"Bra bett i bromsarna"

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
"Grymt bra bett i bromsarna, mycket bättre än förra året" eller liknande läser man i MC-tidningarna.
Jag har svårt att förstå hur bromsarna bara blir bättre och bättre. Alla bromsar klarar väl att låsa hjulen, räcker inte det? Om alla bromsar klara att låsa hjulen borde det även gå att hålla hjulet på gränsen till låsning, och då är ju däckgreppet begränsningen. Alltså borde däcken mer avgöra hur bra en hoj bromsar än själva bromsarna, eller?

Det är stor skillnad om du kan sitta och "försiktigt" låsa framhjulet, eller om du är tvungen att krama allt du orkar. I det senare fallet har du mycket dålig kontroll på hur hårt du egentligen kramar, medan du med bra (bättre) bromsar kan stanna hjulet under full kontroll och därmed också lägga dig strax under där hjulet stannar.

Bearing skrev:
"Grymt bra bett i bromsarna, mycket bättre än förra året" eller liknande läser man i MC-tidningarna.
Jag har svårt att förstå hur bromsarna bara blir bättre och bättre. Alla bromsar klarar väl att låsa hjulen, räcker inte det? Om alla bromsar klara att låsa hjulen borde det även gå att hålla hjulet på gränsen till låsning, och då är ju däckgreppet begränsningen. Alltså borde däcken mer avgöra hur bra en hoj bromsar än själva bromsarna, eller?
Försök att låsa framhjulet i 250 utan att trycka extremt snabbt på bromsen. Dessutom inbillar jag mig att dåliga bromsar tar jätte dåligt för att sedan låsa utan något mellanting.

Bearing skrev:
Vad som ofta avses är väl bättre känsla och mindre kraft behövs för att bromsa hårt.

elwe skrev:
Det är stor skillnad om du kan sitta och "försiktigt" låsa framhjulet, eller om du är tvungen att krama allt du orkar. I det senare fallet har du mycket dålig kontroll på hur hårt du egentligen kramar, medan du med bra (bättre) bromsar kan stanna hjulet under full kontroll och därmed också lägga dig strax under där hjulet stannar.
Så bra bromsar innebär bara att det krävs mindre kraft på bromsgreppet? Det beror väl bara bero på förhållandet mellan ytan på kolvarna i oket och kolven i bromspumpen. Borde inte vara så svårt för hojtillverkan att ändra dimensionen på en sådan del tycker jag. Borde inte varit svårt 1961 heller.

Bearing skrev:

Det är väl snarast en fråga om hur känsligt man kan dosera bromsarna?
Att ha bromsar som är av karaktären "från" eller "till" är inte detsamma som att dom är bra.
Inte heller att dom kan låsa hjulet i alla farter är ett mått på att dom är bra, för det kan väl alla bromsar nuförtiden?

Skillnaden är att med bra (känsliga) bromsar att man lättare kan känna var gränsen till låsning finns.

Ducster900 skrev:
...
Inte heller att dom kan låsa hjulet i alla farter är ett mått på att dom är bra, för det kan väl alla bromsar nuförtiden?
...

Inte min RD350 med trasiga packboxar! Snacka om att få planera kurvan i tid med inoljade(inoljade av bromsvätska :D) bromskivor, belägg från 89 och minst hälften vatten i bromsslangarna :banana

Det där med ytan på kolven va uppe i nån tråd nyss. Har du en stor area i handtaget så flyttar du på mkt vätska men samtidigt får du ta i mer. Så sett borde man ha en liten kolv och sedan tajma in systemet perfekt. Nåt säger mig att det inte är så enkelt dock. Det arbetar ju trots allt antagligen ett gäng ingenjörer året om med enbart bromsar i varje utvecklingscenter där borta. Sen får man väl ta hansyn till att det är möjligt att de som provkör hojar kanske är mest intresserad utav glidare. Sånna där test har jag aldrig direkt litat på.

Bearing skrev:

Så du känner inte skillnad på ett par bra och ett par dåliga bromsar?
Det säger väl sig självt att bromsar inte är lika bra tycker jag.

HanneZ skrev:
Försök att låsa framhjulet i 250 utan att trycka extremt snabbt på bromsen.
Du har en poäng. I högra farter krävs det nog mycket större kraft att låsa hjulet eftersom hjulet har sån rörelseenergi. Men att ligga på gränsen till låsning borde inte kräva större kraft.

Dessutom inbillar jag mig att dåliga bromsar tar jätte dåligt för att sedan låsa utan något mellanting.
Mina bromsar kräver ganska hög kraft på bromsgreppet, men jag har inte upplevt det svårt att bromsa nära låsning. Men hur nära låsning jag hamnar vet jag ju faktiskt inte, då skulle jag behöva jämföra med någon annan.

Victor skrev:
Så du känner inte skillnad på ett par bra och ett par dåliga bromsar?
Det säger väl sig självt att bromsar inte är lika bra tycker jag.
Jag märker att jag måste trycka olika hårt på olika hojar, men att hojen stannar olika fort har jag inte märkt.

Bearing skrev:
... Men hur nära låsning jag hamnar vet jag ju faktiskt inte, då skulle jag behöva jämföra med någon annan.

Farsan har en Vespa med 13 år gamla däck på. Dom är så pass torra att det skriker som fan när man låser däcken. Det finurliga är att det börjar typ småvissla om dom lite innan det låser sig, väldigt smart faktiskt. Nån sån gummiblandning borde Pirelli eller Metzler ta fram.

I högre hastighet borde du ha problem med gasutveckling i bromsar etc vilket minskar effektiva friktionen, dessutom borde värmeavmattning vara ett problem.

HanneZ skrev:
Farsan har en Vespa med 13 år gamla däck på. Dom är så pass torra att det skriker som fan när man låser däcken. Det finurliga är att det börjar typ småvissla om dom lite innan det låser sig, väldigt smart faktiskt. Nån sån gummiblandning borde Pirelli eller Metzler ta fram.

Mina Pirelli Sport Demon på VFR:en pep högljutt från ~halva bromskraften för låsning och framåt..

Bearing skrev:

Det är ju samma princip när de jämför hojar, den bästa är sjukt bra med ett klipp i motorn som är utanför denna värld bla bla bla... och den sämsta är så kass att man knappt törs provsitta.

Sen läser man varvtiderna, där skiljer den någon tiondel mellan bäst/sämst... :gnissla Ta det som skrivs med en nypa salt.

zilog skrev:
I högre hastighet borde du ha problem med gasutveckling i bromsar etc vilket minskar effektiva friktionen, dessutom borde värmeavmattning vara ett problem.

Mina Pirelli Sport Demon på VFR:en pep högljutt från ~halva bromskraften för låsning och framåt..
Ok, gamla skramlande skräphojar med torra däck är få förunnat :D

Personligen tycker jag att kompisens CBR900 -98 bromsar känns betydligt bättre än mina R1 -99. Då har jag dock hållt efter dåligt med luftning och byte av bromsvätska, ett byte till våren kanske gör att mina går ikapp och förbi?

Såhär, om man antar att man färdas på asfalt med en modern sporthoj med moderna däck så slår man över innan man låser framhjulet.
Sen hur snabbt hojen stannar beror förutom själva bromsarna även på vikt (förare + hoj samt var massan sitter) och såklart hur duktig föraren är.
HanneZ skrev:
Personligen tycker jag att kompisens CBR900 -98 bromsar känns betydligt bättre än mina R1 -99. Då har jag dock hållt efter dåligt med luftning och byte av bromsvätska, ett byte till våren kanske gör att mina går ikapp och förbi?

Hondas bromsar är skitgrymma, om man får generalisera lite.

Bearing skrev:
Jag märker att jag måste trycka olika hårt på olika hojar, men att hojen stannar olika fort har jag inte märkt.

Då har du aldrig bromsat ordentligt. Kör upp 2 hojjar i 200-250 km/h en från 1995 och en från 2005 och bromsa så bra DU kan, jag kan lova dig att den nyare mc:n är stillastående först utan ansträngning.

Med bra bromsar ska man dessutom kunna köra varv efter varv med bibehållen känsla och utan att bromsarna mattas.

När jag läser testartiklar i MC tidningar så tar jag deras resultat med en stor nypa salt. Nästan allt dom testar är "helt hysteriskt" eller "en sensationell förbättring". Detta upprepas år efter år. Så om jag ska tro på vad dom skriver så borde spothojar av 2006 års modell vara mer avancerade än en rymdfärja för att inte tala om hur mycket fortare dom går.

Gamla hojar har dock ett utmärkt syfte - styrketräning, för allt går tungt på dem.. jag brukade ha träningsvärk i underamarna och låren när jag inte kört med VFR:en på ett tag.

zilog skrev:
Mattning, friktion och gasutveckling beror mycket på beläggen, har jag läst. Är det dom som står för den stora utvecklingen?

Zilversurfer skrev:
Då har du aldrig bromsat ordentligt. Kör upp 2 hojjar i 200-250 km/h en från 1995 och en från 2005 och bromsa så bra DU kan, jag kan lova dig att den nyare mc:n är stillastående först utan ansträngning.
Kommer det skilja 3 eller 30m? Om det skiljer 3 anser inte jag att bromsarna utvecklats särskiljt mycket.

OK, det är nog för att jag har få erfarenheter av hårda inbromsningar på olika hojar som jag har den här uppfattningen. Jag tror på er med mer erfarenhet.

*/ ?>
Back