höstdag med 10-15 grader ute så fungerar Dunlop Regndäck väldans bra faktiskt, men räkna inte med att de har nå vidare regnegenskaper efter det :rolleyes:
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top