Bränslepump pumpar inte

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
GSXR 750 -96
Yamaha FZR1000 -87
Är det jag som har lite otur när jag tänker eller är inte en bränslepump bara en 12V pump med direktmatning som ska pumpa så fort det kommer 12V på den?
När jag skulle starta bågen efter vintervilan så kom inte det karakteristiska klickandet när jag drog runt nycklen utan bara ett relä klick och sedan tystnad. Jag plockade av bränslepumpen och la 12V på den men inget hände. Kan den bara stå rakt upp och ned över vinten och bara gå sönder? Bågen står i varmgarage på jobb så väder och vind har inte plågat den. Kan man laga en pump på något sätt? Den ser tråkig ut att öppna.
Kan man ta vilken bil/mc pump som helst eller är de avvägda för rätt modell? Borde inte vara rocketscience:va
Tänkte börja köra till och från jobb på måndag så snabba svar hade varit underbart.
Kan en sådan här liten fyrkantig fungera http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Motor/Branslesystem/Elbranslepump/? Den ser riktigt smidig ut.

Last edited:
Nä, det går inte att laga dem. Har provat, men det fungerar utmärkt med en universalpump som är ungefär lika stor. Kolla bara så att det är lågt bränsletryck. Typ 0,15 Bar. Då kan du köpa på Mekonomen eller Biltema.
Bör också på min FZR för några år sedan, har fungerat perfekt efter det.

Mats

Med reservation för att jag inte kan svära på att jag talar om exakt samma pump så skulle jag vilja få lämna en kommentar.

Jag har en FZ 750 och de är ju i mångt och mycket identiska med FZR 1000 -87. (Motorerna är utbytbara mellan dessa ramar.) Det får väl därför vara rimligt att anta att bränslepumparna är nära besläktade...

För några år sedan så råkade jag ut för att min soppapump helt plötsligt var död en dag. Det var inga problem ena dagen och nästa dag så hände ingenting. Jag demonterade då pumpen och plockade isär den så gott det gick. (Kommer tyvärr inte ens ihåg hur den såg ut invändigt.) Jag rengjorde alla kontakter m.m. och satte sedan tillbaka den igen och voila så tickade den på precis som vanligt igen. :)

Så om min pump la av från ena dagen till den andra så är det nog inte så mysko om det blir lite oxid i din under vinterförvaringen.

Om jag var du så skulle jag i alla fall börja med att ge mig på en dylik service innan jag springer iväg och letar en ny pump.

Lycka till.

Last edited:
Har nu inhandlat en Biltema pump då den gamla pumpen inte blev bättre än att den slår till en gång när nycklen vrids runt för att sedan inte göra något mer.
Nytt problem,:huvet Biltema pumpen har anslutning för 8mm slang och det gamla systemet är på 6mm. Kan man byta till 8mm slangar och dra ihop dem med slangklämma utan att det läcker?

Edit:

Kom på att man kan ju ta ett bränslefilter som mellan del för de är ju konade i anslutningarna för att kunna passa både 6 & 8 mm. Kan ju inte vara fel med för mycket filtrering :)

Last edited:
Vilken pump köpte du från Blitema och hur har den fungerat?
Jag ska också köpa en ny pump men undrar vilken jag ska köpa.

Vilken pump köpte du från Blitema och hur har den fungerat?
Jag ska också köpa en ny pump men undrar vilken jag ska köpa.

Jag var ner idag och handlade en 52-3228 för att ha till att tömma tanken på en bil-----1 liter senare slutade han ticka......

Lämnade tillbaka den igen men dom sa att det var inga reklamationer på den sen innan så den kanske funkar och jag hade otur.........

Å andra sidan så hade dom Inga reklamationer på depåstödet fram som lyfter i kronan heller när jag lämnade tillbaka omgång nummer 2 sååå......

Skulle nog kollat med mekonomen/meca eller liknande istället.

Jag var ner idag och handlade en 52-3228 för att ha till att tömma tanken på en bil-----1 liter senare slutade han ticka......

Lämnade tillbaka den igen men dom sa att det var inga reklamationer på den sen innan så den kanske funkar och jag hade otur.........

Å andra sidan så hade dom Inga reklamationer på depåstödet fram som lyfter i kronan heller när jag lämnade tillbaka omgång nummer 2 sååå......

Skulle nog kollat med mekonomen/meca eller liknande istället.

52-3228 är en tryck pump! den kanske inta är så bra att tömma med?
en race kamrat hade den på sin FZR och han sa att den fungerade!?

52-3228 är en tryck pump! den kanske inta är så bra att tömma med?
en race kamrat hade den på sin FZR och han sa att den fungerade!?

Tja,då ska man nog inte åka längre än en liter soppa räcker till heller då då pumpen gör samma sak varesig bilen står still eller går. :)

Nåja,dom sa att det inte varit reklamationer på den och det är den modellen du ska ha så det är bara att testa om du vill,jag kan ju haft otur bara,har dock hört det där om reklamationer tidigare och vetat att det reklamerats innan.

Antar att vi talar om en membranpump?
Den kan vara Ok utan att ticka..
En magnet drar membranet i ändläge, en fjäder trycker sedan in soppan. Om ingen soppa behövs - är pumpen tyst, tickar gör den först när det försvinner soppa ur pumpen.
Funkar den inte så finns det ofta ett par ventiler kula+fjäder som kan fastna.
Vissa pumpar är delbara= man kan pilla loss kulorna om de kletat fast (inga missförstånd nu:D...)
Funktion provas genom att man lossar slangen mot förgasare (motsv) då skall pumpen skena och ticka som....

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...