Bränsleval för prestanda?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Vad väljer ni för bensin till hojen och varför?
95, 98, V-Power?

I bilen känner jag av skillnaden mellan låg- och hög oktan, men på hojen är jag osäker på effektskillnaden.

"It just ran a clean 270 rwhp and 112 lb/ft torque on 93 pump two days ago and ran clean to the redline, so she seems to be running strong without velocity stacks or an IC.."

/Dynoresultat från en H2-ägare som verkar få ut bra effekt på 93 oktan : )

Har man överladd tjänar man på att höja oktantalet.
Sugmotor specad på 95 oktan ska inte spela någon som helst roll enligt de lektioner i förbränningslära jag tagit.

Tidningen Bikes finska redaktion gjorde dynomätningar på en massa soppor för ca tio år sedan, det skiljde som mest 0,2hk mellan mätningarna vill jag minnas. Temperaturdiff mellan mätningarna var ca 4 grader om jag minns rätt.

Det finns dock en massa människor som anser sig känna att "hojen går bättre" och det kan möjligen stämma på en något för snålt bestyckad förgasarmotor eftersom 95 kan gå något magrare pga alkoholinblandning har jag lärt mig.
Effekten försvinner om man bestyckar om den rätt.

Let the flame war begin.

95 oktan såsom brukanvisningen anger.

Har hänt att jag skvätt i 98 när det varit väldigt varma sommardagar där det varit bankörning på schemat. Bara för att ta bort alla möjliga små orosmoln i huvudet över maskineriet och istället fokusera på körningen :) tvivlar på att det gör någon skillnad. Men kan man minska sannolikheten för "knackningar" eller självdetonation en aning, så lättar det sinnet en aning.

Vad väljer ni för bensin till hojen och varför?
95, 98, V-Power?

I bilen känner jag av skillnaden mellan låg- och hög oktan, men på hojen är jag osäker på effektskillnaden.

"It just ran a clean 270 rwhp and 112 lb/ft torque on 93 pump two days ago and ran clean to the redline, so she seems to be running strong without velocity stacks or an IC.."

/Dynoresultat från en H2-ägare som verkar få ut bra effekt på 93 oktan : )
93 RON är inte samma som våra europeiska oktan har jag för mig..

Fritt från wikipedia, deras 93 verkar ha högre oktantal än vår 98.
79c0166eac3b40dcc68a93ad36926b9e.jpg

Har man överladd tjänar man på att höja oktantalet.
Sugmotor specad på 95 oktan ska inte spela någon som helst roll enligt de lektioner i förbränningslära jag tagit.

Tidningen Bikes finska redaktion gjorde dynomätningar på en massa soppor för ca tio år sedan, det skiljde som mest 0,2hk mellan mätningarna vill jag minnas. Temperaturdiff mellan mätningarna var ca 4 grader om jag minns rätt.

Det finns dock en massa människor som anser sig känna att "hojen går bättre" och det kan möjligen stämma på en något för snålt bestyckad förgasarmotor eftersom 95 kan gå något magrare pga alkoholinblandning har jag lärt mig.

Let the flame war begin.

En sanning med modifikation som vanligt. Om man har mappat sin motor och ställt tändningen agressivare för att kunna få ut med effekt med högre oktantal, så gör det ju skillnad. En sådan motor ska inte köras annat än försiktigt på lägre oktantal. En annan skillnad som är ganska enkel att känna är om motorn går jämnare på låg last och låga varv. Både min bil och hoj har varit nervösare och mer benägra att rycka vid klassisk stockholmsk kökörning. Det har blivit mindre irriterande med 98 oktan i tanken i båda fallen även innan jag mappade motorerna för 98. Men för toppeffektens skull på en motor inställd för 95 oktan så är det snarare tvärt om. 98 oktan är lite mer svårantändligt och så länge tändningen inte är ställd mer aggressivt (eller snarare är ställd för att aldrig spika på 95), så ska inte 98 kunna ge någon som helst mer toppeffekt, utan möjligen aningen lägre, men med mer marginal för spikningar.

Turboladdad motor => hög oktan. Går oftast att köra på lägre men turbotryck sänks och ibland även ändrad täning => motor går mindre effektivt.

Motor med knacksensor => det som rekommenderas i manual, antagligen hög oktan. Man kan oftast köra på lägre men då ställs tändning om så motor går mindre effektivt.

motor utan knacksensor => det som rekommenderas i manual, oftast låg oktan. Högre ger ingenting.

Generellt innehåller ALL soppa (ja även VPower) idag etanol så argumentet att tanka hög oktan för att slippa etanol är ej längre hållbart. Möjligt att något bolag är undantaget men jag tror att samtliga är tvingade idag.

sen påstår folk att 1000 kubikare som går länge på toppfart spränger motorn om dom inte har hög oktan men det låter BS i mina öron, är ju en feldesign om motor på en gatmoppe inte håller för den soppakvalitet som den specas för.

Edit: Mappar du om motorn på högre oktan så gäller såklart inte detta.

98'an pga mindre etanolhalt, (här åtminstone <5% istf 10%) bra på en förgasarmotor som står mycket.
Oktanhalten gör ingen nytta om du inte har ett dera kompression eller laddtryck som behöver det. Höjd kompression eller högt laddtryck kan ju göra en del prestanda, men oktan i sig gör inget om inte hårdvaran ändras.

Etanolen höjer oktantalet i bensin.
Om inte tändningen är optimerad för det högre oktantalet, -helt meningslöst, bara lite sämre än 95-oktan :yoparty

Dum kommentar: Om effekten försvinner ska jag sluta försöka stycka rätt.:va
Det är numera tillåtet i classic racing med E85. Läst om några i Australien som kör med det. En fördel på gamla luftkylda motorer är att dom går kallare.

Min går bättre (jämnare) på låga varv med 98-soppa i tanken.

Men den skulle behöva en genomgång av förgasare också... :gnissla

Etanolen höjer oktantalet i bensin.
Om inte tändningen är optimerad för det högre oktantalet, -helt meningslöst, bara lite sämre än 95-oktan :yoparty

Men bensinbolagen sänker oktantalet i bensinen när dom blandar i etanolen. För att få en billigare produkt. Högoktanig bensin utan etanol är dyrare att framställa.

Jag tycker att trådskaparen har fått svar på sina frågor och skulle vilja låna tråden i hopp om att någon ordentligt insatt person läser och kan svara.

Jag har en Civic Type R som jag haft i 13 år. Under årens lopp har den trimmats en del, och senaste uppdateringen gjordes för 1,5 år sedan då en vän med trimfirma lånade bilen några veckor för att ställa den på sin bromsbänk och testa en mängd olika kobinationer av trimprodukter och mappa motorn efter dessa.
Som kompensation för lånet fick jag köpa produkterna som gav mest effekt billigt.
Den setup som gav mest levererade mellan 252 och 255 hästar konsekvent på hans bänk testat under olika dagar och mappat oooooooordentligt (dvs massor av repor med olika mappar).

Trimkillen själv är en förespråkare av att köra etanol, och ville prova med detta sist. -Visst sa jag, men det kommer inte att ge något om du inte rör tändningen. Han struntade i detta och bytte soppa samt satte i modifierade spridare som kan leverera mer sås och upp i bänken. Enbart genom att mosa på med mer etanol fick han direkt upp effekten i över 260 hästar, och 262 efter lite finlir. Observera att det fortfarande var med samma tändning som bensinmappen. Hur är detta möjligt tänkte jag!? Skillnaden var för stor för att hamna inom felmarginalen. Det enda jag kan tänka på är att etanolen, som det helt enkelt behövs mer mängd av, kyler förbräningsrummen bättre och kanske fyller aaaaaningen mer. Men jag vet inte.

Har vi någon kunnig här som kan bringa klarhet i detta?

Last edited:
Jag tycker att trådskaparen har fått svar på sina frågor och skulle vilja låna tråden i hopp om att någon ordentligt insatt person läser och kan svara.

Jag har en Civic Type R som jag haft i 13 år. Under årens lopp har den trimmats en del, och senaste uppdateringen gjordes för 1,5 år sedan då en vän med trimfirma lånade bilen några veckor för att ställa den på sin bromsbänk och testa en mängd olika kobinationer av trimprodukter och mappa motorn efter dessa.
Som kompensation för lånet fick jag köpa produkterna som gav mest effekt billigt.
Den setup som gav mest levererade mellan 252 och 255 hästar konsekvent på hans bänk testat under olika dagar och mappat oooooooordentligt (dvs massor av repor med olika mappar).

Trimkillen själv är en förespråkare av att köra etanol, och ville prova med detta sist. -Visst sa jag, men det kommer inte att ge något om du inte rör tändningen. Han struntade i detta och bytte soppa samt satte i modifierade spridare som kan leverera mer sås och upp i bänken. Enbart genom att mosa på med mer etanol fick han direkt upp effekten i över 260 hästar, och 262 efter lite finlir. Observera att det fortfarande var med samma tändning som bensinmappen. Hur är detta möjligt tänkte jag!? Skillnaden var för stor för att hamna inom felmarginalen. Det enda jag kan tänka på är att etanolen, som det helt enkelt behövs mer mängd av, kyler förbräningsrummen bättre och kanske fyller aaaaaningen mer. Men jag vet inte.

Har vi någon kunnig här som kan bringa klarhet i detta?

En bänkbromsare och lite jag försökte (och misslyckades) e85-konvertera min gamla förgasarhoj.
På topp gav det 6% högre effekt precis som jag googlat fram vilket alltså blev ~+8 hk på den maskinen.
Tändningen orörd. Så jag delar din upplevelse. Förklaring? Vetifasen mer än e85 ska brinna fortare.
Kan det inte ha att göra med att man kan fjutta eld på fler kolatomer på samma tid i och med detta? Med andra ord samma nettoprincip som med överladdning?

Den förgasartyp den hojen hade körde med någon form av "mixat läge" mellan hög- och lågfartsmunstyckena i mellanfart och teorin var att de jättemunstyckena vi tryckte i förändrade undertrycket såpass mycket att balansen sattes ur spel. Den gick alltså aldrig bra på mellanvarv, däremot jättefint på topp.

Jag vet inte, jag kan inget själv. Kostsamt med lärorikt. Och intressant.

En bänkbromsare och lite jag försökte (och misslyckades) e85-konvertera min gamla förgasarhoj.
På topp gav det 6% högre effekt precis som jag googlat fram vilket alltså blev ~+8 hk på den maskinen.
Tändningen orörd. Så jag delar din upplevelse. Förklaring? Vetifasen mer än e85 ska brinna fortare.
Kan det inte ha att göra med att man kan fjutta eld på fler kolatomer på samma tid i och med detta? Med andra ord samma nettoprincip som med överladdning?

Den förgasartyp den hojen hade körde med någon form av "mixat läge" mellan hög- och lågfartsmunstyckena i mellanfart och teorin var att de jättemunstyckena vi tryckte i förändrade undertrycket såpass mycket att balansen sattes ur spel. Den gick alltså aldrig bra på mellanvarv, däremot jättefint på topp.

Jag vet inte, jag kan inget själv. Kostsamt med lärorikt. Och intressant.
Etanol innehåller bundet oxygen som också är bra om man vill ha en större knall på kolväten.

Dum kommentar: Om effekten försvinner ska jag sluta försöka stycka rätt.:va
Det är numera tillåtet i classic racing med E85. Läst om några i Australien som kör med det. En fördel på gamla luftkylda motorer är att dom går kallare.

Ja. Jo. Effekten att den går lite mööigt på låga varv försvinner alltså.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!