Bränslekranen på en GSX400E?

• Thread starter Thread starter ft
  • Start date Start date

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Genom åren har användarhandboken till min GSX400E kommit vilse. Därför undrar jag nu om någon med erfarenhet av detta effektmonster kan bekräfta hur bensinkranen fungerar, se bifogad bild.

Vilket läge är vad? Jag antar att bakåt (höger i bilden) är normal och framåt öppnar reserven... men varför är neråt då märkt ON när det är OFF?

Det sista gör att jag börjat fundera på om det möjligen är så att hela vredet är ”omvänt” och man faktiskt kan köra slut på reserven med vredet bakåt?

Mvh,
/Fredrik

Bifogat

• fuel valve.gif
    fuel valve.gif
    1.1 KB · Visningar: 209
Res är ju reserv iaf, så kör med den i Pri läget.
Ser du ingen pil på vredet eller så, jag har sett sånna där det som du säger menas tvärtom mot var själva vredet pekar åt, men då har det oftast funnits någon pil som visar vilket som är det rätta.

ON kan vara att den släpper ut soppan hela tiden, om du tex vill tömma tanken, men kör man i det läget är risken stor att när hojen står så fyller den halva motorn med soppa.

Poacher skrev:
Ser du ingen pil på vredet eller så, jag har sett sånna där det som du säger menas tvärtom mot var själva vredet pekar åt, men då har det oftast funnits någon pil som visar vilket som är det rätta.

ON kan vara att den släpper ut soppan hela tiden, om du tex vill tömma tanken, men kör man i det läget är risken stor att när hojen står så fyller den halva motorn med soppa.

I PRI läget så rinner det soppa hela tiden, ON är det normala du skall använda
med din vacumstyrda bensinkran och RES är reserven.

Poacher skrev:

Det är en pil på vredet men den pekar åt det håll vredet pekar, d v s ut från centrum.

Hmm... "släpper ut soppan hela tiden" i motsats till att stänga av den när? Hur styrs det?

Dessutom har jag bekräftat att den inte släpper ut soppan hela tiden med vredet neråt. Vredet mot ON är soppa av, hojen stannar om man glö... eh... kör iväg med vredet mot ON i experimentellt syfte. ;)

piece skrev:

Ah, japanskt obegripligt men nu förklarat. Det är med andra ord reserven jag kör på nu och det blir macken på väg hem.

Tusen tack! :tummenupp

(Har någon en användarhandbok men ingen motorcykel som hör till får ni gärna höra av er)

Mvh,
/Fredrik

piece skrev:

Precis, PRI-läget brukar man sällan använda när hojen är i drift. ha den på ON och när det blir tomt så RES en lite stund tills du hinner tanka.

Det styrs av dina förgasare. Och kranen ska INTE stå i PRI när hojen är avstängd, ha den i ON och rör den inte därifrån.

ft skrev:
Dessutom har jag bekräftat att den inte släpper ut soppan hela tiden med vredet neråt. Vredet mot ON är soppa av, hojen stannar om man glö... eh... kör iväg med vredet mot ON i experimentellt syfte. ;)
Vacuumslangen mellan kranen och förgasarna läcker, eller så behöver kranen renoveras.
Lossa slangen från förgasarna och sug i den, soppa ska då rinna när kranen står på ON.
Prova att byta till en ny slang, fungerar inte det kan du köpa en renoveringssats till kranen av mig för en hundring plus porto (165:- på Lelles) :)

Det finns inget off-läge, ha den på on.
pri-läget är ett flödesläge dår soppan rinner direkt ner i förgasarna även när motorn inte är igång, för användning när hojen exempelvis stått stilla under längre tid eller när du fått slut på bränsle. Låt aldrig hojen stå en längre tid på pri-läget när motorn är avstängd, förgasaren kan flöda över och bränsle rinna ner i motorn, vilket kan vålla svåra skador eller brand när du startar motorn. :fakta

Biker66 skrev:
Vacuumslangen mellan kranen och förgasarna läcker, eller så behöver kranen renoveras.
Lossa slangen från förgasarna och sug i den, soppa ska då rinna när kranen står på ON.
Prova att byta till en ny slang, fungerar inte det kan du köpa en renoveringssats till kranen av mig för en hundring plus porto (165:- på Lelles) :)

Misstänker att det kommer att fungera finfint när jag väl köper ett renoveringskit på OK för en hundring som flyttar nålen på bensinmätaren ut ur det röda området. Om inte det fungerar så hör jag av mig! :tummenupp

Vakuumstyrd bensinkran, såna finesser trodde jag inte den här gamla pärlan skulle vara utrustad med! Hittade anti-dive också, till min förvåning. Jepp, jag har stenkoll... ;)

Poacher skrev:
Fast antidive var väldigt inne i början av 80-talet, det försvann senare.

Mmm, fungerade visst oftast so-so också. Många som deaktiverat det. På min verkar det dock vara riktigt bra, den niger knappt alls även vid hård inbromsning. Det blev en av mina första upptäckter när jag provkörde något annat efter att ha lärt mig köra på den här, att styret försvann neråt vid inbromsning. :)

Att den sedan bromsar som man kan vänta sig av en liten enkelskiva med en kolv är en annan femma. Jag har ABS varma dagar och man kan misstänka att geometrin i framänden blir lite annars också av bromskrafterna, som den vill fara... :huvet

Jag har ju det på min hoj med, jag kan tom justera det i 4a lägen, alla lika dåliga:lol

Inga vidare bromsar på min heller, det är vikten som är lite för hög för att vara sunt med de skivorna.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park