Bråk ang VOL% samt alkohol %

Catway

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2006
Hoj
GSX-R 1000 -05
Många har säkert sätt att när vi gick med i EU och började köpa öl från tyskland så står det VOL% på ölen... detta är ju inte samma som Alkohol % som det stod förr på våra svenska burkar...

SÅ nu undrar jag 4.6% hur mycket motsvarar detta i alkohol% börjar vi närma oss då tida folköl på 3.5% eller vad?

hur mycket 40% sprit kan man säga att det är i en 33Cl burk som det står 5.3 eller 5.6 VOL% på ?

alkohol mäts oftast i vol%. men man kan även mäta i vikt% alla % som står på burkar är samma (vol%) sålänge burkarna inte är tomma

Öh? Jag skulle tro att det är samma sak. Alltså innehåller en 33cl 5.3VOL% ca 1.75 cl ren alkohol. :)

Ja, en procentenhet är ju likamycket varesig det är 1 cl eller 1000L. Däremot är mängden annorlunda.

Eftersom alkohol och övrig vätska i en öl har olika densitet blir det olika alkoholhalt beroende på om man mäter i vikt eller volymprocent. Även olika öl har olika densitet så jag tror inte man kan säga att 4,5% vikt alltid är 5,6% vol, det beror helt enkelt på vad det är för öl, däremot så stämmer de siffrorna på ex.vis pripps blå :)

Som lorkan sa så innehåller en 33cl öl med 5.3%vol 1.75cl alkohol vilket motsvarar 4,375 cl 40%-ig sprit.

Fan, nu blev jag sugen på en öl :öl

Homo skrev:
2359938 alkohol mäts oftast i vol%. men man kan även mäta i vikt% alla % som står på burkar är samma (vol%) sålänge burkarna inte är tomma
Felfelfel...
En gammal folköl, dvs 2,8 % vikt motsvarar dagens 3,5 volym %.
Edit, alltså, så fel var det inte :), jag läste lite för snabbt.

Last edited:
HansJ skrev:
2360007 Felfelfel...

Mycket riktigt

En intressant notering man gjorde när mätsystemet ändrades var att de nya trehalvorna blev mycket dyrare än vad de gamla två-åttorna var(trots att det var samma sak).
Samtidigt dök nya två-åttor upp (som antagligen motsvarar 2.2% i gamla systemet) med samma pris som de gamla två-åttorna.
Jag har inga belägg för detta men jag misstänker att marknadsförarna på de svenska bryggerierna såg en möjlighet att klå konsumenterna på mer pengar eftersom många skulle anta att de nya trehalvorna var samma som den gamla folkölen (3.5% vikt) som försvann i slutet av sjuttiotalet eftersom folk av någon anledning söp sig fulla på dessa.

50cl 3,5% motsvarar 5 cl 35%. en 50cl starköl (5,6%) Motsvarar väll en normal stor whisky.

HansJ skrev:
2360007 Felfelfel...

De "gamla 2,8%"? 3,2 va dom väl ändå! :mattias

Äh, avsluta diskussionen nu! Oavsett hur mycket % det är så blir man full till slut. Svårare än så är det väl inte?

2.25 Vol procent är iaf. 1.8 viktprocent om jag minns det hela rätt...

//Daniel

*/ ?>
Back