Bra borr på fel ställe?

holger tråg

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2010
Hoj
bandit 1200
Borra Banditen till 1216 dvs. från 79mm till 81mm. Yttermått cyl. foder är 85.44 vilket skulle ge mig en genomsnittlig godstjocklek på 2.22mm.
När jag kolla cylinderraden ser jag att fodret är tjockare på avgassidan
2.42 mm. och smalare på insugsidan 2.05 mm. Mot toppen är nya borret mer centrerat, aviker 15 hundradelar. Alla fyra hålen ungefär samma mått. Borret ligger på hundradelen varför gör då inte placeringen av dem det, när det inte fanns några skador i cyl.att ta hänsyn till ?
Har herr Borr slarvat vid uppsättningen eller bara tagit sig extra konstnärlig frihet utan att det gör något. Är det någon som kan ge mig lite kött på benen inför återbesöket. mvh. Holger

Gissar på att det inte är lösa foder?

Är det en hel rad så är den ju ställd mot underplan, så eventuella fel fanns nog från början.

Nä då de sitter som berget, men man kan värma på cylleraden och byta foder utan större besvär.
Maskinoperatörer har ju i regel toleranser att förhålla sig till både innom tillverkning och reparation. Har lite svårt att tänka mig avikelser på nästan 2 tiondelar som godkänt på motordelar. Men jag vet inte...

Har dom borrat med stressplatta eller utan? Samt fastsättningen är viktig för att det ska bli bra.

Men det enklaste är juh faktiskt att åka tillbaka och visa mekanikern det du kommit fram till så har han nog en bra förklaring på det ;)

//Tapper

Last edited:
Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard