Bränsleproblem?

Kan juh förklara vad som var fel och hur det fixades, om nån är intresserad.
Kawa har ram-air vilket trycksätter luftburken i fart.
Då jag tog bort "insugen" till luftburken satt en liten slang kvar, den ledde till förgasarna. Den lilla slangen var förr kopplad till två "trattar" i insugshålen i kåpan.
När jag körde igår så hade luftburken inget x-tra tryck i sig medans slangen som satt i fartvinden fick lite luft i sig och flödade förgasarna lite x-tra.
Lösningen var så skitenkelt att "plugga" slangen till förgasarna.

Stort tack till Campar som lagade/friskförklarade min hoj :tummenupp

Det var även trevligt att Blixtgordon dök upp, drickandes min öl, och bistod med glada tillrop.

Last edited:
Förlåt så mycket!!!
Ni var juh på rätt spår hela tiden, det är bara jag som är lite berusad nu.
Ni hade jätterätt; förmycket soppa, jag fuckade upp allt med att ta bort ramairen.

Tack
Nöjd? ;)

Hehe, varsågod!! :tummenupp

Men skulle bli skitglad om ngn verkligen kunde förklara för mig varför hojen går som den ska, när man pluggar en slang som egentligen ska ha mera luft en den fick innan man plugga den??!!!

Kan för allt i världen inte förstå det?!!

Du får bju med på en öl ngn dag när jag inte kör Viktor!! :öl

Roligt på middagen?? =)

Ha de!

Jag ljög, den funkar fortfarande inte som den ska.
Den går mycket bättre nu, toppar kanske lite drygt 200 men gasresponsen obefintlig. Den dör när man växlar ner (drar in kopplingen på höga varv) och den går forfarande alldeles för fett. Stiften är toksotiga och det luktar lite bensin fast inte alls lika mycket längre. Eftersom jag inte bytt några munstycken eller fingrat på några blandskruvar så tror jag att det är nått enklare problem.
På låga varv och under 100 funkar allt som det ska men går som sagt tjockt.

Slangen som vi pluggade gjorde stor skillnad men det är fortfarande nått som inte är som det ska, finns det ingen som har rejskåpor utan ramair på sin ZX-9a? Hur funkar det?
Jag ska prova att skruva dit rören som går i ramen till luftburken ifall det blir nått skumt undertyck där nu men annars så har jag slut på ideer.

Hilfe bitte.

Det låter som att din hoj skulle ha en liknande konstruktion som cbr f3. Där får förgasarna dels luft genom en trycksatt luftbox och dels genom några slangar som går längst fram (slår om beroende på hastighet). Prova att försöka få tillbaka allt så att det ser ut som det gör original, borde inte vara så mycket jobb och funkar den bra då så vet du ju vad problemet är.

stavgren skrev:
Det låter som att din hoj skulle ha en liknande konstruktion som cbr f3. Där får förgasarna dels luft genom en trycksatt luftbox och dels genom några slangar som går längst fram (slår om beroende på hastighet). Prova att försöka få tillbaka allt så att det ser ut som det gör original, borde inte vara så mycket jobb och funkar den bra då så vet du ju vad problemet är.

Njaa, inte riktigt som Hondan men nästan... Jag tror jag vet hur det såg ut, två sido-intag som funkade i hög fart och ett centrerat som användes under 150 eller nåt va?

Här är det bara insugslangar och en "trycksensor" som känner av hur mycket x-tra soppa förgasarna ska pytsa i pga det ökade trycket. Hur som helst ska jag testa med att luftboken tar luften genom ramen istället för under tanken som nu men jag tror inte att det kan göra så stor skillnad.

Bild på insuget och saken tillhöger är tratten som är kopplad till förgasarna...

Edit: Bilden kommer ifrån gonzos förra hoj.
Edit nr. 2: Problemet är att jag inte kan återställa det till orginal, det saknas lite plast så att säga...

Bifogat

• insug.jpg
    insug.jpg
    20.8 KB · Visningar: 135
Last edited:
Jaja, den gick ju bättre iaf!! =))

Jag får komma o försöka hjälpa dig mera i veckan, om du vill. Kan vi ju iaf stå o klia oss i huvet tillsammans! :p

Borde ju gå att klura ut hur allt det där egentligen är tänkt att fungera!!

Men ikväll är det utgång! VI hörs!

/Niklas

Jag kan ju inte veta hur den "ska" gå...;) Första gången jag testa den juh, o jag tyckte det var mycket mera sula i än min, fast att den dog när man koppla ur o skulle stanna trodde jag bara berodde på tomgången...men men, som sagt, jag kommer gärna o hjälper till, är väldigt intresserad av att få veta hur det egentligen ska fungera det där!! =)

Som sagt, vi hörs.

:öl

/Niklas

jag gjorde såhär på min buskawwa......
slangen & "förgreningsfiltert" måste vara kvar till luffarturbon och sedan tog jag och skruvade ut luftskruvarna 1 varv .............

testa och återkom .......

Back