Bränslemätare Kawasaki ZR-7S visar bara ½ tank vid fulltankat.

Knobi

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2014
Ort
Linghem
Hoj
2002, Kawasaki ZR-7S
Tjenare.
Jag var och köpte mig en 2002 Kawasaki ZR-7S i helgen och var och tankade den (Min första hoj)
Mästaren ställde sig då på ½ tank och jag tänkte att det var något tokigt och mejlade killen som jag köpte den av bara för att fråga. Och visst var det så att den hade varit så ett tag.

Men det är klart att det går att köra på trippen om man vill det men lite som den perfektionist jag är så känner jag att jag vill ha ordning på mina grejor och att de skall fungera.

Så är det någon som har stött på ett problem som detta och sedan lyckats med att lösa det så skulle jag vara väldigt tacksam om lite tips och råd som jag skulle kunna använda mig av.

Jag har surfat runt lite och hittat detta "KIT" men har lite svårt att avgöra om detta kommer att fixa biffen.

K&L-Fuel Petcock Rebuild Kit

Tack på förhand.
 
Ja det är nog säkerligen så att det är en sådan jag behöver men då ska jag hitta den för rätt modell den där borde ju andra sidan fungera.

Men kan det vara så att man kan komma åt den andra. Rätt så smidigt? Det kan ju vara så att den har fastnat i något halv läge kanske?
 
Det enklaste är väl ändå att ta ur den befinliga och röra den manuellt och se mätaren ger rätt utslag först innan du köper nytt. Kan vara så att den kärvar.
 
Japp jag får testa det. Gött med lite mek över lång ledigheten :D

Tack så länge.
 
Jag har nu kollat lite på detta och sedan även kollat i den service manual som finns till denna.
Men det som jag kan se där är bara att det skall vara så att man kortsluter de båda polerna på den kabel som går från sensor upp till mätare. Så skall den i det fallet visa 100%.

Men i mitt fall så gör den inte detta vilket som man enligt manualen skall tyda på att denna behöver bytas.

Men det som jag tycker är lite konstigt är det att när jag sedan kopplar in sensorn igen så indikerar den på mätaren igen fast givetvis med ett felaktigt värde.

Tolkar jag det rätt så vid hög resistans från sensorn så blir den "tom" och vid låg resistans blir det "fullt".
När jag kortsluter med en vanlig kabel så blir det inte någon resistans. Jag har även ohm mätt den bygel jag använde mig av för att försäkra mig om att det inte fanns någon ledningsresistans.

Första steget jag skulle vilja göra är att koppla byta mätaren innan jag byter sensorn. Är det någon som har några invändningar i mitt tankesätt?
 
Ohm-mät givaren när du går från full-tom-full tank för att se vad du har för värden.
Förhoppningsvis kan du söka fram vad det ska vara i nån servicemanual.
Koppla sen ihop mätaren och givaren med nya kablar så kan du ju simulera där också så kan du sen utesluta fel i kabelhärvan.
 
Jag löste problemet.
Kopplade bort givaren och tanken.
Dränerade den och vände upp o ner på den skakade ett par gånger.
Tillbaka med den och sprutade i lite kontaktspray på ytorna och sedan fungerade den kanon.
 
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Back
Top