Bränsle?

Richard_Uppsala

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2011
Hoj
-07, Honda CBR1000RR
Förlåt mig... jag har kollat runt och försökt söka men inte hittat vad jag sökt...

Denna fråga kan tyckas dum... men vad är skillnaden på att köra med 95OKT och 98OKT... märker jag något? Har en ER6F och har bokat in mig på några bandagar... endast där kan jag tänka mig ett bättre bränsle, om det nu ger någon skillnad...

Ska man vara lite formell, tråkig och teknisk, är den egentliga skillnaden att 98 oktan har högre motståndskraft mot självantändning. Den klarar alltså högre kompression i motorn utan spikning/knackning.
Går din motor bra på 95 har du inte mycket (inte något?) att vinna på att slänga ut mer pengar.

(Med alltmer förfinad elektronik i våra fordon klarar för övrigt vissa t.o.m. att variera tändtidpunkt och "fethet" beroende på valt bränsle.)

...ska man fortsätta på den formella, tråkiga och tekniska vägen innehåller 98 oktan även lite mindre energi än 95 oktan. Har det någon egentlig betydelse? Nej.

I nära framtid kommer ju för övrigt 95 oktan att innehålla dubbelt så mycket etanol som idag (från 5 till 10%). Innebörden av detta för plastdetaljer i bränslesystemet m.m. tvista de lärde om...

Tveksamt att du märker nån större skillnad. Helt klart är i allafall att mängden inblandad etanol går illa åt div plaster/gummibussningar. Provade för några år sedan att blanda in mer etanol för att se vad som hände. Läckte som ett såll efter några veckor.. Effektmässigt vet jag inte. Vad som har märkts i dom länder där man redan genomfört ökad iblandning av etanol i 95 oktan är en minskad försäljning av denna kvalitet och ökad försäljning av 98.... Den är en så länge utan etanol.

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd