Bra bromsar är viktigt

miklagard

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Äger ej ännu
Nu när jag skall köpa hoj ser jag att vissa äldre hojar (som är aktuella vid detta prov o m jag gilla att åka hoj) har trumbromsar bak och endast enkelskiva fram. Det gäller särskilt om man ser på customhojar. Fungerar verkligen dessa bromsar ?

trumbromsar fungerar men på en hyffsat vanlig MC använder du knappt bakbroms endå.

MC med superlånga framgafflar använder däremot nästan enbart bakbroms och bromsar inge vidare varesig det är trumma eller skiva ;)

Även modernare customhojar har ofta trumbroms bak och enkelskiva fram. Farsan har en Suzuki c800 intruder med ovan nämnda kombination. Höll på att gå riktigt illa första gången jag skulle prova hans släde efter att alltid kört sporthoj tidigare. Vansinnigt lång bromsstäcka och dålig feedback. Kan tänka mig att äldre glidare är ännu värre, denna var ju ändå en '07a. Rent ut sagt trafikfarliga prylar detdär, hur besiktningen släpper igenom en hoj med så dåliga bromsar är för mig en gåta...

Även modernare customhojar har ofta trumbroms bak och enkelskiva fram. Farsan har en Suzuki c800 intruder med ovan nämnda kombination. Höll på att gå riktigt illa första gången jag skulle prova hans släde efter att alltid kört sporthoj tidigare. Vansinnigt lång bromsstäcka och dålig feedback. Kan tänka mig att äldre glidare är ännu värre, denna var ju ändå en '07a. Rent ut sagt trafikfarliga prylar detdär, hur besiktningen släpper igenom en hoj med så dåliga bromsar är för mig en gåta...

Det var just detta jag menade ! Men det finns naturligtvis både bra och dåliga customhojar ur denna sunpunkt. Kan ni rekommendera bra större custom och touringhojar med bra väghållning och bra bromsar ?

Mean streak är helt ok, eller det var som jag upplevde den då jag hyrde en sådan

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien