Bra allrounddäck. Finns det?

Olsson

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Yamaha Tracer 07
Jag införskaffade en TDM 850 -01 i höstas, just för att jag var ute efter en bra allroundhoj. Nu ser jag att bakdäcket behöver bytas. Bara för att jag är snuskigt rik och gillar att bränna pengar så byter jag framdäcket på en gång också. En bra allroundhoj förtjänar ett bra allrounddäck.

Så till min fråga. Finns det något däck som fungerar bra på landsväg och som inte skäms för sig på en grusväg. Fördelningen asfalt/grusväg blir ungefär 90/10. Jag har inga planer på att träna inför paris-dakar. Jag tror inte heller att jag har köpt en endurohoj. Men jag vill kunna ta mig fram snabbt och säkert, gärna med lite uppställ, på grusvägar också.

Tyck till!

Det däcket finns inte. Närmast kommer Michelin Anakee och Conti TKC 80. Där TKC 80 vinner grusmatchen. Anakee långloppet.

Jag har provat Anakee, Tourance, Trailwing, på min V-Strom och på min förra hoj R12GS. På asfalt funkar Michelin Pilot Road så mycket bättre än alla dom där "allround"-däcken och jag tycker inte det är så mycket sämre på grus heller. Så om du som jag kör mest på asfalt så prova Pilot Road, jag tror dom finns i TDM-dimensioner också.

Jag införskaffade en TDM 850 -01 i höstas, just för att jag var ute efter en bra allroundhoj. Nu ser jag att bakdäcket behöver bytas. Bara för att jag är snuskigt rik och gillar att bränna pengar så byter jag framdäcket på en gång också. En bra allroundhoj förtjänar ett bra allrounddäck.

Så till min fråga. Finns det något däck som fungerar bra på landsväg och som inte skäms för sig på en grusväg. Fördelningen asfalt/grusväg blir ungefär 90/10. Jag har inga planer på att träna inför paris-dakar. Jag tror inte heller att jag har köpt en endurohoj. Men jag vill kunna ta mig fram snabbt och säkert, gärna med lite uppställ, på grusvägar också.

Tyck till!

Avon Distanzia AM44/Conti TKC80 150/70-17 och ett 110/80-18( bakdäck) fram kan funka som grusdäck men är inte att rekommendera då stommen i ett bakdäck är något mjukare vilket ger ett fult tå/häl slitage, som efter ett tag ger vibrationer och ett sämre väggrepp. Att gå ifrån radialdäck till diagonal/bältdiagonal gör cykeln spårkänsligare. En TDM med TKC 80 ser iallafall j--ligt uppkäftigt ut.

Metzeler Roadtec Z6 är ett alldeles utmärkt däck till TDM, kanske det bästa just nu i standarddimension. Visserligen inget "allrounddäck" som man ser på V-Strom och liknande hojar, men har du inga avancerade grusbusarplaner så funkar vanliga landsvägsdäck rätt bra på grus de med.

Jag har själv kört precis denna kombination och det funkar tillräckligt bra för att hänga av stora stånkor om man vill :D

Kör du sen 90% asfalt har du mycket bättre grepp i dessa däck än däck med klackar.

Tack för svaren.

Ett bra mönstrat landsvägsdäck är ett förslag som verkar återkomma. Jag ska kolla upp de alternativ jag fått här.

Tycker inte alls att landsvägsdäck funkar bra på grus!
Men grusdäck funkar bra på asfalt!
TKC 80 och Michelin T63 ger shysta egenskaper på grus, men nöts snabbt.
Anakee och Sirac funkar bäst på asfalt, men är inte oävna på grus.
Tourance ser jag som ett landsvägsdäck med lite "bruksigare" utseende.
Till din hoj tror jag det skulle passa med Metzeler Tourance eller Continental Trailattack, Escape eller Michelin Anakee/Sirac.

Pirelli MT-90 har jag kört med på HD:n i två år nu. Funkar bra att sladda grusväg med och bättre grepp på asfalt än vad jag trodde. Framdäcket slingar sig lite vid hård bromsning med det är ju kutym på grovmönstrade däck.

/J

Pirelli MT-90 har jag kört med på HD:n i två år nu. Funkar bra att sladda grusväg med och bättre grepp på asfalt än vad jag trodde. Framdäcket slingar sig lite vid hård bromsning med det är ju kutym på grovmönstrade däck.

/J

OT: Kan du inte göra en film där du piskar din HD på grusväg? Helt seriöst, jag börjar fundera mer och mer på att någon gång gå den vägen... HD alltså.

EDIT: Jag har börjat bli lite småkär i en DWG... Har aldrig sett en flattracker. :yoparty

Last edited:
OT: Kan du inte göra en film där du piskar din HD på grusväg? Helt seriöst, jag börjar fundera mer och mer på att någon gång gå den vägen... HD alltså.

Jag har bara den uttjatade bilden jag visat tidigare från tidningsreportagen, inga egna. Mc-Nytt har fler bilder.

Jag har inte ens en digitalkamera. Men Cyrén som har kamera och kunnande sade att han skulle tycka det var kul att göra en videosnutt när vi provkör hojen efter vinterna ombyggnader. Då kan jag ju lägga in en grussekvens om jag kommer ihåg.
I vårt garage har jag en kompis som till skillnad från mig är en riktig grusfantast, han älskar att dra grus med sin gamla softtail. Det är ju värre, den hojen väger 120 kg mer än min. :näsblod

Här är fler galningar: www.youtube.com/watch?v=LBqgqClD9wY
På riktigt: www.youtube.com/watch?v=cVjl37F8UJk

Edit: länkarna verkar inte funka annat än om man kopierar och lägger in dem i adressfönstret. Skumt fel :va
/J

Bifogat

• sladdbild.JPG
    sladdbild.JPG
    95 KB · Visningar: 415
Last edited:
Jag kan få rätt bra priser på Michelin så det lutar åt att kolla lite närmare på Anakee och Pilot Road. På nätet får Anakee överlag relativt bra betyg så det kanske kan vara något.

Det kan vara värt att ta en titt på Bridgestone BW501 (fram) och BW502 (bak). Det är framtaget som ett landsvägsdäck med grusegenskaper just för cyklar i stil med TDM, Varadero, V-strom mfl.

BridgestoneBattleWingactions-04Smal.jpg

Last edited:
HD funkar faktiskt bra på grus.
Låg tyngdpunkt, lång hjulbas och mycket vikt på bakhjulet.

...och dubbelt så mycket vrid som i tex en Transalp eller andra "vanliga" grushojar. Det är en sjukt skön känsla att ligga i 70-90 på grusväg och bara gasa upp ett ställ trots att man ligger på näst högsta eller högsta växeln. Odramatisk på ngt sätt.

I vårt garage har jag en kompis som till skillnad från mig är en riktig grusfantast, han älskar att dra grus med sin gamla softtail. Det är ju värre, den hojen väger 120 kg mer än min. :näsblod

På riktigt: www.youtube.com/watch?v=cVjl37F8UJk

/J

"Most riders agree that the biggest thrill of all is to sit up at the end of the straight and att a 120 pitch it sideways..." :skrämd

Hoooleee shite! RespecKt! :klappar :rock :tummenupp :Bugar :dummer

Jag som tycker det ger en fullt tillräcklig höjning av pulsen när bakänden släpper och kanar i sidled lite på Wilden när man drar iväg och det är en blöt kurva eller liknande efter ett rödljus, ungefär som vid Årstafältet, innan södra infarten till tunneln... Har hänt ett par gånger i höstas.. yish!

Det kan vara värt att ta en titt på Bridgestone BW501 (fram) och BW502 (bak). Det är framtaget som ett landsvägsdäck med grusegenskaper just för cyklar i stil med TDM, Varadero, V-strom mfl.

Tyvärr verkar BW501 bara finnas i 19", TDM har 18", tror jag.

Ni med lite erfarenhet. Hur är ett däck som Anakee på asfalt? Jag har ju förstått att det är grymt bra på våt asfalt. Men hur det när man kört det riktigt varmt och man pressar lite i kurvorna på heta torra sommarvägar, jämfört med t ex Pilot Road?

Ni med lite erfarenhet. Hur är ett däck som Anakee på asfalt? Jag har ju förstått att det är grymt bra på våt asfalt. Men hur det när man kört det riktigt varmt och man pressar lite i kurvorna på heta torra sommarvägar, jämfört med t ex Pilot Road?

Snöa inte in på för många olika alternativ. Kolla först vad som passar din hoj. På så sätt slipper du beslutsångest. Anakee finns bara i 17" bak och 19" + 21" fram. Nu har jag själv ägt en TDM 850 men kommer inte ihåg vad det va för dimensioner på den hojen. Du har en utmärkt referenssida här där du kan kolla alla dimensioner som finns.

Här e jag på min coola TDM! :yoparty
TDM850.jpg

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back