Bränsleval för prestanda?

En sanning med modifikation som vanligt.
Det har blivit mindre irriterande med 98 oktan i tanken i båda fallen även innan jag mappade motorerna för 98. Men för toppeffektens skull på en motor inställd för 95 oktan så är det snarare tvärt om. 98 oktan är lite mer svårantändligt och så länge tändningen inte är ställd mer aggressivt (eller snarare är ställd för att aldrig spika på 95), så ska inte 98 kunna ge någon som helst mer toppeffekt, utan möjligen aningen lägre, men med mer marginal för spikningar.

Du har säkert rätt, jag kan som sagt inte mycket i ämnet utan papegojar vidare förklaringar jag fått.
Det jag menade var att min originalbestyckade maskin var nervös på 95 och gick smidigare i stan på 98.
När vi gav upp bestyckar-heisten på e85 bestyckade vi om den för att gå bra på 95 oktan i stället.
Efter detta gick den perfekt även i stan på 95 och upplevelsen att den gick jämnare på 98 var helt borta.

Men det är klart, gör man medvetna inställningar för att få ut något som helst extra ur 98 så får man hålla sig till det sedan, absolut.
Min poäng är bara att det inte finns någon effekt att hämta i 98 eller V-power om man inte kör överladdat eller har optimerat för det.

Last edited:
Normalt kör jag med 95 Oktan men skulle jag köra på motorväg och tänkte fullgasa så skulle jag köra på V-Power / 98 Oktan.
Orsaken är ett test som Motorrad gjorde 2010 eller 2011 med vanliga Superbikes på Nardobanan i syditalien.
Nardobanan är en doserad cirkelbanan diameter ca 4 km och ett varv är på 12 km.
Nardo används för höghastighetstester av bilar, däck osv.
Målet för Motorrads test var att se vilken toppfart hojarna kunde prestera under ett varv.
Ett varv för att få upp farten, ett varv med högsta hastighet, ett varv för att slå av och sedan gå in i depån.
Bensin var vanlig italiensk 95 Oktan.
Resultat:
Suzuki GSX-R 1000 sköt av 3ans vevstake
Yamaha R1 överhettade
MV Augusta hade krånglande växellåda så det blev ingen körning av säkerhetskäl om jag minns rätt.
KTM RC8 fick ventilskador.
KTM påpekade efter testet att i KTM manualen stod att RC8 skulle köras på 98 Oktan vid hårdkörning men Motorrads journalister läser tydligen inte instruktionsböcker.

De hojar som klarade fullgas på Nardobanan utan problem var om jag minns rätt
BMW S1000RR
Ducati 1198(?)
Honda CBR1000RR
Kawasaki ZX-10R

Den förklaring som gavs till haverierna är att rekommendationen om 95 Oktan inte gäller vid den här typen av många km i högsta hastighet. För då ökar risken för att motorn knackar.
Med skador som skjutna vevstakar när trycket efter knackning blir så högt att oljefilmen brister på vevstakslagret, motorn överhettar eller ventilerna skadas.

Efter detta har Motorrads tester följande år på Nardo gjorts med Shell 100 Oktan Racebensin.
Och inte ett enda motorhaveri.

Men om man aldrig kör fullgas några km så duger 95 Oktan om tillverkaren rekommenderar 95 Oktan.
Dvs inte bara för KTM, läs manualen oavsett hojfabrikat!

Om du undrade om motorn fick fler hästkrafter med 98 Oktan V-Power jämfört med 95 Oktan så har jag inte sett nått om det skulle vara fallet.
Så vill du ha mer motoreffekt, köp en hoj med mer motoreffekt.
Shell säljer bara bensin, inte hästkrafter !

Last edited:
Det där lät riktigt rimligt faktiskt.
Nåt ska man väl ha lärt sig av alla år på raff? jobbade faktiskt på st1's etanolanläggning förra vintern - brännjacken smakade 99% renade kanelgifflar! Dranken levererades i huvudsak från Pågens. Ifall ni undrar!

Jag påstår att känna skillnad på 95 och 98 oktan är rena fantasierna, det är samma energinnehåll i bensinen, det enda som skiljer är tändvilligheten, alltså motståndet att knacka ”förtända”.

I den här tråden http://www.bmwklubben.se/forum/viewtopic.php?f=274&t=25367 verkar man ganska överens om att högre oktan påverkar märkbart.
Inte vetenskapligt belagt, men en aning empiriskt då kanske : )

Men det är ju just för att BMW ofta har betydligt mer avancerade motorstyrsystem än andra hojtillverkare. Bl.a. då knacksensor som kan ändra tändkurvan beroende på bränslekvalitet De har också ofta kört bränsleinsprutningen i closed loop för hela registret vilket såvitt jag vet ingen annan hojtillverkare levererat ännu.

98'an pga mindre etanolhalt, (här åtminstone <5% istf 10%) bra på en förgasarmotor som står mycket.
Oktanhalten gör ingen nytta om du inte har ett dera kompression eller laddtryck som behöver det. Höjd kompression eller högt laddtryck kan ju göra en del prestanda, men oktan i sig gör inget om inte hårdvaran ändras.

Jepp, tillhör man länderna som infört E10 så har du den aspekten, och det har ni väl i Finland med tillhörande öar.

Men Sverige har inte infört det (ännu?), då är det 5% i 95-oktanen. Förr var 98 och V-power etanolfri men numera blandar dom även i dessa, hittar inte siffror men troligtvis 5% även där, och även om det skulle vara någon enstaka procent mindre gör det ingen skillnad i praktiken.

Jag påstår att känna skillnad på 95 och 98 oktan är rena fantasierna

I början av min E85-resa kikade jag på bl.a. OkQ8'a specarna på deras bensin och då i mitten av 2000-talet var specarna identiska vad gällande undre oktanvärdet. Go figure. Vill man inte betala 40 spänn litern är nog 95 eller E85 det man skall bestycka för.

Den stora pucken är att etanol har högre förångningsvärme än bensin, kort och gott så kyler det inloppsluften vilken ger ökat massflöde.

Tack! Det var intressant. Då är det värt att lägga ett par tusenlappar på fetare spridare och tjäna 7 sugmotorhästar till. Sedan har jag nog nått vägs ände vad det gäller att klämma ur effekt ur en oöppnad motor om jag inte vill gå på vassare kammar och börja kladda med andra ventilfjädrar tex.

Jag har ju spridarna monterade direkt på toppen i insugskanalerna på bilen. Du menar alltså att genom att man sprayar etanol i större mängd än bensin (som dessutom kyler bättre än bensin) så får man kallare insugsluft, vilket gör att mer syre får plats i förbränningsrummen?

Last edited:
Jag hade för några år sedan en crosshoj med högkompkolv, spikade med 95 i tanken, spikade inte med 98. Rent gångmässigt har jag aldrig känt nån skillnad mellan 95 och 98, däremot väderleksmässigt betingad skillnad på förgasarhojar.

..Om du undrade om motorn fick fler hästkrafter med 98 Oktan V-Power jämfört med 95 Oktan så har jag inte sett nått om det skulle vara fallet.
Så vill du ha mer motoreffekt, köp en hoj med mer motoreffekt.
Shell säljer bara bensin, inte hästkrafter !

- Prestanda är mer än hästkrafter. Det handlar om hur bra något presterar på många olika områden.
Och det var ett jäkla tjat om att byta hoj så fort man ställer en fråga som handlar om prestanda :hihi
(nej jag vill inte byta hoj, om någon nu skulle undra)

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!