Bränslepump R1? Hur funkar din?

Diablo

Fulare än någonsin
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö, Skåne
Hoj
R6 -06 Racer
Efter en del felsökande mha Rogerr kom vi fram till att bränslepumpen på min R1 -98 inte var helt reko... Resistansen i den var i stort sett lika med noll, när det enligt verkstadsboken ska vara nånstans mellan 4-30 ohm (vid 20 grader Celsius...).

Måndag förra veckan beställde jag en pump från skroten (leverans utlovades till tisdag, men den kom på fredagen... :rolleyes: ) När jag mäter på den får jag 2,5-3 ohm... dvs inte riktigt inom de 4-30 som det ska vara. När jag kopplar in den får jag samma felsymptom som med den ursprungliga pumpen.

Fråga1: spelar denna differens någon roll (2,5 istället för 4-30)? Jag mätte givetvis innan jag kopplade in den, så att jag kunde vara säker på att det inte var min hoj som eldade upp pumpen...
Fråga2: någon annan R1-ägare som har lust att mäta motståndet på sin pump så vi får något värde att jämföra med? Skulle vara intressant att veta om man vanligtvis ligger närmare 30 än 4...
 
Mät strömförbrukningen också, ska väl ligga runt 2A om jag inte minns helt åt h-e.
På min gamla FZR låg den på +20A dvs helt slut...
 
Strömförbrukningen är säkert intressant, men om resistansen är låg blir väl strömmen automatiskt hög (U=R*I)? Eller gör jag det för enkelt för mig nu?

Ingen som mätt resistansen på bränslepumpen nån gång? Snälla?
 
Jepp, konstant spänning och sjunkande resistans ger högre ström. Sen vad det säger om pumpen har jag ingen aning om. Du är helt hundra på att ditt mätinstrument är schysst? De billigaste multimetrarna från biltema t ex brukar vara snudd på slumpgeneratorer... Se till att inte ha fingrar som nuddar bägge mätprobarna samtidigt heller, för då sänker du resistansen. Men det kanske inte spelar så jättestor boll vid de här låga värdena.
 
En elmotor som snurrar har inte alls samma resistans som när den står stilla. Möjligen är det inte likadant för alla typer. Vill du veta strömmen i drift så mät den. Går kanske koppla in instrumentet (i strömmätningsläge) i stället för säkringen och mäta. Eller sära på lämplig kontakt.

Den som påverkar motståndsmätningar runt några ohm är en sällsynt ledargestalt. Normalt är en människas motstånd minst (10-tals ?)kohm, vid genomslag av huden (pga hög spänning) sjunker resistansen markant. Annars skulle inte t.ex. 220 V kunna vara dödande.
/u
 
Diablo, EXAKT det du beskriver råkade en polare ut för på sin R6 i somras(därför var pole tom på Falken). Hans nya beggade pump låg också strax under rekommenderat intervall men den gick iaf.

Det är Poltergeist i din hoj.... :) önskar att jag hade ett suveränt ips att komma med...
 
Tackar för svaren :)

Kom nyss att tänka på att jag inte testat koppla pumpen direkt på batteriet. Är det något jag bör avstå från? Annars ger det ju direkt svar på om skitet fungerar eller inte...
 
Nja det ger inte något direkt svar.
Min puttrade och lät så fint när jag kopplade den till batteriet men efter ca 10min körning (med hojjen alltså) var den glödhet!
Pumpen får även kylning från soppan om jag inte minns alldeles fel. Men en liten testkörning är aldrig fel.
 
Nu har jag testat iallafall. Pumpen snurrade, vilket var mer än den andra gjorde (den rök istället :skrämd ). Det gör den dock inte när man har den inkopplad, vilket talar för att den inte matas med ström som den ska.
 
Då låter det som det inte är ordentligt med jord. Har du mätt så att du har ordentlig spänning till pumpen men den fortfarande inte snurrar så är det dax att kolla över jordförbindelsen.

Direktkoppla pumpen med två nya frächa kablar direkt på batterit och se om det funkar? Då ska ju hojen gå som vanligt...
 
Diablo skrev:
Nu har jag testat iallafall. Pumpen snurrade, vilket var mer än den andra gjorde (den rök istället :skrämd ). Det gör den dock inte när man har den inkopplad, vilket talar för att den inte matas med ström som den ska.

Diablo,

Hur uppförde sig den "nya" tändningsmodulen när inte soppapumpen är inkopplad?


Andra med goda ideer,

Jag gorde ju ett litet försök med Diablos hoj härom veckan men fick avbryta när det blev för mörkt i Diablogaraget. Nått bråk med jordningen ligger nära till hands att det handlar om. Tveklöst är i alla fall att den gamla soppapumpen är ren kortis i. Pumpen innehåller för övrigt ingen motor, utan det är snarare en solenoid som spänner upp den fjäder som sedan ger bränsletrycket.

Vi försökte att förbättra både jorden och matningen för div komponenter utan resultat. Skälet till att det provats med ny tändningsmodul är att nära nog allt som spökar går över den på ett eller annat sätt.
Jag vet inte om det nämnts men först då tändspolarna kopplats från så går startmotorn normalt.
Om det sedan är matningen eller jorden som tryter är frågan. Det är ju inte helt lätt att komma till och mata direkt på de olika komponenternas anslutningstift.

Ös ni på med _bra_ förslag så ska vi se om jag inte kan ge dej Diablo ett handtag i helgen.
 
Underbart, bra med feedback alla! :tummenupp

Direktkoppla pumpen med två nya frächa kablar direkt på batterit och se om det funkar? Då ska ju hojen gå som vanligt...
Låter som ett intressant test. Jag ska se om jag lyckas knåpa ihop det.

- Hur uppförde sig den "nya" tändningsmodulen när inte soppapumpen är inkopplad?
Såvitt jag minns var fenomenet exakt detsamma oberoende av vilken tändmodul som jag kopplade in. Jag lägger till på checklistan att dubbelkolla detta nästa gång jag är i garaget.

Ös ni på med _bra_ förslag så ska vi se om jag inte kan ge dej Diablo ett handtag i helgen.
:tummenupp Har du lust och tid någon kväll tidigare i veckan så säg bara till. Fyll gärna på med info, Rogerr... det mesta av felsökningen vi gjorde har jag antingen glömt eller så begrep jag det inte.


Trots mina amatörkunskaper får jag också vibbar av ett jordfel, särskilt som det första felsymptomet ändrade sig intermittent om man slog på halvljuset... Räcker tid och ljus till ska jag försöka få fram kabelstammen och se om man hittar nåt mysko.
 
Har ni tillgång till kopplingschema så leta reda på eventuell direktjord från styrenheten. Stick en nål genom den och kör en power-jord :) direkt på batteriets minuspol för att se om det hjälper. Det kan iofs vara lite riskabelt men ni kan ju iaf ohm-a den och kontrollera jorden.

Diablo, har hojen gått bra någon gång sen du klädde på gatkåporna?? Har problemet funnits hela tiden så hade jag kopplat bort alla gatpryttlar en efter en för att se vad som händer. Tyvärr får man ju felsöka rätt brutalt i de här lägena och jag hade inte testat en sån åtgärd annat än om problemen verkligen går att spåra till att gaturusningen kom på.

Från bilvärlden vet jag att extrajordar kan göra underverk i de här sammanhangen. Jordsladd från motorblocket direkt till minus på batteriet kanske?

Problemet med de ifrånkopplade tändspolarna är ju superintressant. Kan ni lokalisera det till en specifik tändhatt? räcker det att ni lyfter bort hattarna från stiften för att övrig el ska funka eller måste ni koppla bort dem helt? Skulle det vara så att det är generalkortis i en sån pryttel så kan det gå strömmar åt alla håll och kanter i grejerna vilket kan skapa vilka problem som helst.

Teori om bränslepumpen i det här sammanhanget är att en kortis någon annanstans i hojen har skapat ett spänningsfall som gjort att bränslepumpen gått alltför långsamt/tungt och bränt och därefter kortat ur för att nu framstå som det stora problemet när det i själva verket kanske bara är en följdeffekt...

Allt ovanstående är bara brainstormande för att kanske ge ett uppslag som kan hjälpa till.. många amatörteorier som bör läsas kritiskt.
 
Diablo, i morrn liksom nästa vecka så lär jag sova i Danmark då jag har job där. Så det är helgen som gäller i så fall.
Smällde du dit den "nya" pumpen och tändmodulen på en gång? Inte för att pumpen skulle kunna knäck tändmodulen men i alla fall. Du bör tesata utan att ha pumpen inkopplad. Steg 1 är hur som helst att få startmotorn att snurra med tändsystemet i gång. Sen kan vi angripa soppapumperiet.
Var också 100% säker att du har batteriet fullladdat!

Chrilles tankar,
x. Motorblocket har jordats. Och vid stickprover så verkar jordarna ok.

x. Det kvittar om tändkablarna sitter i eller ej.

x. Det finns en tendens att startmotorn "vill lite mer" redan då ena tändspolen kopplats från.

x. Direktjorda tändmodulen, jodå _men_ på schemat finns det två svarta kablar ut den ena är jord den andra går till "CYCLELOCK" någon stöldskydds historia som inte nämns ett smack om i service manualen!!! Cyclelock finns inte på hojen däremot har vi hittat kontaktdonen som är byglade och ser ok ut. Det som gör hela den här cyclelock historien extra käck är att alla kablar dit (9-10st) är svarta och knappast jordar allihop. Men vi får försöka ringa fram vilken som är vilken.

Någon som har någon form utav dokumentation på cyclelock grejerna?

Soppa pumpen är/var kortsluten. Detta borde inte påverka tändmodulen då tändmodulen endast drar pumpens relä. Men är pumpen och tändmodulen jordade tillsammans kan ju jordpunkten ha skadats pga strömrusningen?

!Det är nog här du/vi ska kolla närmare! Enklaste testet är att ta den svarta (pass upp _inte_ svart/blå) kabelns kontakt på kontaktdonet till soppapumpen och jorda den direkt till batteriet. Håller teorin om skadad gemensam jordpunkt så borde det snurra på även med tändspolarna inkopplade, eller åtminstånde vilja lite mer. Hur som helst så ger det en klar indikation till förbättring så är vi nog det hela på spåret.


Hade vi spenderat den här tiden på att felsöka så hade hojen nog varit i gång i det här laget :D Kanske kan det vara till hjälp i alla fall om du vill på o pilla i morrn, annars så får du höra av dej.
Lycka till :tummenupp
 
.... har hojen gått bra någon gång sen du klädde på gatkåporna??
Jadå, åtskilliga hundra mil.

Jordsladd från motorblocket direkt till minus på batteriet kanske?
Testat igen nu, hjälpte tyvärr inte.

Smällde du dit den "nya" pumpen och tändmodulen på en gång?
Nej, jag testade först med att byta endast pumpen, sedan bytte jag även tändmodulen när ny pump inte gav några framsteg.

Enklaste testet är att ta den svarta (pass upp _inte_ svart/blå) kabelns kontakt på kontaktdonet till soppapumpen och jorda den direkt till batteriet
Har testat nu, men gjorde inga framsteg på det viset, dessvärre.

Hur uppförde sig den "nya" tändningsmodulen när inte soppapumpen är inkopplad?
Har dubbelkollat även detta nu. Alla test jag kan komma på att göra ger exakt samma resultat oavsett vilken tändningsmodul jag har i.

Vad jag _inte_ kunnat testa är att köra ström direkt från batteriet till pumpen med övriga prylar inkopplade normalt för att provstarta. Dock tror jag att det hade funkat fint, då pumpen ger ett förtroendeingivande ljud ifrån sig när man matar den direkt från batteriet.

Bara vräk på med förslag, är ni snälla :tummenupp Mycket nöje med den billiga ölen, Rogerr (för visst är det därför du ska dit egentligen? ;) )

Här är en bild på kabeländarna till cyclelock som Rogerr nämner:
 

Bifogat

  • cyclelock.jpg
    cyclelock.jpg
    15.7 KB · Visningar: 183
Last edited:
Jag hjälpte Jalle med sitt elsystem i somras, om du vill så kikar jag på den nu på Torsdag kväll, jag är elektriker och har du bara ett schema så fixar vi nog det.
 
GSXR1100R skrev:
Jag hjälpte Jalle med sitt elsystem i somras, om du vill så kikar jag på den nu på Torsdag kväll, jag är elektriker och har du bara ett schema så fixar vi nog det.

Mitt elfel är ditt. Morgondagen är bokad. Jag ringer dig under dagen imorgon. :tummenupp
 
"Var också 100% säker att du har batteriet fullladdat!"

Finns det tveksamheter om batteriets kondition?!?!? Elimininera då genast den felkällan genom att koppla in ett bilbatteri som backup(Ett par kabelskor och två meter 5kvadrats så kan du smidigt koppla in det som backup. Du kan använda startkablar också men de är i vägen och kan korta mot ram o likn om de glider)

När du har haft en kortis som den i bränsle pumpen så kan du ha dragit ur batteriet för hårt och därigenom minskat dess kapacitet radikalt. Om batterit står urkopplat i ett par dagar, håller det spänning då? Ni kan ha järnkoll på det här men Rogerr's kommentar får en att undra iaf :)
 
Chrille skrev:
"Var också 100% säker att du har batteriet fullladdat!"

Finns det tveksamheter om batteriets kondition?!?!? Elimininera då genast den felkällan genom att koppla in ett bilbatteri som backup(Ett par kabelskor och två meter 5kvadrats så kan du smidigt koppla in det som backup. Du kan använda startkablar också men de är i vägen och kan korta mot ram o likn om de glider)

När du har haft en kortis som den i bränsle pumpen så kan du ha dragit ur batteriet för hårt och därigenom minskat dess kapacitet radikalt. Om batterit står urkopplat i ett par dagar, håller det spänning då? Ni kan ha järnkoll på det här men Rogerr's kommentar får en att undra iaf :)

Vi har hyfsad järnkoll :p Mäter batterispänningen varje gång innan jag ger mig på nåt, och det tappar inget av att stå ett par dagar. Det är närapå lika mycket på det nu som när det var nyladdat. OCH vi kör på startkablar från bil :)
 
Diablo skrev:
Mitt elfel är ditt. Morgondagen är bokad. Jag ringer dig under dagen imorgon. :tummenupp
Kl 17.20 idag påbörjas operation strippa kabelstammar, jag kopplar förbi tändningslås/startspärrar och annat skit, när jag är färdig kommer den inte att kunna brukas i trafik, banräcers ska gå på bana och inte i trafik.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top