Bränslesnål pendlingshoj

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Funderar lite i dessa tider på en bränslesnål oöm pendlingshoj. En ny cb125f kostar ca 30k och skall dricka under 0.2 men med matchvikt på 90kg och 185cm med ystra 8kw så känns det som att man kanske tröttnar innan tanken är tom trots avståndet på 3mil / dag.

Hjälp mig komma på något nytt eller begagnat som kostar upp till ca 30k och förbrukar max 0.3 om man pendlar 100väg.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Nån 250-400 Scooter lär vara oslagbar, rätt roliga att köra med sina små hjul med :) Ofta bra skydd med ruta osv. Ex Honda även 350, skall dra 0,3l/milen.
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Jag säljer en Honda SH150i -18. Mycket billigare än så går nog inte att komma undan. Inget för motorvägspendling med 120 km/h i toppfart, men går lugnt och fint på landsväg med sina 16"-hjul.
Jag kör den på 0,22 landsväg, 0,26 i stan.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
BMW F800R/S är sjukt snåla. Kring 0,3 liter milen vid vanlig landsvägskörning.

En riktig hoj dessutom.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Kan du speca lite mer? Vilken typ av vägar kör du på, hastighet, årstider? Är ABS ett måste? Hur gammal får hojen vara?
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
MSX125 om du kan undvika 90 km/h - vägar o därutöver!
Fis i däcken, pinka i tanken så kommer du 2 mil på bara det
:fakta
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Jag köpte mina två för drygt 40’. Tillsammans.
Men det var ett par år sen.
Du hittar inte en för 20' idag, inte med två hjul eller fungerar.

Men håller med i övrigt, snålt som tusan och rätt hyfsade generellt sett.

TS; Tror tyvärr du gjort en rätt tall order, något av kraven behöver du nog justera.
Gissningsvis budget...
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Kan du speca lite mer? Vilken typ av vägar kör du på, hastighet, årstider? Är ABS ett måste? Hur gammal får hojen vara?
Såg nu att du hade specat 100-väg. Sorry. Där spricker kalkylen. En hoj som drar 0,3 i 100 knyck får vara lite nyare och dyrare för att fixa det. Kanske att en 125a kan fixa det men det verkar du redan dömt ut.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag har räknat en del på det där, och insett att rent ekonomiskt är det billigast att köra den hoj jag har. Jag gör av med drygt en liter bensin om dagen på pendlingen (25 km t&r) med min hoj. En hoj som drar mindre ska ha service, däck, skatt, försäkring, parkering etc, så även om den är jättejättesnål blir det dyrare med två hojar. Men roligare blir det ju med fler ?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
KTM Duke 200 kanske kan vara något? Om du hittar en begagnad. Har en polares gamla sådana stående i garaget i behov av en massa kärlek, och han har 2-3 roligare hojar i kön före den. Han köpte den när hans MSX125 blev stulen. Kostade mindre än MSXen ny.
Rolig är den ju inte, men bättre än 125cc, och allmänt billiga för ingen vill ha dem. Drar 0.3 och har väl runt 20 hästar har jag för mig.
 
  • Gilla
Reaktioner: IQ

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Om du ska ha något bekvämt som faktiskt går som en hoj med så skulle jag rekommendera en Versys 650. Drog dock runt 0,4. Strax över vid inspirerad körning och strax under vid lugn.
Sålde nyss min fina 2007 (1300mil för 30 alldeles nyss) vilket jag (och uppenbarligen även köparen) tyckte var rätt pris.
Om du bara ska åka superbilligt så kanske en SH150 eller SH300 (en kollega har en sådan och är jättenöjd).
Själv skulle jag lägga till lite och köpa en ny Honda Monkey vilket jag faktiskt överväger :).
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Yamaha MT-03, Kawasaki Z400, Honda CB500 (och några till i klassen 3-500 cc), är alla duktigt snåla. Dock, kapabla för farter, omkring 200-ish. Överraskande pigga, alltså, men ändå ren oförfalskad sparbössa. Lägg sedan till långa serviceintervaller och låga driftskostnader.

Här, på bilden nedan, en MT-03: Vad färddatorns siffror i displayen visar (till höger i underkant) är snittförbrukningen 2,8 l/10 mil (eller 0,28 l/milen). Förutsatt att du undviker rödmarkeringen 12 500 rpm, och tålmodigt kan ligga och puttra kring 5000 rpm, eller strax över 100 km/t på 6ans växel...

Nej, man blir nog inte ruinerad vid bensinpumpen av någon av dem, ens om soppan kostade 50 spänn litern...

1646984613474.jpeg
 
  • Gilla
Reaktioner: IQ

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Honda CB500F Som fanns i mitt hushåll ett tag var förvånansvärt snål. Minns inte riktigt, men tror man landade runt 0.35 någonstans vid lugn körning. Twin, och faktiskt riktigt kul att köra.

Edit: var tvungen att googla lite. Honda själva säger 28.6km/liter.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Bra input!

Scooter hade jag missat, eftersom man aldrig blir gammal i sinnet så finns det en liten förkärlek till effektsvaga små roliga hojar där man kan utmana sig själv att aldrig släppa fullgas på en kurvig väg, köra tidtagning till jobbet och putsa på effektiv körning. Gärna få med en partner in crime att köra race till utvalt fikaställe. Sedan om hojen är 50 eller 1 år gammal, abs osv spelar ingen roll så länge den är billig i drift.

Verklighetsuppfattning om vardagen med regn, liggandes vobblande bakom en lastbil i en uppförsbacke utan förmåga att komma om med en kämpande liten motor som högfrekvent vibrerar i styret avtackas, det tar man där och då :mattias men att kunna köra i 100km/h känns nog som ganska rimligt minimum.
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Bra input!

Scooter hade jag missat, eftersom man aldrig blir gammal i sinnet så finns det en liten förkärlek till effektsvaga små roliga hojar där man kan utmana sig själv att aldrig släppa fullgas på en kurvig väg, köra tidtagning till jobbet och putsa på effektiv körning. Gärna få med en partner in crime att köra race till utvalt fikaställe. Sedan om hojen är 50 eller 1 år gammal, abs osv spelar ingen roll så länge den är billig i drift.

Verklighetsuppfattning om vardagen med regn, liggandes vobblande bakom en lastbil i en uppförsbacke utan förmåga att komma om med en kämpande liten motor som högfrekvent vibrerar i styret avtackas, det tar man där och då :mattias men att kunna köra i 100km/h känns nog som ganska rimligt minimum.
Köper du scooter på runt 250-300 cc så kan du få både smidigheten och kapacitet för 100-vägar. Bekvämt, hyggligt väderskydd, bra packutrymme.

Min gamla Kawa J300 (som jag sålde i höstas) hade gjort jobbet utmärkt. Svårt att komma ned i 0,3 kanske, räkna med 0,35-0,40 i realiteten vid 100-pendling. Den toppar 130 så motorväg är inget problem, har kört Skåne-Göteborg och kommit fram i "bra skick" efter 25 mil på E6. :)

EDIT Nackdel: Servicenotorna kan bli rätt dyra. Allt sitter gömt bakom massa plast. Små motorer som jobbar på höga varv och vill ha täta oljebyten, ventiljobb, mm.
 
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Vad dricker den Kawa 230 offroad som finns? Finns väll även någon liknande Honda 300.
Kanske inte är någon höjdare på motorvägen men kan vara kul att köra lite grusväg på helgen.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top