Bränsleförbrukning för Ducati Monster 900

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag hittade ingen tråd om detta, finns det så hänvisa dit som sig bör.

Ålrajdy, jag har skaffat ett härligt gammalt monster, en 900 från 1996. Nu har jag kört tre tankningar och finner att den drar runt 1L/mil. Körningen har mest bestått av stadstrafik med försiktig (och lite vinglig) kökryssning. Sitter besiktningsljuddämpare på, skall byta till termisarna som kom med på tjöpet. Förväntar mig ingen skillnad efter byte visserligen.
Frågan är:
Är detta vad man kan vänta sig eller kan jag försöka ta itu med det?

Mest irriterande är hur det begränsar räckvidden, jag vet att det inte är en tourer men det är ju kul om man inte måste svänga in på varje mack man kommer till.

Mina Duccar har vid riktigt försiktig körning ( 90-100 ) dragit runt halvlitern.
Vid inspirerad körning, en liter/milen.

Hade en likadan, samma årsmodell. Min drog alltid över litern, och då med ständig fullgas som en moppe, det är väl bara sjuttio hästar:D ibland låg jag vaken en stund om natten och grubblade över var all bensin egentligen tog vägen..

min 600 97a drar 0,55 ungefär blandad körning. 1 liter milen låter väldigt mycket. Går den som den ska då?

Hade en likadan, samma årsmodell. Min drog alltid över litern, och då med ständig fullgas som en moppe, det är väl bara sjuttio hästar:D ibland låg jag vaken en stund om natten och grubblade över var all bensin egentligen tog vägen..

Haha, om den låtit som en gasturbin så är det ju lätt värt det. Nu är ju inte ljudet beskrivbart med mindre än "härligt" iofs men kul vore om man kan tjöra 20 mil i sträck.

min 600 97a drar 0,55 ungefär blandad körning. 1 liter milen låter väldigt mycket. Går den som den ska då?

Lite tjockt kanske. Jag hade en 600 -01 tidigare, den gick inte att få upp över 0,55 hur mycket jag än bustjörde.
Ska kolla luftfiltret också kom jag på nu. Kan vara klokt.

Kolla över förgasarinställningar (nålhöjd munstycken). Det kan ju vara nån tidigare ägare som "trimmat".

Ta ut den på landsväg en ordentlig tur och se vad den drar där. Det kanske är din stadskörning som är problemet.

Stadskörning är den körning som gör slut på mest bränsle.. men det låter mycket ändå, kolla inställningarna på förgasaren och skicket på luftfilter.

Min har iofs insprut. Men den drar nog ca 0,7-0,8 nånting. (vid blandad stads / glad landsvägskörning)

Hade exakt samma symptom på min gammelmonster. Men den gick åas inte helt rent på jämn gas i låg/medelfart heller.
På min var problemet att huvudmunstycket var helt utslitet och gav motorn på tok för mycket soppa. Bytte munstycke och nål så sjönk förbrukningen till ca 0,6 och gången blev mycket bättre.

Så - kolla förknasare och munstycken är mitt tips.

Massor med tips, tax!
Luktar lite soppa faktiskt, filterkollen grejar jag utan vidare. Vet inte hur man ser att munstycke/ nål är slut men det löser sig. Återkommer med resultat.

Slängde på termi-termosarna oxå. :brinnerup
Dämpull läggs till på inköpslistan.

Jag köpte helt enkelt nya munstycken på biscaya på vinst och förlust, ingen stor peng. När jag kunde jämföra nya och gamla munstycken såg man tydligt att nålen var blanksliten och munstycket klart "urgröpt".

Intressant, ska nog prova att byta på min också... Har en 900SS som drar 0,75 ca, den luktar klart av bensin :)

Förra 900SS jag hade av samma årsmodell hade flatslidefuggar och drog 0,5.

Min skit på 70 hk drar 0.38 liter per mil om jag kör så miljövänligt som enligt mig är möjligt. Ca 1.1 liter per mil om jag kör på exempel bana med högt tempo!

1l/100km låter mycket tillochmed för en fugge 900.. Skulle gissa på feljusterat eller dåliga nålar, snacka med Pantah på Biscaya och beställ nya, han har bra koll.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti