Bränsle/El -problem Gixxer 600!!!

Max©

pannkaka
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
R1
Goafton!

Var förbi polarn en sväng på verkstan, han hade precis vintervättad hojen.
När han sedan skulle starta den så hade det spökat för honom, kraftreläet till starten drog inte och bränslepumpen tokylade.

Så vi slog ett öga på det, vred på tändningen och pumpen gick konstant. När jag då byglade kraftreläet för att se om starten gick ö.h.t så slog det i den men den orkade inte vrida motorn.
Märkligt märkligt :va :va :va

Plötsligt började det droppa bensin nere vid stödet, ryckte upp tanken och kollade bränslelisten och då slog det mig.. Starten orkade inte vrida motorn och det droppar bensin ovanför listen..
Ryckte upp luftburken och givetvis var insuget FYLLT med bensin. Han hade antagligen felsökt ett tag med tändningen på och pumpen har toktryckt in bensin!

Antagligen får pumpen "15-matning" någonstans ifrån i ngt kablage. Det har suttit ett larm på cykeln och det är ju inte omöjligt att någon eftermonterad skarv har bränt ihop i ngt kablage.

Någon som vet om det finns elscheman till en sån här cykel ngnstans?

Ska bort imorgon och försöka ställa allt till rätta. Så håll inte inne på ngt är ni snälla!! :tummenupp

(starten kan väl inte vara stark nog att kröka ngn vevstake vid vätskeslag?)

//Max

Kolla i FAQ`en/stickysarna .. det ligger en länk till verkstadshandböcker

Nae nån vevstake orkar inte startmotorn kröka

Offra några liter biltema mineralolja efter att du fått ordning på soppasystemet. Byt olja, kör motorn 5 sek och byt igen

Har du soppa i oljan kommer du få lagerras. Räcker med väldigt lite

Kolla i FAQ`en/stickysarna .. det ligger en länk till verkstadshandböcker

Nae nån vevstake orkar inte startmotorn kröka

Offra några liter biltema mineralolja efter att du fått ordning på soppasystemet. Byt olja, kör motorn 5 sek och byt igen

Har du soppa i oljan kommer du få lagerras. Räcker med väldigt lite

Bra där!

Ja, det är inte direkt "dieselspädd" olja, bensin torkar nog ut de smörjande egenskaperna fort.

Normalt ska pumpen sluta trycka då bränsletrycksgivaren fått "rätt" värde?

Sitter det ingen överströmningsventil i listen, a k a bränsletrycksregulator?
(vore ju logiskt men det finns väl ändock ingen retur att släppa i så!?)

Det skulle ju underlätta en hel del om du skrev vilken årsmodell det är, för utan att vara expert på Suzuki så gissar jag att det är liiiiite olika elscheman på Gixxer 600'or mellan 97 och 09 :rolleyes:

Det skulle ju underlätta en hel del om du skrev vilken årsmodell det är, för utan att vara expert på Suzuki så gissar jag att det är liiiiite olika elscheman på Gixxer 600'or mellan 97 och 09 :rolleyes:

:va
Var helt säker på att jag skrev ut det i rubriken :huvet

Suzuki GSX600R -02

Alltså cykeln är en;

-02

Obs: Orsaken till att startreläet inte drog var givaren på kopplingshandtaget.

Last edited:
Hade ur stift och sög ur cylindrarna, körde starten och tryckte ur allt.
Insug, cylindrar och allt var torrt.

Mätte i kontaktstycket till soppapumpen med tändning på.... fick ingen spänning.

Provade att hänga ihop grejerna igen, på med tändning, soppapumpen surrar och ger sig inte. provar hyfsat omgående att starta men inte tillstymmelse till försök till att dra.

Rev av luftburken och vred på gasen, inloppen var fulla med bensin igen!! :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet

Borde inte soppapumpen jobba mot ett tryck på bränslelisten? Hittar ingen givare men något måste ju bryta strömmen till soppapumpen!?

Börjar dock luta åt att styrenheten är åt helvete i vilket fall...

Ngn som VET "funktionsbeskrivningen" på soppapumpkretsen?????

Beskrivning på "utrikiska" i bifogad bild.

Tackar Eldstorm!!

Det är bränslepumpsreläet alla gånger, får konstant ström till soppapumpen som sagt och av en slump kortslöt jag kretsen och såg vid säkringslådan att där satt ett soppapumprelä. Bilden bekräftar kretsen och 3 sekunders funktionen :tummenupp

Reläet var inget konventionellt tillslagsrelä och det satt inget kopplingsschema på det så det är inte lätt att kontrollera det. Men provbyta har ja hört är roligt! :)

Någon som sitter på ett bränslepumpsrelä till en GSXR?
Art nr:
066500-4230
SE 249JR

Jag har ett relä och bensinpump från en gsxr 750 01. Hojta till om du behöver.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back