En sanning med modifikation som vanligt.
Det har blivit mindre irriterande med 98 oktan i tanken i båda fallen även innan jag mappade motorerna för 98. Men för toppeffektens skull på en motor inställd för 95 oktan så är det snarare tvärt om. 98 oktan är lite mer svårantändligt och så länge tändningen inte är ställd mer aggressivt (eller snarare är ställd för att aldrig spika på 95), så ska inte 98 kunna ge någon som helst mer toppeffekt, utan möjligen aningen lägre, men med mer marginal för spikningar.
Du har säkert rätt, jag kan som sagt inte mycket i ämnet utan papegojar vidare förklaringar jag fått.
Det jag menade var att min originalbestyckade maskin var nervös på 95 och gick smidigare i stan på 98.
När vi gav upp bestyckar-heisten på e85 bestyckade vi om den för att gå bra på 95 oktan i stället.
Efter detta gick den perfekt även i stan på 95 och upplevelsen att den gick jämnare på 98 var helt borta.
Men det är klart, gör man medvetna inställningar för att få ut något som helst extra ur 98 så får man hålla sig till det sedan, absolut.
Min poäng är bara att det inte finns någon effekt att hämta i 98 eller V-power om man inte kör överladdat eller har optimerat för det.
Last edited: