Bra böcker för bättre körning

FunRide

Tok
Gick med
2 Apr 2012
Ort
Kristianstad
Hoj
Väldigt många olika.. Just nu ZX10R
Jag har börjat beta av lite böcker om MC Körning. Kände att det aldrig är fel att lära sig av de som faktiskt är betraktade som sakkunniga inom detta.
Kanske är jag som är mossig men efter att läst först boken, "Sport Riding Tecniques" av Nick Ienatsch så kan jag säga att det var en hel del ögonbrynshöjare i boken. Saker som man kan ta lärdom av och som kan göra ens körning säkrare.
Nu väntar "A Twist Of The Wrist II" ac Keith Code, Ni vet han som startade "California Superbike School" Ska se vad den har att komma med.
Där efter blir det "Perfomance Riding Tecniques" av Andy Ibbott.

Någon som läst dem?

378338.jpg

totw2gq9.jpg

book.jpg
 
Last edited:
Har läst Sport Riding Techniques och också Twist of the Wrist 2. Tycker nog mer om TotW, kändes mer grundlig. Det finns också en TotW-film, rätt 90 men teknikerna är väl desamma och det är Keith själv som producerat den. Kolla den, finns på bukten.

Sen är ju Proficient Motorcycling en riktigt bra bok (finns i två versioner som är mer eller mindre likadana). Den är mer orienterad mot åkning på gatan och i trafik, de som du nämnde är mer för banan.

Kanske nån som har fler tips på böcker eller filmer?
 
Har aldrig hört talas om böckerna men det verkar värt att kolla upp. Lätt att vara kaxig i soffan men man vet ju numera hur det är där ute:rolleyes:
 
Kollade den, Som du sa. Bra skit.
Känns som att någon läst Twist of the Wrist och gjort en Svensk avkortad version. Samma upplägg, termer, key-points. osv.. Dock inget fel i det.

Den är norsk, översatt till svenska.

Total Control, Lee Parks.
Motovudu, Simon Crafar.

Många säger samma sak med olika vinkling, andra säger till synes nåt helt annat. Många som läser missar den lilla viktiga detaljen, att t ex Simon pratar väldigt specifikt om att göra snabbast möjliga varv med en 1000 cc och så försöker man jämföra det med nått mer generellt med följden att det blir långa trådar om vem som har rätt...
 
Många säger samma sak med olika vinkling, andra säger till synes nåt helt annat. Många som läser missar den lilla viktiga detaljen, att t ex Simon pratar väldigt specifikt om att göra snabbast möjliga varv med en 1000 cc och så försöker man jämföra det med nått mer generellt med följden att det blir långa trådar om vem som har rätt...

Så sant! Som jag ser det finns det väl egentligen inte rätt och fel, bara mer eller mindre effektiva metoder. Men i slutändan är det upp till varje individ.
Det jag gillar med Twist of the wrist är bland annat att den tar upp så vitala saker som de överlevnadsinstinkter som faktiskt kan motverka effektiv och säker hojåkning. Hur man upptäcker dem och motarbetar dem.
 
Kollade den, Som du sa. Bra skit.
Känns som att någon läst Twist of the Wrist och gjort en Svensk avkortad version. Samma upplägg, termer, key-points. osv.. Dock inget fel i det.


SMC samarbetar ju med California Superbike School, och författaren till Twist of the wrist (Keith Code) är ju den som grundade CSS.

Så ganska naturligt att de använder samma upplägg etc.

http://www.svmc.se/school/California_Superbike_School/
http://www.superbikeschool.co.uk/
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top