Bra att veta om Honda ST1100?

Fallan

Ny medlem
Gick med
20 May 2012
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki gsx1100 -85 | Honda VFR750 -95 | Honda VF750S -82
Hej gott folk.

Efter många års velande har farsguuben äntligen tagit kortet och väntar nu ivrigt på att få inleda sin hojkarriär i sommar.
Redan långt innan han ens köpt teoriböcker skaffade han en gsx1100ef men har väl kommit fram till att den inte erbjuder det han söker i en cykel.
Han har nu ist börjat kika på Hondas tidigare Pan Europeans. Då pratar vi alltså 1100 mellan 95-98 ungefär då de tenderar att ligga i rätt prisklass.

Min fundering är nu om det skiljer sig något mellan årsmodellerna och man därför bör kika efter någon specifik? ABS? Vad ska man kika efter när det väl blir dags att åka och kolla? Några vanliga fel? Det är ju ofta maskiner som gått ganska långt.

Tack på förhand.
Daniel
 
Last edited:
Kolla så kamremmen är bytt, annars är det inget speciellt med dem. Kombi-bromsar så det är jobbigt att byta bromsvätska själv. ABS var tillval, iaf i början. Tidiga abs har ej kombi-bromsar (95 och tidigare).

V4'an brummar en hel del, betydligt mer än på de tvärställda VFR. Inte särskilt jobbigt, men lite speciellt.

Körställningen från fabrik är lite mer tillbakalutad på senare årsmodeller, efter 96 tror jag.
 
Kolla så kamremmen är bytt, annars är det inget speciellt med dem. Kombi-bromsar så det är jobbigt att byta bromsvätska själv. ABS var tillval, iaf i början. Tidiga abs har ej kombi-bromsar (95 och tidigare).

V4'an brummar en hel del, betydligt mer än på de tvärställda VFR. Inte särskilt jobbigt, men lite speciellt.

Körställningen från fabrik är lite mer tillbakalutad på senare årsmodeller, efter 96 tror jag.
Tack för svar!
Efter samtal med Hondaverkstad har jag fått berättat att intervall på kamremmen är okulär bes efter 10k mil och byte först vid 15k. Synpunkter på detta?
Sittställningen vad en bra notis! Glömde nämna att gubben, trots att han börjat krympa, är styvt 1,90m så det är säkert en viss skillnad. :)
 
Jag skulle nog kolla på remmen även om cykeln inte gått 10k. Den är ju trots allt ungefär 20 år gammal.
 
Jag skulle nog kolla på remmen även om cykeln inte gått 10k. Den är ju trots allt ungefär 20 år gammal.
Nu ska man väl inte lita blint på vad en mekaniker på Honda säger men jag ifrågasatte faktiskt åldern på remmarna då han kläckte ur sig 15k mil. Då menade han på att remmarna åldras inte nämnvärt och brukar vara snarlikt backelit trots att de är nya. Till skillnad från typ fläktremmar och dyl då.

Blir kanske svårt att anmärka på ett ev byte när det eg ska göras först om 9k mil enl Honda.
Kolla remmen får man väl ev göra på hemmaplan och syna efter sprickor och så då. Kolla är som sagt aldrig fel.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top