Bränsleinsprutning 2-Takt

Tack för alla svar detta kommer att hjälpa mycket men det där med microinsprut verkade intresant någon sida på den ???

Hej igen.
Vet inte var du har fått "microsprut" ifrån,hittar inget i tråden om det men om du menar Mega-Squirt,,,så kanske du skulle söka på det namnet,,,:tungan
Finns hur mycket som helst om det på nätet.
Frostie.

Hej igen.
Vet inte var du har fått "microsprut" ifrån,hittar inget i tråden om det men om du menar Mega-Squirt,,,så kanske du skulle söka på det namnet,,,:tungan
Finns hur mycket som helst om det på nätet.
Frostie.

Ja sorry det vqa därför jag inte hittade någon sida :D

undrar om inte gilera har sprut på sin 500cc scooter, (vespa) nexus ..

Last edited:
Har inte idats läsa allt men vi norr om stockholm använder många tvåtaktare med insprutning på vinterhalvåret.
Framförallt verkar rotax ha ett kanonsystem med riktigt låg bränsleförbrukning.

Har kollat runt på sidorna nu och det verkar som att dom bara har slit delar till snöskotrar så som kolvar och liknande. Men tack i alla fall:pannkyss

Du ska se att det inte är några problem att få tag i en spridare bara du lyfter på luren och berättar vad du är ute efter och till vilken maskin.

Apriliascootern Ditech har ett bränsletryck på 8 bar rakt på spridaren.
Från insidan ser spridaren ut som en vanlig ventil till en 4-taktare.
Ger en fin dimma åt sidorna i förbränningsrummet.

Hej igen du.
Som nån skrev så kan du säkert få tag på 1 spridare, för jag förmodar det är till nån av dina 125:or som du skall ha den, men var beredd att betala DUKTIGT för en sån.
Där ställs helt andra krav på en spridare till en direkt insprutning än till en vanlig insprutning.
Hittade lite priser på vanliga spridare hos GIK turbo teknik, från 790:-/st och uppåt,
http://www.gikturbo.se/performance.asp?produktGrupp=88
(sen vad en spridare till en direktinsprutning koster,,det kan man bara drömma mardrömmar om) och så skall du bara ha resten såsom mapsensor, TPS, lufttempsensor, kylvattensensor, bränslepump och spjällhus,,nåja ,du måste ju ha nån styrning av det hela,,Jojje 1963 säljer Mega-Squirt for 3300:- tror jag det är.
Och sen skall alt programmeras och iom detta blir en prototyp så finns där inte så många kända parametrer att gå på,,så antingen får du låta den gå alldeles för fett de första (många) gångerna du testar, eller också köpa in sådär en 10-15 cylindrer och kolvar.
Och så bör man ha en generator så man ha tillräckligt med ampere till all den extra elen,,,
Så det är väl inget som jag tycker man skall uppmuntra dig att satsa på, det koster nog mycket mer än det smakar och ha i åtanke att insprutning i sig själv inte ger nämnvärt mer effekt, man kan möjligtvis på lite bättre botten i motorn.
Men om du inte har blivit avskräckt altför mycket, :D så skulle du kanske kunna "meckla" ihop 2 system från nån moppe med Ditech-insprutning inkl. 2 stk "Gameboy-boxar, eller man kanske kan låte en box styra båda,,vem vet.
De borde ju räcka till sådär en 30 hk + förutsatt du kan få plats med 2 spridare i din topp, och få tillräckligt med luft in i motorn, evt med 2 stk spjällhus från moped..du får dock tänka på att det är långt ifrån säkert att tändkurvan är den samma på en EU-moppe med variator som den är på din växlade hoj så du bör ta sprutet från en växlat moppe,,
Om de nu har Ditech?
Och du måste få med alla mätsensorer som finns på en sån, annars blir det tufft, samt, förmodar jag, dubbla pumpar, om du tänkar använda mopedpump.
Jag säjer bara : LYCKA TILL.:)
Hälsningar Frostie.

Mycket bra ide att använda 2 stycken insprutnings system till moppe för dom kan man ju ganska så lätt få tag på här i stan. Men om man fixade en annan styrbox tex megasqurt i stället för orginal boxen på ditech mopparna tror ni att man skulle kunna få det att lira i hop:va

Det finns ett 70cc kitt från malossi till ditechscootern.
Inkl ny topp - cylinder - kolv , annan spridare , annan box o lite sladdar.

Motorgången är väldigt "digital" i denna motor, väldigt jämn gång inte en antydan till misständning.

Normalt är jag positiv till dåraktiga projekt men här måste jag bara undra vad herrn är ute efter att uppnå förutom enorma mängder strul? Dubbla moppesprut känns som årets absolut sämsta tanke, dubbelt så mycket strul och massor av felkällor för att inte tala om alla okända parametrar.

De försök till direktinsprutad 2-t som de stora fabrikanterna har haft har ju inte direkt uppvisat så revolutionerande resultat och då har de ändå tillgång till en lite större utvecklingsbudget än vad du har. Den enda high performance motor jag känner till som har provat direktinsprutning är GASGAS som testade det i sina cross/enduromoppar men det kom aldrig till produktion....

Jag tror jag ger upp direktinsprutning och statsar på att bygga ett system som ersätter förgasaren till att börja med bara som en kul grej för att lära sig mera. För det är aldeles för svårt och dyrt:mad: att få tag på delar att exprementera med så det är nog bättre att bygga med vanlig insprutning som man kan hitta typ överallt och som många fler kan.

Ryktades ju om att KTM är inne på DI sprut till 2-t. Någon som vet om detta rykte verkligen är sant?

Vet inte helt 100% säkert, men en gång i tiden hade jag en sån dära fransk scooter. 125cc, insprut (2-takt) med kompressor.. Jag höll på att göra den fräsch innan den skulle säljas och märkte att en massa av "komponenterna" som hade med insprutningen att göra var märkta "Orbital". Kanske det kan hjälpa dig på traven?

De försök till direktinsprutad 2-t som de stora fabrikanterna har haft har ju inte direkt uppvisat så revolutionerande resultat och då har de ändå tillgång till en lite större utvecklingsbudget än vad du har. Den enda high performance motor jag känner till som har provat direktinsprutning är GASGAS som testade det i sina cross/enduromoppar men det kom aldrig till produktion....

Rotax E-tec,är inte den revolutionerande i 2t insprut?

Vet inte helt 100% säkert, men en gång i tiden hade jag en sån dära fransk scooter. 125cc, insprut (2-takt) med kompressor.. Jag höll på att göra den fräsch innan den skulle säljas och märkte att en massa av "komponenterna" som hade med insprutningen att göra var märkta "Orbital". Kanske det kan hjälpa dig på traven?

Mycket bra info:tummenupp nu kanske man kan börja att bygga :smasha snart om man har lite flyt med företaget här i stan som har hand om dom där Peugeot Jet Force. Så man kan tjöta lite med dom och kolla va dom tror.

Roligt prosjekt! Ingen har dött av att prova. Kompressor å innsprut på tvåtakt låter najs!:) Har alltid velat ha en tvåtakt med turbo, men kompressor är säkert bättre om man får till det! 2t olja lär inte va nån höjdare för turbon, och de flesta racing 2t behöver knappast en ojämnare effekt kurva....:)

Nyheter
Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats