Bränsleproblem?

G.Andersson

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2015
Ort
Någonstans mellan tummen och pekfingret
Hoj
duke 125
Hej! Jag har en 125a som krånglar. Det känns som att den inte får bensin ibland och kanske tom dåligt med bensin överlag. När jag kör så känns den helt vanlig men ibland på låga varv när jag ska köra iväg så bara hackar den till som att den inte fick någon soppa. Jag känner även detta när jag ligger och kör på ett varvtal, den tappar kraften så man får ge mer gas. Den klickar till när detta händer ett ganska tydligt ljud. Har inte kännt dessa symptomer när den är kall. Och när den är varm och står på tomgång så kan den börja hålla på hosta(eller vad man nu ska kalla det) och efter ett par gånger så dör den.
Enligt mig så är det bränslefiltret som är igentäppt men jag vet inte. Jag ska kolla det så fort jag kan då jag bor i en lägenhet inne i stan så har jag varken verktyg eller plats för att skruva.

Det är en ktm duke 125 2012 årsmodell

jag en felkod förut 4x långa 5x korta blink på MIL lampan. Ringde ktm handlaren och frågade om han visste vad det var men det gjorde han inte. Han sa att jag skulle komma med hojen så att dom kunde kolla med datorn. Men det skulle han ha 800kr för och eftersom jag lever på en studentbudget så är det en fruktansvärd mängd pengar för något så lite. Dessutom så kan jag mekka en hel del själv så det det känns surt att lämmna in och sedan få svaret att det bara behövs ett nytt filter.

Tack för svar!
 
Nej den är helt orginal. Det ända jag gjort med den är ett oljbyte och slängt på ett nytt drivpaket men det är ju inte särskillt relevant. När du säger det så tycker jag att den smäller lite under deaccelerationer(?) mer än förut iallafall. Jag tror att den får lite bensin av någon anledning.
 
Det kan vara att lambda sensorn strejkar

"45 FI warning lamp (MIL) flashes 4x long, 5x short
EXC EU, EXC SIX DAYS
Lambda sensor heater cylinder 1, sensor 1 - short circuit to ground or open circuit
Lambda sensor heater cylinder 1, sensor 1 - input signal too high"

Enligt: www.manualslib.com/manual/584629/Ktm-690-Duke-Eu.html?page=155#manual och manualen till ktm exc så ska kod 45 vara just den ovan nämnda
Det låter trovärdigt. Kan man fixa själva sensorn eller behöver jag köpa en ny? Finns det någon info hur dessa funger eller hur man kan laga en? Går den att köra med endå om det är lambdan som kärvar.

Tills jag kan köpa en ny.
 
Det låter trovärdigt. Kan man fixa själva sensorn eller behöver jag köpa en ny? Finns det någon info hur dessa funger eller hur man kan laga en? Går den att köra med endå om det är lambdan som kärvar.

Tills jag kan köpa en ny.

Om lambdan spökar så får den för mycket bensin.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top