Bröd att baka i stekpannan

• Thread starter Thread starter Merovingian
  • Start date Start date

Merovingian

Guest
Jag vaknade 03-nånting på morgonen mitt i veckan och var vansinnigt hungrig.
Sådär hungrig så det inte är ett dugg roligt.
Naturligtvis hade jag precis ingenting hemma, förutom mjöl, smör och.. Ja, det var allt jag hade hemma.
Jag gjorde slag i saken och blandade mjölet med vatten och knådade en deg av det, varpå jag delade upp det i småbullar, plattade ut dem och slängde i stekpannan.
Resultatet skall enligt pöbeln varit "nan-bröd", nåt indiskt hej & hå. Det såg dock inte det minsta ut som nan-bröd man får på resturang, så vi kan väl kalla det
ful-nan.

Hur som helst, det smakade ljuvligt(reserverar mig för att ha varit hungerpartisk i omdömet) när det var varmt. Däremot dagen efter, då smakade det närmast urin.
Så vitt jag minns, och jag var fullt vaken, bakade jag brödet med vatten och inte urin.

Två frågor:
1. Varför just urin av alla smaker?

Och den viktigare frågan:
2. Vad finns ytterligare för bröd man kan göra i stekpannan?
Jag gillade konceptet med brödstekning. Man slipper dalta med ugnen, jäsa, eller vänta 800 gånger längre än det tar att äta brödet. :tummenupp

Last edited:
Nanbröd var det inte, men chapati görs i stekpannan utan jäst :tummeupp

Du har en perversion inser jag, för hur vet du annars att det smakade urin? Helt ok för mig, det finns värre saker än så...

Och nåt som är jävligt gott är att ta två tortillabröd, som är enkla att baka i pannan, och sen strör du västerbottenost samt hackad stark chili över dem och sen steker du dem tills osten har smält.
Bara skära upp slice av dem och ha som tilltugg.

För övrigt, kan man inte somna om ifall man vaknar hungrig som du gjorde? Har själv bara vaknat nån enstaka gång och varit sådär hungrig men då har klockan varit 4-5 och då kan jag lika gärna gå upp och käka frukost och skippa att somna om.

För övrigt, kan man inte somna om ifall man vaknar hungrig som du gjorde? Har själv bara vaknat nån enstaka gång och varit sådär hungrig men då har klockan varit 4-5 och då kan jag lika gärna gå upp och käka frukost och skippa att somna om.

Det har hänt för mig ochså ett par gånger, att man vaknat mitt i natten tokhungrig och inte en chans att kunna somna ifall man inte äter något.

Min nödlösning för sådana fall är Mamma scans frysta köttbullar som slängs in i micron och sen rosta ett par mackor till.

Du är mätt och omsomnad inom 15 min! :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...