Bränslefilter - lätt förvirrad!

Kalle_kanel

.......
Gick med
3 Jun 2011
Hoj
Triumph Tiger 1050
Har problem med hojen då den går orent och tappar effekt vid bl.a. dragläge. Har haft den inne på förgasarrengöring men det verkar inte gjort susen. Googlat runt lite kring problemet och har nu tänkt att jag ska göra rent/byta bränslefilter för att se om det kan hjälpa.

Har lyckats lägga beslag på en taskig scannad reparationshandbok på nätet och när jag läser i den så blir jag lite konfunderad. Bifogar en bild på det jag uppfattar är bränslefiltret enligt handboken. Men när jag gogglar på bränslefilter till min mc är det inte den typen av filter jag finner! Är det jag som har fattat fel och bränslefiltret sitter där jag har rödmarkerat i bilden eller är den gulmarkerade delen själva filtret?

Behöver jag säga att jag aldrig har plockat isär en MC så jag är tacksam för alla hjälp jag kan få! Och om ni sitter på lite tips och trix som kan va till nytta så är jag tacksam för dessa också! T.ex.om det kan behövas specialverktyg eller något man ska tänka på vid demontering...

Eller om det rent av finns en duktig mc-person som skulle tänka sig svänga förbi och lyssna på hojen och komma med en kvalificerad diagnos på vad det är som krånglar?! Som sagt tacksam för all hjälp jag kan få!

Bifogat

• bränslefilter.jpg
    bränslefilter.jpg
    39.5 KB · Visningar: 315
På bilden du bifogar ser det ut som att händerna håller i bensinkranen med tillhörande sil som sitter inne i tanken.

plattan du ringat in i rött verkar vara den del som sitter mot tanken :)

Hittade en till bild och det verkar som den långa "pinnen" som är inringad i gult ÄR filtret?! Konstigt filter.... Och det verkar gå upp i tanken en bit. Bara att dra ut och blåsa rent?

Hittade en till bild och det verkar som den långa "pinnen" som är inringad i gult ÄR filtret?! Konstigt filter.... Och det verkar gå upp i tanken en bit. Bara att dra ut och blåsa rent?

Sitter i regel endast en sil på gamla förgasarhojar. Ett vanligt plastfilter efter kranen är aldrig fel att sätta dit.

Sitter i regel endast en sil på gamla förgasarhojar. Ett vanligt plastfilter efter kranen är aldrig fel att sätta dit.

Så om jag skulle montera ett extra bränslefilter mellan tank och bränslepump skulle det fungera? Orkar b.pumpen pumpa in tillräckligt med bränsle om jag sätter ett filter till? Ökar motståndet?

Så om jag skulle montera ett extra bränslefilter mellan tank och bränslepump skulle det fungera? Orkar b.pumpen pumpa in tillräckligt med bränsle om jag sätter ett filter till? Ökar motståndet?

Efter pumpen är nog enklast och bäst så slipper den suga genom ett till filter, om det går alltså.

Men lite förenklat kan man säga att silen på kranen inte dämpar flödet alls, funkar knappt som ett filter häller.

Efter pumpen är nog enklast och bäst så slipper den suga genom ett till filter, om det går alltså.

Men lite förenklat kan man säga att silen på kranen inte dämpar flödet alls, funkar knappt som ett filter häller.

Allright, filter mellan pump och förgasare! Då börjar jag få koll... :va

Du har väl två filter/silar i tanken, ett för reserven dvs det som sitter på plattan, och ett för vanlig körning dvs det som sitter på rörstumpen.

En bra fråga! Har inte öppnat upp tanken ännu. Det blir helgnöjet men jag försöker förbereda mig så mycket som det går. Misstänker dock att de filter/silar som sitter i tanken inte är någon höjdare och skulle vilja sätta det ett extra utanför tanken. Frågan är om bränslepumpen klarar av att trycka in bränslet via ett filter? Samt någon som vet vad det kan vara för mått på bränsleslangarna? 6 mm? Skulle vilja köpa dessa INNAN jag tar isär allt men hittar inga uppgifter om måtten.

En bra fråga! Har inte öppnat upp tanken ännu. Det blir helgnöjet men jag försöker förbereda mig så mycket som det går. Misstänker dock att de filter/silar som sitter i tanken inte är någon höjdare och skulle vilja sätta det ett extra utanför tanken. Frågan är om bränslepumpen klarar av att trycka in bränslet via ett filter? Samt någon som vet vad det kan vara för mått på bränsleslangarna? 6 mm? Skulle vilja köpa dessa INNAN jag tar isär allt men hittar inga uppgifter om måtten.

Den trycker genom filtret, förutsatt att det inte är tätt, och dom har i regel både 6 och 8mm anslutning. Man kan klippa av 6mm delen om man vill spara plats, tänk på att den bygger lite i längd så om det är ont om plats eller slangarna är korta så kan du behöva en bit slang oxå.

Den trycker genom filtret, förutsatt att det inte är tätt, och dom har i regel både 6 och 8mm anslutning. Man kan klippa av 6mm delen om man vill spara plats, tänk på att den bygger lite i längd så om det är ont om plats eller slangarna är korta så kan du behöva en bit slang oxå.

Då var tanken rengjord och ett extra bränslefilter monterat, rätt enkelt när man väl hade plockat ner allt. Men fick höra att vanliga pappersfilter inte fångar upp små rostpartiklar något vidare bra utan det finns specialfilter för det. Någon som vet fabrikat och var man kan få tag på dessa filter? Googlat runt som en tok men inte fått napp.

Trådbump à la grande. Har precis samma problem som inlägg #11. Var fanken hittar man bränslefilter i moderat storlek (dvs litet) som fångar upp rostpartiklar? Biltemas i plast med pappersfilter gör det inte.

1FK-24560-00 för YZF har 9 mm anslutning. Men vet man att det stoppar rost? Har sett på ett flertal fora där man klagar på att bränslefilter släpper igenon metall/rostpartiklar men inte sett något förslag på något som fungerar. Elände. Jag får prova ett original från ebay och se om det lever upp till epitet filter. I'll be back.

1FK-24560-00 för YZF har 9 mm anslutning. Men vet man att det stoppar rost? Har sett på ett flertal fora där man klagar på att bränslefilter släpper igenon metall/rostpartiklar men inte sett något förslag på något som fungerar. Elände. Jag får prova ett original från ebay och se om det lever upp till epitet filter. I'll be back.
Hittade du något som funkar?
Har problem med rostpartiklar som gör att nålventilen inte håller tätt och vanliga slangfilter duger inte.
Jag har iofs gott om plats och bränslepump så kanske ett filter från en Volvo 240 eller liknande?

Borde gå att hitta ett diesel förfilter till nån traktor eller båt som inte kostar skjortan.

Hittade du något som funkar?
Det verkar som att alla pappersfilter fungerar bra. Både Yamahas original och Biltemas. Se bara till att du inte av ouppmärksamhet vänder det bakfram när det är begagnat och du lär skruva på hojen. Sintrade (ihoppressade små mässingskulor) och nylonnätsfilter funkar inte på rostpartiklar. Pappersfilter blir igensatt över tid och lär bytas eller sköljas baklänges.

Tack för svar. Jag har testat ett vanligt litet universalfilter med papperselement men det går igenom för mycket ändå. Nu har jag köpt ett större Mahle-filter avsett för div bilar så det ska förhoppningsvis vara gott nog.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph