BlöjRäsern
Gränsfall
Hej igen.
Jag tänkte ta itu med monstrets förgasare. Dels för att den drar soppa som en mo-fu, dels för att den gick riktigt illa härom kvällen. På väg utpå turen så tappade den plötsligen flåset och hade svårt för att varva ordentligt. Härledde detta till en feldragen soppaslang, den gick inte likadant efter slangen blev tillrättalagd iaf.
På hemvägen så tappade den tomgången och orken på lågvarv.
Vid båda tillfällena dock efter körning på 1/2-3/4-fullgas med efterföljande smygning på upp till 1/2gas.
Jag har tidigare blivit tipsad om att byta nålmunstycke samt nålar så det var planen för idag.
Är i besittning av en verkstadsmanual som föreslår att man skall demontera tanken inför operationen. Skall detta vara nödvändigt eller räcker det med att demontera från-sidan på vakumkranen för soppan?
För att minimera bensinslabb alltså. Dräneringsskruvens utformning lämnar en del att önska nämligen.
Nästa fråga: Vad gör de gråa plastgrejerna som sitter monterad i ramen?
Verkstadsmanualen säger inget om dessa, så vitt jag kan hitta. Slangarna på högra sidans plastgrej går till insugssidan på förgasarna. Det närmaste jag hittar i manualen om dem är "carburettors air intake filter/filtri presa aria carburatori" . Manualen är lite otydlig där.
Vad gäller och vad gör slangarna och plastgrejen?
Mitt exemplar har torra, tejpade slangar som sitter dåligt fastsatta. Har detta någon påverkan på motorgången?
Edit: läste noggrannare
Jag tänkte ta itu med monstrets förgasare. Dels för att den drar soppa som en mo-fu, dels för att den gick riktigt illa härom kvällen. På väg utpå turen så tappade den plötsligen flåset och hade svårt för att varva ordentligt. Härledde detta till en feldragen soppaslang, den gick inte likadant efter slangen blev tillrättalagd iaf.
På hemvägen så tappade den tomgången och orken på lågvarv.
Vid båda tillfällena dock efter körning på 1/2-3/4-fullgas med efterföljande smygning på upp till 1/2gas.
Jag har tidigare blivit tipsad om att byta nålmunstycke samt nålar så det var planen för idag.
Är i besittning av en verkstadsmanual som föreslår att man skall demontera tanken inför operationen. Skall detta vara nödvändigt eller räcker det med att demontera från-sidan på vakumkranen för soppan?
För att minimera bensinslabb alltså. Dräneringsskruvens utformning lämnar en del att önska nämligen.
Nästa fråga: Vad gör de gråa plastgrejerna som sitter monterad i ramen?
Verkstadsmanualen säger inget om dessa, så vitt jag kan hitta. Slangarna på högra sidans plastgrej går till insugssidan på förgasarna. Det närmaste jag hittar i manualen om dem är "carburettors air intake filter/filtri presa aria carburatori" . Manualen är lite otydlig där.
Vad gäller och vad gör slangarna och plastgrejen?
Mitt exemplar har torra, tejpade slangar som sitter dåligt fastsatta. Har detta någon påverkan på motorgången?
Edit: läste noggrannare
Last edited: