Bränsle oktan, 99 sökes i pumparna?

Både min hoj och min nyligen sålda bil var mappade på Shell V-power. För några år sedan en sommar började bilen plötsligt ge utslag för spikningar när jag gasade fullt (något den aldrig gjort förut) och hojen började gå ryckigt och nervöst på låga varv.
Det visade sig att Shell precis hade sålts till ST1 som tydligen, utan att gå ut med det, hällt i något bra mycket sunkigare i V-power-tankarna. Jag läste då på lite om vilka som hade bäst kvalitet på sin 98, och komm då fram till att Preem eller Statoil var det som gällde. Bytte således till Statoil och har aldrig haft problem med spikningstendenser på bilen sedan dess. Hojen tycker jag iofs går lite skumt på låga varv igen...




Törs man lita på nya Statoil "Circle K" har samma kvalle på soppan?
 
Jag brukar göra sista tankningen varje säsong inför vinterförvaringen med Aspen-bensin (95 oktan) eftersom den har bättre hållbarhet än vanlig bensin och inte innehåller etanol.

Och förr då bensinen inte innehöll 5% etanol, ja då sålde mackarna "Förgasarsprit" som man hällde i tanken på vintern för att undvika ispropp i förgasaren (bildad av kondensvatten i tanken).
Det behövs ingen förgasarsprit idag med 5% etanol inblandning.
 
Både min hoj och min nyligen sålda bil var mappade på Shell V-power. För några år sedan en sommar började bilen plötsligt ge utslag för spikningar när jag gasade fullt (något den aldrig gjort förut) och hojen började gå ryckigt och nervöst på låga varv.
Det visade sig att Shell precis hade sålts till ST1 som tydligen, utan att gå ut med det, hällt i något bra mycket sunkigare i V-power-tankarna. Jag läste då på lite om vilka som hade bäst kvalitet på sin 98, och komm då fram till att Preem eller Statoil var det som gällde. Bytte således till Statoil och har aldrig haft problem med spikningstendenser på bilen sedan dess. Hojen tycker jag iofs går lite skumt på låga varv igen...

Jag fick uppgifter från en motortrimmare för några månader sedan om kvalitet på macksoppa som de testat. Dels labanalys och även på ren effekt vid bänkning (bilmotorer). Endast 98 oktan var intressant och faktiskt märker jag skillnad på den i den moderna bilmotor jag har, jämfört med 95. Mer effekt och lägre förbrukning - upp till 2dl per mil för viss typ av körning.

Av det testade bolagen, så var OKQ8 bäst och med Preem på andra plats. Sedan ett ganska stort kliv ner till övriga. Och Shell, St1, Cirkel-K låg i botten. På en 400hk motor, skiljde det så mycket som 40hk mellan bästa och sämsta 98 oktan. Resultaten verkade vara de samma över hela mälardalen som de hämtat prov från.

Så numera kör jag endast på OKQ8 98 oktan. Lika dyr som det mesta annat av soppa, men får ut mer från den.
 
Det var intressant! Så var det inte för fem år sedan eller när det nu var när ST1 köpte Shell.
Då får man börja använda sitt gamla OK-kort igen alltså! Ska bli djävligt intressant att se om motorcykelns något ryckiga lågvarvsbeteende försvinner med OK 98 i tanken.
Preem verkar alltid ha bra soppa, men de har ju tyvärr desto färre mackar!
 
Det var intressant! Så var det inte för fem år sedan eller när det nu var när ST1 köpte Shell.
Då får man börja använda sitt gamla OK-kort igen alltså! Ska bli djävligt intressant att se om motorcykelns något ryckiga lågvarvsbeteende försvinner med OK 98 i tanken.
Preem verkar alltid ha bra soppa, men de har ju tyvärr desto färre mackar!

testa gärna och berätta om hojjen känns bättre.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top