Bränslekran

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Hej, jag har en kawasaki GPZ 750 från 1983 vars bränslekran läcker rätt igenom. Den är av en vakuumstyrd typ som har lägena ON, RES, och PRI. Jag undrar om det går att ersätta den med en vanlig typ av, på och res? Anledning till att jag frågar är att den dels läcker och nu när jag skruvar isär den så är en del av de tunna gummipackningarna dåliga och den har ärjat lite.
Alternativet är att köpa en renoveringssats, jag hittade en på duells men jag hittar inte riktigt vad som ingår i den är det nån som vet?

Tack på förhand.

/Karl

Filtret som sticker upp i tanken från kranen är trasigt så jag undrar om jag kan sätta dig ett vanligt filter på slangen eller om flödet blir för dåligt då?

Normalt brukar det i renoveringsatsen ingå själva gummimembranet och packning mot tank och kranvred. Behövs det kan man själv tänja ut fjädern om den börjar bli slapp men där skall man vara försiktig, för mycket och den öppnar inte alls.

Normalt brukar det i renoveringsatsen ingå själva gummimembranet och packning mot tank och kranvred. Behövs det kan man själv tänja ut fjädern om den börjar bli slapp men där skall man vara försiktig, för mycket och den öppnar inte alls.

Efter att ha läst på lite så förstår jag nu att det brukar bli problem med att kranen läcker.
Jag funderar på att plugga vakuumslangen och skaffa en starkare fjäder som håller membranet stängt hela tiden så kommer pri-läget fungera som reserv och on och reserv resultera i stängd kran. Problemet är att man inte har nån reserv så när det är slut så är det slut...
Alternativet är att renovera den och hoppas den inte kärvar igen.

Jag börjar fundera på om jag varit så dum så jag lämnat hojen med kranen i läge pri... då är det ju inte lustigt om den läckt. :va

Efter att ha läst på lite så förstår jag nu att det brukar bli problem med att kranen läcker.
Jag funderar på att plugga vakuumslangen och skaffa en starkare fjäder som håller membranet stängt hela tiden så kommer pri-läget fungera som reserv och on och reserv resultera i stängd kran. Problemet är att man inte har nån reserv så när det är slut så är det slut...
Alternativet är att renovera den och hoppas den inte kärvar igen.

Jag börjar fundera på om jag varit så dum så jag lämnat hojen med kranen i läge pri... då är det ju inte lustigt om den läckt. :va

Om det har ärgat får du nog problem oavsett packning, ärgen hjälper till att gnaga igenom.

Touringbutiken har renoveringssatser för bensinkran såg jag i katalogen häromdagen. Inte provat dem däremot. Kolla på www.touring.se

Hoppas det hjälper.

/e

Om det har ärgat får du nog problem oavsett packning, ärgen hjälper till att gnaga igenom.

Touringbutiken har renoveringssatser för bensinkran såg jag i katalogen häromdagen. Inte provat dem däremot. Kolla på www.touring.se

Hoppas det hjälper.

/e

Tack ska kolla, ska försöka få bort ärjen innan ja smiskar ihop den igen. O-ringarna ser inte så dåliga ut igentligen utan det är nog den vakuumstyrda delen som fastnat i öppet läge. Nån som vet något som äter ärg men inte aluminium? Coca cola fungerar ju på rost kanske är lönt att testa det.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg