bränner säkringar till blinkers...

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Har problem med att jag bränner säkringar till min honda cbr 900.
När jag köpte hojen hade den blinkers monterade i styrändarna, dessa har jag nu bytt till vanliga. Blinkersen är monterade runt gaffelbenen med en gummibeklädd klämma.

Har ingen jordningssladd till blinkersen eftersom den jord som tidigare används var själva styret. Som jord använder jag nu gaffelbenen på vardera sida. Kan det var detta som gör att säkringen går? Tycker att det borde vara lika bra jord som styret men jag är ingen elexpert.

Eftersom jag har orginal blinkersrelä så blinkar det lite snabbare än det borde men det kan borde väl inte räcka för att bränna en säkring?

Avsaknad av jord gör inte att säkringen brinner av. En säkring brinner av antingen pga. överström (kortslutning) eller överlast (termisk överbelastning). Kolla över kabelisoleringen till ledningarna så att inte något ledande material kommer i kontakt med jord och kortsluts.
Är du säker på att blinkrarna orsakar att säkringen går? Har du separar säkring till blinkers?

Avsaknad av jord gör inte att säkringen brinner av. En säkring brinner av antingen pga. överström (kortslutning) eller överlast (termisk överbelastning). Kolla över kabelisoleringen till ledningarna så att inte något ledande material kommer i kontakt med jord och kortsluts.
Är du säker på att blinkrarna orsakar att säkringen går? Har du separar säkring till blinkers?

Hej!

Jo jag har en separat säkring till blinkers.

Efter ytterligare 10 brännda säkringar:

* blinkersrelät är ok, har testat med ett nytt - med samma resultat
* Säkringen går enbart när jag ska blinka till vänster. Att blinka till höger funkar fint.
* När jag testat med att koppla ur båda framblinkers går det att blinka till vänster i ett par sekunder, sedan går säkringen.

Vad kan orsaka detta?
Funderar på om det kan vara något fel i handtaget, dvs någoin form av kortslutning i själva blinkersvisare, men det är svårt att se.

Fruktansvärt irriterande:mad:

trodde att jag hittat felet...
Byte bakre blinkers på vänster sida och problemet verkade vara borta. Var ute och körde i ca två timmar utan problem, men precis innan jag kom hem gick säkringen antagligen igen (har inte kollat än) och det gick inte att blinka.

elfel=:mad:

Jag kan tänka mig att det är en skadad kabelisolerring till någon vänsterblinker. Skadan gör att kopparledaren kommer i kontakt med den jordade ramen ibland.
När du sedan "grejar" med kablelstammarna, så ändras läget på skadan. Detta medför att kortslutning kan upphöra för att sedan återkomma.
Det troliga är att felet ligger i kabeln mellan blinkersknappen och vä blinkers eller i någon av dess lamphållare.
Eftersom elsystemet var "ombyggt med andra blinkersplaceringar, så kan det finnas kvar oisolerade kabeländar från avklippta "skräpkablar" som kan orsaka kortslutning.

Det var bara några tips

Nu är det löst!

Först var det kortslutning i vänster blinkers, när den var bytt så glömde jag att isolera kablarna till de främmre blinkersen vilket medförde att säkringen gick igen.

Tack för fina tips:tummenupp

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...