Bränslerör på förgasaren limmas med vadå?

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Bytte ett par bränsleslangar från tank till förgasaren men det vill inte bli helt tätt. Det fuktar alltså framme vid förgasaren, både för ordinarie o reserv, och det är inte helt lätt att tyda hurvida dyrdropparna kommer från slang eller rör.

Mässingrören släppte alltså från förgasaren vid demontering eftersom slangarna sitter som berget, både de gamla o nya. Rören har bra passform utan kona eller låsning men det satt förmodligen någon form av tätning från början.

Vad använder man för låsvätska till mässing/alu som är beständigt mot bensin och ev. lite etanol numera? Läste på Loctite's hemsida men det finns ju några st....

Den delen av rören som slangarna sitter på är lite större och med hulling = rören kommer släppa från förgasaren varje gång det ska lossas. Knipsa slangarna är inget alt. för så skoj var det inte att tråckla ur tanken från ramen o byta slangarna, lösningen blir att skruva dit två filter vilket ändå känns rätt sunt att ha.

20140502-152630-1.jpg
 
Jo en ny kran hade varit toppen om inte Tjong Fong Keihin beslutat att den skulle vara ett med förgasaren på denna. Visst är risken att skiten vibrerar loss igen men känns som att det kan vara värt ett försök, såvida det inte går att få tag på nya nipplar som kan tjongas dit med ett bestämt våld? Eller är det någon magisk expander som ska in i röret för att få det att nypa? När jag väl trycker dit röret så sitter det ganska ordentligt, när man lossar så är det alltså inte bara att dra ut den utan den stretar emot lite och "ryck" så är den lös.

Som du ser så ska förgasaren ner i molekyler för rengöring men innan dess vore det fint att veta om detta ens är möjligt innan jag beställer packningssats o.s.v., eller finns det folk som ex. gängar och tillhandahåller skruvnipplar i alla dess former om nu godset räcker till..?

fugg1-1.jpg


fugg2-1.jpg


fugg3-1.jpg
 
Jag hade juckat fast den så bra det går, sen slagit ett körnslag i skarven. Då sitter det nog ett tag till.
 
Det där verkar lovande, tack som fan för tipset!

Hann med att sladda iväg ett mail till Loctite, får se om de kommer fram till samma sak =)
 
Håller med ovanstående, ska det limmas, och du vill att det ska hålla så är det JB weld som gäller. Det tåler bensin, och sitter som berget. Kan målas över om du inte gillar den grå färgen på det.
 
Loctite power epoxy metal, enklast att få tag på, verkar fungera fint hur som helst. De sitter som berget och håller tätt av allt att dömma, handborra upp ett #35 lågartsmunstycke axiellt var dock dömt att misslyckas :D

Hade väl inga större förhoppningar om det men i väntan på delar kunde jag lika gärna testa, startade kall utan choke vilket aldrig har hänt förut men den blöddra ihjäl sig ganska snart. Testade att justera luftskruven men gjorde ingen nämnvärd skillnad = lät som att stiftet badade.
 
Kan rekommendera Araldit ! Tillverkade skvalpskott i Weberförgasarna till min Porsche 911 som jag limmade med Araldit.Dessa låg konstant i bensinen över huvudmunstyckena och satt fast under dom 3 åren jag ägde bilen.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top