bränsleblandning?

gpf

slav
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ktm660smc
Hur vet man om cykeln går fett eller tunnt? (om man nu inte har en massa balla maskiner och apparater)

Tittar på färgen på tändstiftet (enklast), lyssnar på ljudet (jo, det går om man vet hur det ska låta) eller kikar på krökarna (hur mycket blåfärgade de är).

Ang krökarna , skall dom vara blåa eller ingen färg alls?
Hur ser detta ni som vet?

Bifogat

• krok.jpg
    krok.jpg
    36 KB · Visningar: 359
Har oxå hört att det skulle vara en för tunn blandning om man har en blå krök.
Att höja nålen ett hack har jag blivigt rekommenderad att göra.
Har dock inte testat ännu...

Vill oxå ha lite mer klarhet i frågan... :confused:

Hmmm. luftburken då... hur vet man om den får "nog" med luft, eller snarare om man vinner något på att öppna upp burken ännu mer?

det kan aldrig bli för mycke luft.

Det ska inte vara en klarblå färg, utan en blåaktig ton i guldfärgade krökar. När maskinen är ny och kanske gått extra varmt kan krökarna vara ordentligt blå närmast utblåset från motorn, men det försvinner med tiden om man ställt in förgasaren rätt (en kraftig blånering stannar lätt kvar - det får man aldrig om hojen redan från första början körts rätt inställd och med rätt inkörningsteknik). Färgen ändras också med om man precis kört med hojen eller den stått och kallnat. Kollar jag de egna krökarna på Duken som gått 1200 mil så är de mörkgula med ett inslag av mörkblått. De till 620 som jag använt kortare tid är blå i själva böjen, men sedan är rören guldfärgade. Det mesta av det blå kommer från när maskinen varmkördes i butiken.

Men börja med att kolla tändstiftet efter att kört på fullgas.

gpf skrev:

Ja, med förbehållet att allt annat anpassas och att luften inte blir turbulent. Vakuum-förknasare kan dessutom ogilla om man sätter luftfilter direkt på dem - det brukar krävas en filterburk eller en anslutningshals för att de ska fungera (vad jag har hört i alla fall - har inte själv testat i praktiken).

TomK skrev:
Ja, med förbehållet att allt annat anpassas och att luften inte blir turbulent. Vakuum-förknasare kan dessutom ogilla om man sätter luftfilter direkt på dem - det brukar krävas en filterburk eller en anslutningshals för att de ska fungera (vad jag har hört i alla fall - har inte själv testat i praktiken).

Ok, då blir det till att såga lite plast på 660n i helgen..

TomK skrev:

Hmmm, läste på monomaniacs:

Yes, the airbox thing is kind of confusing. It's not only a matter of more (air) but much more a matter of how. Besides holding the airfilter the most important job of the airbox is to steady and streamline the airflow to & through the filter and carb. Just drilling holes in it has the opposite effect. BTW, even the Factory SM racers have an airbox (as part of the Carbon bodywork) around the K&N they use.

This is exactly why KTM went to so much trouble to relocate the battery on the Duke II just to fit the bigger airbox from the kickstart models. The small airbox of the Duke I and Enduro/SM models with eStarter simply doesn't flow as good. Not because it is too restrictive. In that case you could just start drilling and everthing would be solved. And that's not the case...

Så... man kanske inte skall ta gå loss på sin luftburk ändå...

gpf skrev:

Så... man kanske inte skall ta gå loss på sin luftburk ändå...

Det hänger ju på _vad_ du tänkt göra. Turbulent luftflöde har du ingen glädje av, men om du ökar flödet och har ett snyggt luftflöde, så är det OK. Skumgummi-filtret ger också lite annat flöde än ett K&N - på det hela taget mindre risk för störningar, men - enligt K&N i alla fall - så får man småvirvlar från ett skumgummi-filter vilket undviks med K&N (såklart :) ).

Jag har kapat ner kanterna på burken ett par centimeter (locket borta såklart), men lämnat framkanten för att ge stabilitet åt burken. Gummipluggen på sidan är också bortplockad. Att ha burken kvar ger ju fördelar som att man minskar mängden skräp som filtret måste stoppa - speciellt vid körning i grus och lera...

*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa