Bränna fett - vad?

Både och, givetvis går förbränningen ner till följd av minskad aktivitet men den är ändå vesäntligt förhöjd under flertalet timmar efteråt. Ju hårdare träning och högre puls du haft under träningen desto längre kvarstår denna förhöjda förbränningstakt detta är en av anledningarna till att den totala förbränningen om man springer istället för att gå är större.

Vill du ha den molekylära bakgrunden skicka PM........

Ha ha, nejdå!
Ditt ord är gott nog.

Man får se det som bensinförbrukning alltså... :Bara för att man gasar och kommer fortare fram, och följdaktligen kan stänga av motorn, så spar man ingen bensin, tvärtom går det åt mera.
Ok! (måste hitta för mig, analoga ledstänger!) :D

Det handlar inte om några större mängder med energi som går åt efter ett pass, ett par tiotal kcal kanske.

Elliot, DL, Goldberg, L and Kuehl, KS. 1992. Effect of resistance training on excess post-exercise oxygen consumption. Journal of Applied Sprt Science Research, 6(2), 77-81.

Gilette, C.A., Bullough, R.C., and Melby, C. 1994. Post-exercise energy expenditure in response to acute aerobic or resistive exercise. International Journal of Sports Nutrition, 4, 347-360.

Murphy, E. and Swartzkopf, R. 1992. Effects of standard set and circuit weight training on excess post-exercise oxygen consumption. Journal of Applied Sport Science Research, 6(2), 88-91.

Thornton, M.K. and Potteiger, J.A. 2002. Effects of resistance exercise bouts of different intensities but equal work on EPOC. Medicine and Science in Sports and Exercise, 34(4), 715-722.

http://www.scielo.br/pdf/rbme/v10n2/en_a06v10n2.pdf

Trots det så funkar ju intervallträning utmörkt i praktiken. Och inte tusan bränner man fett på internett iaf ;)

Trots det så funkar ju intervallträning utmörkt i praktiken. Och inte tusan bränner man fett på internett iaf ;)
Tja, för atleter med kass kondis så funkar det säkert bra eftersom dom inte orkar hålla något vidare tempo en längre sträcka ;)

Åter igen handlar det om att skapa ett energiunderskott, om man gör det genom att låta bli att äta eller öka sin aktivitetsnivå spelar ingen större roll. Om man nu inte räknar med alla andra hälsomässiga fördelar som konditionsträning medför.

Last edited:
Jag måste skriva mitt standardfettinlägg!

:mattias Efter att du tränat ca 1,5h är kroppen (muskler & lever) tömd på kolhydrater. Då börjar du bränna fett på riktigt! Ofta det som folk upplever när dom "går in i väggen" under träning. Dock så blir man trött och grinig, gäller att försöka bli arg istället så att man vill ännu mer :mad:

Kan också funka att dricka lite sportdryck i taget, dricker man för mycket så får man sockerkick, sabbar fettförbränningen och blir trött 20min senare.
Om man inte är sadistiskt lagd och gillar uthållighetssporter går det utmärkt att tex cykla till simhallen, simma, sedan spela bollsport 1h och cykla hem. :mattias

:mattias Efter att du tränat ca 1,5h är kroppen (muskler & lever) tömd på kolhydrater. Då börjar du bränna fett på riktigt! Ofta det som folk upplever när dom "går in i väggen" under träning. Dock så blir man trött och grinig, gäller att försöka bli arg istället så att man vill ännu mer :mad:

Kan också funka att dricka lite sportdryck i taget, dricker man för mycket så får man sockerkick, sabbar fettförbränningen och blir trött 20min senare.
Om man inte är sadistiskt lagd och gillar uthållighetssporter går det utmärkt att tex cykla till simhallen, simma, sedan spela bollsport 1h och cykla hem. :mattias

Bra tips! :tummenupp
Tackar!

Nästa inlägg i debatten blir.

Man har kommit fram till att kroppens fett kan bara avge en viss mängd energi inom en viss tidsrymd. Några teoretiska siffror säger 70 kcal/kg fett/dygn för otränade individer, dom kan säkert variera lite och är säkert högre för tränande individer.
Så, desto fler trivselkilon man har, ju större underskott kan man ligga på utan att förlora fettfri massa. (annars går man fortfarande ner i vikt såklart, men en större del kommer då att vara fettfri massa)
Men å andra sidan, har man aldrig tränat till sig någon betydande muskelmassa så har man ju inte heller så mycket att behålla. Även om en viss del av överätandet även generar en del fettfri massa.

Men en lagom hälsosam viktnedgång ligger nog runt 0.5 - 1 kg i veckan.

man är seriöst masochistiskt lagd om man gör det som du skrev, eller bara målmedveten :)

Bra tips! :tummenupp
Tackar!

Varsågoda! Satsa på något du tycker är kul, man kan inte disciplinera/tvinga sig hela livet.

Förslag som är fullt realistiska:

* Promenad till salsakurs, simning 1h och promenad hem.

* Cykla till korpfotbollen och cykla hem.

*Promenera till gymet, ta sitt vanliga gympass och lägg till ett spinningpass efteråt, promenera hem.

* Boka ett bodypumppass och sedan innebandy efter det.

Osv. Så länge man håller pulsen uppe så funkar allt.

man är seriöst masochistiskt lagd om man gör det som du skrev, eller bara målmedveten :)

Tja det hänger väll en och annan kedja i garderoben ;)
Näemen det låter långt värre än vad det är, iaf om man gör saker som man tycker är roliga.
(Jag hade fina sadistdagar ett tag, cykl 1h, karate 1h, cykl 45m, crawlkurs 1h, cykl 45m. :näsblod )
Nu hinner jag inte.
Riktig masochism=Tävlingscykling & triatlon.

Last edited:
Varsågoda! Satsa på något du tycker är kul, man kan inte disciplinera/tvinga sig hela livet.

Tja det hänger väll en och annan kedja i garderoben ;)
Näemen det låter långt värre än vad det är, iaf om man gör saker som man tycker är roliga.
(Jag hade fina sadistdagar ett tag, cykl 1h, karate 1h, cykl 45m, crawlkurs 1h, cykl 45m. :näsblod )
Nu hinner jag inte.
Riktig masochism=Tävlingscykling & triatlon.

Förslag som är fullt realistiska:

* Promenad till salsakurs, simning 1h och promenad hem.

* Cykla till korpfotbollen och cykla hem.

*Promenera till gymet, ta sitt vanliga gympass och lägg till ett spinningpass efteråt, promenera hem.

* Boka ett bodypumppass och sedan innebandy efter det.

Osv. Så länge man håller pulsen uppe så funkar allt.

alltså jag har inga problem med att träna mycket, jag bara älskar det, det är när man repeterar för mycket, typ löppas i timmavis som jag mår dåligt för att jag, ja repeterar mig helt enkelt :(

alltså jag har inga problem med att träna mycket, jag bara älskar det (

Vore kul om någon här inne kunde förklara varför en del mår så bra av att träna mycket, "runners high", medans andra mår dåligt av jogga 2,5km även om dom har bra kondition. :va

Btw har för mig att du tränade mkt, förslagen var tänkta till trådstartaren men kliPpa och klIztra är så sVårt!

Skitbra att göra som ni säger, att slänga in en massa fysiskt ansträngande transportmedel istället för bil och liknande. Minns i första ring när det blev vår. Plockade fram cykeln och satt på den fram och tillbaka till skolan varje dag, vilket är ca 1 mil T&RT. Gick ner i vikt utan att jag ens tänkte på det.
Var nån som påpekade det, och först då lade jag märke till nedgången.
Måste brytt mig mycket om utseendet. :confused:
Det var på den tiden då man var lite rundare i kroppen, om man så säger.

Jag lade på mig sjukt mycket medans jag var tillsammans med förra tjejen och fick dåliga vanor. Efter att vi gjorde slut så har jag gått ner 4kg. Kan vara värt att prova :D

Problemet för dem flesta är ju att ta sig i kragen (mig själv inkluderad).

Tänkte vara jätteduktig igår och sticka ut och jogga en stund i mina nya löpardojjor. Självklart halkade jag åt helvete efter 10 minuter och fick nästan krypa hem :mad: Det gör ont att slå i svanskotan :fakta

Vore kul om någon här inne kunde förklara varför en del mår så bra av att träna mycket, "runners high", medans andra mår dåligt av jogga 2,5km även om dom har bra kondition. :va

Btw har för mig att du tränade mkt, förslagen var tänkta till trådstartaren men kliPpa och klIztra är så sVårt!

jag vet iaf varför jag mår dåligt av det. det är helt enkelt så att när jag springer så tappar jag motivationen eftersom att det är så jäkla konstigt, då startar en mini hypokondri (hitta på ord är kul) som gör att jag känner mig tröttare än jag är. hoppar då av bandet och sen är jag lika pigg igen :va

ah okej :)

Jag lade på mig sjukt mycket medans jag var tillsammans med förra tjejen och fick dåliga vanor. Efter att vi gjorde slut så har jag gått ner 4kg. Kan vara värt att prova :D

Problemet för dem flesta är ju att ta sig i kragen (mig själv inkluderad).

Tänkte vara jätteduktig igår och sticka ut och jogga en stund i mina nya löpardojjor. Självklart halkade jag åt helvete efter 10 minuter och fick nästan krypa hem :mad: Det gör ont att slå i svanskotan :fakta

ja det gör sjukt ont att slå i den :( testa att bli så hårt sparkad på träningen att du flyger iväg och landar på armstödet på en trästol, med svanskotan först då! :mad: kändes i ett halvår :mad:

Last edited:
Ska man uppleva runners high så ska det till något längre distanser än 2,5 km i alla fall. Jag brukar få det först efter 10 km, någonstans mellan 10 och 20 km.
Men man är väl inte riktigt säker på vad det är egentligen, eventuellt att det kan vara något psykologiskt och inte kemiskt med frigörande av endorphiner som man tror. Forskare har så vitt jag vet, inte lyckats återskapa det i lab i alla fall.
Det har nog en del med omgivning, sinnesstämning och att man övervinner ett mål att göra, känslan när man är ute på en långtur i en kalla syrerika höstluften och löven fladdrar runt fötterna i skogen kan ju vara sådär härligt euforisk.

Sen är det väl som med allt annat, en del är bra på att springa, andra är mindre bra.

Men man är väl inte riktigt säker på vad det är egentligen, eventuellt att det kan vara något psykologiskt och inte kemiskt med frigörande av endorphiner som man tror. Forskare har så vitt jag vet, inte lyckats återskapa det i lab i alla fall.

Ja det är ganska svårt att tänka sig att man får en kick efter 1,5h löpband. :näsblod
Kanske bara är psykiskt isf. Vilket i sin tur innebär att alla kan få det, om man bara försöker och vill! :va

Ja det är ganska svårt att tänka sig att man får en kick efter 1,5h löpband. :näsblod
Kanske bara är psykiskt isf. Vilket i sin tur innebär att alla kan få det, om man bara försöker och vill! :va
Kanske, eller så är det så att dom bara tycker det är riktigt surt att springa och kommer liksom aldrig i rätt stämning för att drabbas av någon vidare runners high?

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back