Bränsleproblem?

Danger-Prone

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2006
Hoj
Suzuki GS 500E
Har fått ett problem med min Suzuki GS 500E. Bensinkranen har varit inställd på "Pri" sedan 1 mån tillbaka när jag köpte den. (tänkte inte på att den skulle stå på on).

På väg till jobbet stannar hojen (går ojämt tills den dör) efter 19 mil, brukar kunna köra 30-35. Tittar i tanken och det är hälften kvar. Inget händer när jag startar så jag säller den på reserven. Ställer kranen på on när jag kommer hem.

Nästa dag händer samma sak efter 19 mil fast jag tankade fullt dagen innan.

Vad kan det vara? Tacksam för alla svar.

/Pontus

Jag tror det är att på "on" och "res" så krävs undertryck från insug (via slang). På prime krävs inte det för att man ska kunna fylla tomma förgasare utan att motorn är igång. Den kanske funkade endast med "pri" (prime) just p g a att undertryck från insug till ventilen vid kranen, som öppnar flödet, inte existerade. Kolla den slangkopplingen.

(Eller så har jag fått precis allt om bakfoten och i så fall tar jag bort inlägget)

ok, fast första gången det blev soppatork var den på pri och när det hände andra gången var den på on.

Undertryck i tanken?
Avluftningen släpper inte in luft i tanken utan det blir undertryck som gör att bensinen inte kan rinna ner till förgasarna.

Danger-Prone skrev:
2287115 ok, fast första gången det blev soppatork var den på pri och när det hände andra gången var den på on.
hur stor tank har du?
säker att du åkte 30+ mil förr?
kanske drar mer nu..

kolla gasarna kanske.
jag hade ett problem att nåra o ringar va paj o den småchoka hela tiden..drog lite mer då..
kanske nå sånt :va

Tanken är på 17 l. Det konstiga är att den la av vid 18-19 mil båda gångerna. Eller är det bara en slump att det blev så? Helt säker på att jag kunde åka längre brukade tanka vid 25 men då var det iaf lite under hälften kvar.

Danger-Prone skrev:
2287143 Tanken är på 17 l. Det konstiga är att den la av vid 18-19 mil båda gångerna. Eller är det bara en slump att det blev så? Helt säker på att jag kunde åka längre brukade tanka vid 25 men då var det iaf lite under hälften kvar.

25 mil o lite under hälften.
aså ca 10 l på 25 mil :va
kanske lite häftigt.

ditt svar:
du körde som en mes förr o har börjat piska o dra ur den så att nu drar den mer. :tungan

har kollat lite på hojen och det är inte skit i bränslefiltret. Jo jag kör lite fortare nu än förr men den lägger alltid av på motorvägen, alltså när den behöver mera soppa, kör man lungt kan man köra på "on" men kör man fortare så går det bara på "res" läget.

Och när den dör är inte soppan slut, det har jag kollat.

Danger-Prone skrev:
2302974 har kollat lite på hojen och det är inte skit i bränslefiltret. Jo jag kör lite fortare nu än förr men den lägger alltid av på motorvägen, alltså när den behöver mera soppa, kör man lungt kan man köra på "on" men kör man fortare så går det bara på "res" läget.

Och när den dör är inte soppan slut, det har jag kollat.
lä ju va nå skit i de inre filtret eller i nålen i tanken..vet ej riktigt hur de funka..
iaf skulle jag börja där..

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...