Funderar lite..
För att jämföra med bilars förbrukning måste man nog ta in körstilen, dvs hur mycket effekt man förbrukar per körd mil.
Konstantfart dvs inga accelerationer drar mindre soppa än när man accelererar upp och ned hela tiden.
med bilen ligger jag på 0,95L/mil (2.5L 310 Hk) blandad körning mest flytkörning o en annan acceleration..
med Tuonon (1L 130 Hk) ligger jag på ca 0,75L/mil men då accar jag mkt oftare och har högre snittfart, det är ju en del av det som är kul med hoj..
Skulle jag köra med bilen som jag kör med hojen så skulle jag lätt komma upp i 2L/mil
detta kanske påverkar de ngt haltande siffrorna?
Visst haltar en jämförelse mellan bil och motorcykel ofta pga det faktum att man har markant olika körstilar på dom två fordonen.
Dessutom reagerar dom helt olika på olika ändringar i körstil.
Hojen påverkas nästan inte alls av om jag tokgasar vid acceleration. Däremot stiger förbrukningen drastiskt vid högre hastigheter. Anledningen är låg vikt och uselt luftmotstånd.
Bilen påverkas mindre av högre hastighet medan häftiga accelerationer får katastrofal inverkan på förbrukningen.
Det beror ju på att det är ett tungt fordon med relativt lågt luftmotstånd.
Så en jämförelse rakt av mellan bil och motorcykel kommer aldrig att bli helt rättvis.
Men det förändrar inte det faktum att många hojar är usla på att utnyttja energin i bränslet.
Som jämförelse. Om jag kör så illt jag vågar efter en kurvig väg typ bogesund så drar min hoj 0,5l/mil. En gixxer eller R1 suger vid samma körning i sig närmare litern.
Den skillnaden är väldigt svår att förklara på annat sätt än att sporthojarna är extremt dåligt bränsleoptimerade.
Men det hänger ju i och för sig ihop med att dom optimerat så hårt för effekt.
Ska du klämma ur närmare 200 hästar ur en en liters sugmotor så måste du i princip bortse från bränsleekonomi.
Men jag är ganska övertygad om att dom skulle kunna få ner bränsleförbrukningen på sporthojarna med kanske 30-50 procent vid samma körning utan att göra alltför mycket avkall på motoreffekt och körglädje.