Bränsle?

Finns det 98 på pumpen när man tankar så väljer i alla fall jag det hantaget:tummenupp Kan bero på att jag själv kört tankbil o vet av erfarenhet att den soppan e,va i alla fall förr minst groggad med andra sorter:D :tummenupp

Om man inte lägger på överladdning eller ändrar komp (typ byter topplockspackning, kolvar etc) så betyder inte oktantalet något för effekten så länge talet är tillräckligt för motorn (enl det som står i manualen). Det betyder normalt sett att 95 oktan är tillräckligt och därför lika bra, även om du mappar om med en pc. Oktantal säger inget om energiinnehållet hos bensinen!

Däremot har svensk 95-oktan högre inblanding av etanol än t.ex. 98a och V-power vilket kan ge andra egenskaper som säkerligen påverkar mer än oktantalet.

Undantaget är motorer som uttryckligen är optimerade för högre oktan och som har knacksensorer som tillåter körning på lägre oktan genom flyttad tändning, t.ex. många turbomotorer och vissa bilsugmotorer..

Nu ska jag vara stönig,det GÅR att plocka mer effekt ur 98 än 95.

Sen att det faller in under felmarginalerna är en annan sak men teoretiskt så går det(precisionen på mätinstrumenten?)

Utan att optimera för ett högre oktantal så tjänar man inget på det om inte det finns en knacksensor som i sin tur ställer tändningen för ökningen och flyttar tillbaka tändpunkten.

Henrik

Så du menar att detta måste justeras manuellt även om allt sköts elektroniskt med insprut och tändning på knarrarna nu för tiden. Allt justeras ju direkt på moderna hojjar hur blandningar och optimerar till det bästa eller har jag fel. Knacksensorn ger väl bara utslag om det är för låg oktanhalt och kompenserar för det?

...minst groggad med andra sorter[/QUOTE]

??? Schweppes, fruktsoda eller ginger ale?

...minst groggad med andra sorter

??? Schweppes, fruktsoda eller ginger ale?[/QUOTE]

Nope:D Men när 98an kom så kördes den separat i egen tankbil till mackarna.. Andra sorter kördes,o körs offtast i samma tankbil i separata fack men blandas till viss del när man byter fack i manifoldern i tankbilen.. sen gick en hel del groggad soppa med diesel o annat in i bensin depåerna som returer... Dock ej i 98an som kom från ett separat tappställe..

I Bike gjordes ett test med bänkningar av hojar med olika oktantal på soppan. Jag har själv alltid kört 98, "nån enstaka extra pålle ger det kanske", men i testet fanns ingen mätbar skillnad. Ett vanligt argument är ofta att det kostar så lite extra att ge hojen det bästa, men om det inte går att mäta ngn effektskillnad är det kanske inte bättre...

Jag e rätt förvånad att inte hojarna ska gå på 98. När bilar var mitt största intresse så va de trimmade sug hondor som gällde o då var de alltid rekomenderat att dom skulle gå på 98 oktan. Tror till och med att de står i instruktions boken på honda s2000 (2.0l 240hk 9000rpm) att den bör gå på 98 oktan. Ändå e de ju inte i närheten av hur hårt trimmad en hojmotor är..

Sen får man ju inte glömma att när/om man drar på utlandssemester så kan kvalitén på bränsle kan variera och jag har för mig att chippade (dvs optimerade med 98) var mera känsliga för detta är de som var standard. Kan vara något att tänka på kanske.

Spelar det någon roll vad man har för oktantal på bensinen när man ställer undan hojen för vinterförvaring?

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage