bra 25kw hoj för person på 1.91

Gustav_G

jag vill ha körkort
Gick med
26 Aug 2003
Hoj
Dr650se -96
tjena hadde tänkt o skaffa en hoj att ha för o övningsköra privat med. Men även ha kvar efter att jag fått körkortet... gärna en med kåpa så man kan åka bekvämt på motorvägarna i schweden

så vilken hoj ska jag skaffa?
sneglade lite på kawasaki gpz500s men vet ej om den e lättkörd osv. ända hojen jag kört är körskolans er-5 så jag har inte så mycket o jämföra med..

har väl cirkus 45000 o lägga på hoj..
ge nåra tips på en bra hoj nu.. plz :hej

Oj, för 45 kan du få fin hoj... men frågan är om det är värt att lägga så mkt på mellanklassare. En gpz500 är garanterat lättkörd. Annars kan offroad vara ett sätt ha riktigt kul med låg effekt på, passar dessutom långa personer bra. Där är väl xt:n klassiker som håller sig.

Har du 45 000 att lägga på hojj ska du inte köpa en gpz...
köp en GSX 600 R runt års 98, finns billiga som inte gått så farligt mycket,
eller ännu bättre för dig som är lång köp en ninja zx6r runt samma årsmodell, :fakta

bägge är lättkörda men effekten räcker til och blir över...
Det är mitt råd.

Lycke till oavsett !
/Robban :tummenupp

berggren_martin skrev:
Annars kan offroad vara ett sätt ha riktigt kul med låg effekt på, passar dessutom långa personer bra. Där är väl xt:n klassiker som håller sig.

Exakt :fakta

Den här 25kW:aren kan bli din för 35,000kr inkl. halvt motard-kit :tummenupp

Bifogat

• cagl.jpg
    cagl.jpg
    76.1 KB · Visningar: 240
Robbano skrev:
Har du 45 000 att lägga på hojj ska du inte köpa en gpz...
köp en GSX 600 R runt års 98, finns billiga som inte gått så farligt mycket,
eller ännu bättre för dig som är lång köp en ninja zx6r runt samma årsmodell, :fakta

bägge är lättkörda men effekten räcker til och blir över...
Det är mitt råd.

Lycke till oavsett !
/Robban :tummenupp

Och fyra ggr så dyra att försäkra :tummenupp
Sen tror jag inte att dom trivs lika bra i 25kW utförande som GPz:an eller stånkorna... ;)

aja känns som det faktist börjar luta åt offroad/motard hållet.. er-5:an.. var inte så jätteskön osv och gpz:an verkar vara typ samma hoj fast med kåpor o högre trimmningsgrad på motorn

vad sa du? 4ggr så snygga? ja det stämmer bra...
Ha ha, tror du att han ska köra strypt efter han har tagit kortet?? :lol

Försäkringen är värd varenda krona :D :D :D
Motard = Meka, hemmagjord motard = meka mer.... :fakta

;)

Gustav_G skrev:
aja känns som det faktist börjar luta åt offroad/motard hållet.. er-5:an.. var inte så jätteskön osv och gpz:an verkar vara typ samma hoj fast med kåpor o högre trimmningsgrad på motorn

Nja, den enda likheten mellan ER och GPz är motorkonstruktionen. Det är två HELT olika hojar...

Men offroad/motard stuket är nog bra mycket lämpligare för 25kW :tummenupp

Robbano skrev:
vad sa du? 4ggr så snygga? ja det stämmer bra...
Ha ha, tror du att han ska köra strypt

Vad har snyggheten med det hela att göra? Ska han köra hojen eller glo på den?

...och det här med strypning finns ju av en anledning. Mindre effekt = mindre risk att man gasar för mycket = mindre risk att krascha. Dessutom håller sig hojen snyggare om man inte kraschar, och det verkar du tycka är viktigt ;)

...och välta en eller annan gång gör man väl som nybörjare. En offroad händer det knappt något med om man tappar den i backen medan en inplastad sporthoj får repad plast och sjunker 10 000 kr i värde.

Nej, riktig sporthoj kanske man bör planera in lite längre fram i mc-karriären, då man kan hantera den ordentligt och få ut mer av den.

Köp en ZX6R, den är stor nog för dig. INTE -03an då... den är mindre.

750RR

Började min karriär med 25kw, och då på en thundercat-98, gick klockrent med strypningen, även om man iof plockade bort strypningen efter ett tag...

Hojen är till salu idag, mycket fint skick och en hel del extrautrustning så som Hindle helsystem, vita blinkers + vitt bakljus, svart kåpglas, spyball-larm
Den är fortfarande reggad som 25kw, kan sätta tillbaka strypningen om du vill...

Hade väl tänkt mig runt 45-50'

Intresserad?

Började min mc kariär på en Kawa ER5 25Kw.Är 193 och ca 100kg såg ut som jag åkte runt på en moped.Hade jag vetat det jag vet i dag hade jag köpt en offroad i stället typ Transalp TT600R KLR650 eller liknande,du får garanterat roligare med 25Kw på en offroad.

Du ska definitivt ha en gpz 500s. Mycket vrid för en så liten hoj och i kurvorna piskar en van förare hojar både till vänster o höger! :fakta

Jag vet, jag har en :rock

Gustav_G skrev:
http://www2.blocket.se/view/1444061.htm?l=0
:confused:vad tycks? jag tycker den verkar :tummenupp iaf... kanske lite dyr :fakta

Ah, Yamaha XT600E, nu börjar vi prata lättkörd och pålitlig hoj... perfekt för nybörjare!

Tips ang. priset: XT:n har varit nästan oförändrad sedan 97. Det enda jag vet som ändrats fram till 2003 är lack/dekaler. Dessutom är XT:n en extremt hållbar hoj, och så länge det handlar om normalvårdade exemplar kan du lika gärna lägga pengarna på en 98:a som en 01:a. Jag skulle faktiskt hellre köpa en 98:a i fint skick för rätt pris, än en dyr 01:a med 2000 mil mindre på mätaren. Så länge servicen är gjord som den ska och hojen inte är misshandlad av ägaren så ska det inte vara några problem med den. Modellen har ju funnits i ca 20 år, så alla barnsjukdomar är sedan länge sedan försvunna. Det enda som kan krångla är växellådan om den misshandlats. Det märks vid provkörning, då brukar tvåan hoppa vid 6000 rpm och full gas.

...fast GPZ:an tror jag inte är helt fel den heller. Har aldrig kört en, men den verkar väldigt vettig och rolig som nybörjarhoj. Samma sak där, pålitlig motor som hängt med länge och även finns i många andra Kawa-modeller, borde tyda på lyckad konstruktion. Känner du dig mer dragen till den, köp isf. Enda nackdelen jag kan komma på är att det är lite mer plast än XT:n, och som nybörjare har man en tendens att tappa hojen lite då och då. Lite tråkigare med sprucken plast än med repig styrände och böjd växelspak.

Last edited:
tks skrev:

...och välta en eller annan gång gör man väl som nybörjare. En offroad händer det knappt något med om man tappar den i backen medan en inplastad sporthoj får repad plast och sjunker 10 000 kr i värde.

Nej, riktig sporthoj kanske man bör planera in lite längre fram i mc-karriären, då man kan hantera den ordentligt och få ut mer av den.

Faktum att inte alla sporthojar har krashpuckar som standard är sorgligt nog. Att inte folk monterar dom själva är ännu konstigare... jag har haft omkull min 2 ggr nu och inte en repa på plasten :fakta. Hade alla gjort så så hade inte så mycket onödig plast gått till spillo :tummenupp

Så mera krashpuckar åt folket!

//jaG

destiny_78an skrev:
Du ska definitivt ha en gpz 500s. Mycket vrid för en så liten hoj och i kurvorna piskar en van förare hojar både till vänster o höger! :fakta

Jag vet, jag har en :rock
Ok, hur kan man någonsin få ur "mycket vrid" ur 25 kW?? Inte ens vid bästa vridmomentet (= många tusen rpm) är en sådan maskin imponerande. Tycker jag har skapligt med vrid i min hoj, men den ger ju en bit över 100 bakhjuls-kW.

Du skulle kunna titta på SV650 och Bandit 600S också. Banditen är lite tråkigt men man sitter bra på den. SV650... mycket hoj för liten peng.

berggren_martin skrev:
Ok, hur kan man någonsin få ur "mycket vrid" ur 25 kW?? Inte ens vid bästa vridmomentet (= många tusen rpm) är en sådan maskin imponerande. Tycker jag har skapligt med vrid i min hoj, men den ger ju en bit över 100 bakhjuls-kW.

Min är ostrypt! :tummenupp

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...