Bränsle?

knetulf

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Hoj
BMW S1000RR
Har det någon betydelse vilket bränsle man kör på? Tänkte då främst på powercommandern och bänkningen. För chiptrimmar man en bil så ska man köra på 98 eller V-power. Undrade då om det är samma med en hoj för att få ut lite mer ur den eller man ska vara kvar på 95 för att inte skada något.

Om man chippar en bil så är "ska" inget måste nej. Allt beror på hur motorn blir mappad. Mappar man för 95 kör man 95 o.s.v

Den kommer nog att vara mest effektiv med det bränsle som man mappat med.

"Det ska vara 98" sa BSR när jag chipade min saab.

När "BSR" då la in mjukvaran i chippet så var den då anpassad för att gå på 98 oktan..
Vad dom då lägger in för någonting i sina chipp har ingenting med PC på en hoj att göra..

På en icke överladdad motor har jag svårt att tro att det spelar så stor roll, jag skulle nog mappa med 95

Koppartrans bästa sportbensin.

Allvarligt: De kronorna man lägger på soppa till en hoj är en så liten del av totalkostnaden, så varför inte lägga några ören till på att vara på säkra sidan?
98FTW!

Den oktan som fordonet är optimerat för.

Om du inte har knacksensor(vilka hojar har det?)då är alltid den högsta inom justerbart intervall bäst (och mest ekonomiskt)

Henrik

Eller så kör man högsta oktan, 98a så mår knarren bättre. Varför inte optimera den för 98:a när man ändå kör PC?

Eller så kör man högsta oktan, 98a så mår knarren bättre. Varför inte optimera den för 98:a när man ändå kör PC?

Eller så optimerar man för 95 så går den ändå bra den där gången du tankar V-powersuperduper.
Istället för att optimera på bästa soppan och aldrig våga tanka annat.

Eller så optimerar man för 95 så går den ändå bra den där gången du tankar V-powersuperduper.
Istället för att optimera på bästa soppan och aldrig våga tanka annat.

Jag är rädd att du har rätt.... däremot så har jag hört att ottomotorer mår bättre med högre oktanhalt oavsätt men jag kan givetvis ha fel här då jag inte är motormek.

Mår bäst på den soppa de är optimerade för.
Går att kräma ur lite mer på högre oktan men mår inte bättre.

Henrik

Jag skulle tro att effektskillnaden mellan optimerad på 95 respektive 98 faller inom felmarginalerna i bromsbänken.

På en sugmotor är det minimal skillnad (inom mätfelmarginal) om du kör på 95 eller 98 oktan. It´s all in your head. Kör man däremot med överladdning kan man utnyttja det sista av vad de högoktaniga alternativen (98, V-power, E85) ger och ligga närmare TDS innan motorn spikar. Därav mer effekt.
All bensin har samma energiinnehåll. För att förenkla det så har oktantalet att göra med självantändning och knackningar. Ju högre oktantal destå högre cylinderrumstemp klarar soppan innan den självantänder i cylindern och orsakar knackningarna i motorn.

Last edited:
Nu ska jag vara stönig,det GÅR att plocka mer effekt ur 98 än 95.

Sen att det faller in under felmarginalerna är en annan sak men teoretiskt så går det(precisionen på mätinstrumenten?)

Utan att optimera för ett högre oktantal så tjänar man inget på det om inte det finns en knacksensor som i sin tur ställer tändningen för ökningen och flyttar tillbaka tändpunkten.

Henrik

Minns att Bosse bildoktorn hällde socker i tanken en gång....biljävlen gick lika bra.
Kör man på 98-oktan så måste man nog hålla i styret extra hårt, annars flyger man ju av hojen pga den enorma kraften som utvecklas ur det förfinade bränslet.

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage