Bränna fett - vad?

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
En undran.
Om man vill gå ner i vikt, vilket är effektivast, gå 1 tim eller jogga 1 tim?
Någon hävdade att det var effektivare att gå om man ville gå ner.
Hur är det egentligen?
Å om man är så lagd att man vill simma 1 timme, hur effektivt är det jämfört med ovanstående?
Är nämligen med i en bantartävling på jobbet och vill ju inte slösa tid på något som är oeffektivt. :näsblod

//Yabba

Haha jag tänkte på det för två minuter sen när jag gick hem och mötte nån galning som var ute och sprang.

Så hög intensitet under så lång tid som möjligt ger störst kaloriförbrukning.
Löpning är den mest effektiva energiförbrukaren, om man nu orkar springa en längre sträcka. Löpning över en given sträcka förbrukar ca 30% mer än om man går.

Ett större kaloriuttag än intag resulterar i en viktnedgång. Om man nu skulle vara intresserad av det, så är andelen energi som kommer från fett som störst vid en belastning på 65% VO2MAX närmare 75-80% av maxpuls, men det spelar ingen roll på viktnedgången så länge som underskottet är det samma.

Swimming - freestyle, moderate
525 calories in 1 hr
Running - 10.8 km/h
825 calories in 1 hr
Walking - 6.4 km/h
375 calories in 1 hr

Så hög intensitet under så lång tid som möjligt ger störst kaloriförbrukning. Löpning är den mest effektiva energiförbrukaren, om man nu orkar springa en längre sträcka. Löpning över en given sträcka förbrukar ca 30% mer än om man går.
Fast vill man i första hand bränna fett och inte kolhydrater är raska promenader eller lätt jogging det bästa. 60-65 procent av sin maxpuls är en bra nivå.

Edit. Läste just en artikel som sade att det inte alls behövde vara så. Jag antar att min gamla gympalärare inte hade full koll. :D

Last edited:
En undran.
Om man vill gå ner i vikt, vilket är effektivast, gå 1 tim eller jogga 1 tim?
Någon hävdade att det var effektivare att gå om man ville gå ner.
Hur är det egentligen?
Å om man är så lagd att man vill simma 1 timme, hur effektivt är det jämfört med ovanstående?
Är nämligen med i en bantartävling på jobbet och vill ju inte slösa tid på något som är oeffektivt. :näsblod

//Yabba

det beror helt på din gång/jogging/sim-teknik. om du promenerar i samma hastighet som när du joggar fast utan att jogga så bränner du fett som bara fan eftersom jogging och löpning är en övergång från gång i syfte att spara energi. testa dig fram och ta vad som känns bekvämt, träning ska vara kul också och inte bara ett nödvändigt ont:tummenupp

Fast vill man i första hand bränna fett och inte kolhydrater är raska promenader eller lätt jogging det bästa. 60-65 procent av sin maxpuls är en bra nivå.
Nej, 65% av VO2MAX är det.
Räknas om såhär

%MHR=0.64 × %VO2 Max + 37

Förhoppningsvis ska det till någon tuffare aktivitet än en promenad för att komma upp i 80% av sin maxpuls.

Sen spelar det ingen roll om du förbrukar kolhydrater eller fett vid din aktivitet, så länge som energiunderskottet är detsamma sett över dygnet/veckan så blir din viktnedgång densamma.
En större kolhydratoxidation under aktivitet bidrar till en nedreglering av kolhydratoxidationen under ett senare tillfälle.

-edit-
Och nu editerade du också, nåja :)

Bifogat

• fatoxidation.JPG
    fatoxidation.JPG
    15.4 KB · Visningar: 55
Last edited:
Haha jag tänkte på det för två minuter sen när jag gick hem och mötte nån galning som var ute och sprang.

Hehe galning har jag alltid tänkt med när jag sett någon varit ute och sprungit, men det är banne mig mindre tråkigt än att gå.

Här är en liten räkneövning angående viktnedgång och löpning (alla siffror är ungefärliga):

7 000 kcal motsvarar energimängden i 1 kg rent fett, så om du ligger på ett underskott av 7 000 kcal under en vecka så kommer du följdaktligen att gå ned ett ca ett kilo. Löpning i en timme i medelhårt tempo ligger för mig (~95kg kroppsvikt) på runt 1 000 kcal/h, alltså, en timmes löpning varje dag i veckan ger 1 kg viktnedgång utan förändring av kosten (förutsatt att kosten ligger på en normalnivå och inte ger ett energiöverskott).

Joggar man istället en timme tre dagar i veckan (mer realistiskt) så behöver man alltså minska sitt kostintag med ca 4 000 kcal (7 000 - 3 x 1000kcal-löpning) vilket är ~570 kcal per dag vilket inte är särskilt svårt om man har disciplin.

Mer än ett kilo i veckan är inte sunt eller realistiskt, åtminstone inte under en längre period.

det beror helt på din gång/jogging/sim-teknik. om du promenerar i samma hastighet som när du joggar fast utan att jogga så bränner du fett som bara fan eftersom jogging och löpning är en övergång från gång i syfte att spara energi. testa dig fram och ta vad som känns bekvämt, träning ska vara kul också och inte bara ett nödvändigt ont:tummenupp

Jaha ja, tekniken är obefintlig, men jag hankar mig fram :D
Provade att simma förra året, och enda resultatet var skavsår i armhålan :huvet
Hade aldrig tänkt börja jogga, men så kom det en gubbe och gned om mig när jag var ute och gick vid en sågspånsstig, så jag tänkte att jag kan väl knata upp där när ingen ser mig och testa hur långt jag orkar i alla fall.
Joggade väl 20 kliv i uppförsbacke så var pulsen på 100% eller något.
Gick en stund tills andhämtningen blev någorlunda normal och sen provade jag igen, och nu kändes det som om man kunde jogga hur länge som helst :va
Nu var det ju inte riktigt så, men jag kutade på i ca 30 min i alla fall och kände mig skitnöjd:tummenupp
Kände mig mindre nöjd dom följande dagarna - ont i fötter o smalben.
Följande två gånger jag var ute och gick var det inte att tänka på att jogga, värkte som bara den om man försökte jogga.
Men sen har det släppt, så nu brukar jag varva, gå/jogga 50/50 i en total timme.

Hehe galning har jag alltid tänkt med när jag sett någon varit ute och sprungit, men det är banne mig mindre tråkigt än att gå.

Att gå med musik till är fan trevligt, fast att vistas utomhus överhuvudtaget vid den här tiden på året är sjukt tråkigt.

Vad innebär 1 000 kcal i matväg?

Jag är rookie som en 5-åring inom detta men inser att det är kanske dags att sätta sig in i det så man kommer under 0.1 ton igen :gnissla

Att gå med musik till är fan trevligt, fast att vistas utomhus överhuvudtaget vid den här tiden på året är sjukt tråkigt.

Ja utan musik är ju inte att tänka på, gäller att ha väl laddat i mp3spelaren :tummenupp

EN sak, som vi aldrig fick svar på i idrottsledarutbildningen en gång i tiden, var huruvida förbränningen KVARSTÅR på en lika hög nivå, som under träningspasset, lika länge som träningspasset varade.

Är det någon som VET detta.
Alla vet ju, och känner hur man är oerhört varm, har bra cirkulation, osv långt efter ett pass.
Det man alltså ofta hörde, var att "om du springer en timme, har du lika hög förbränning under kommande timme efteråt"

Detta skulle isf premiera långa lågintensiva pass (gång, svavgång, lättjogging osv), vilket oxå ligger i linje med den puls-skala som Karhunen (Finländsk elitlöpare, kostguru samt fysiolog) satte upp en gång i tiden, där all puls över 70% av maxpuls bara är spjälkande, all puls under ( i mitt fall 130 bpm) är fettförbrännande.

Så frågan: Bibehålls den höga förbränningen en tid efter fysträning?

Jag är rookie som en 5-åring inom detta men inser att det är kanske dags att sätta sig in i det så man kommer under 0.1 ton igen :gnissla

Hehe ja jag tänkte också ta mig under 0.1 ton :D

Finns mängder med teorier och vetenskapliga formler m.m.

Det som jag märkt funkar bäst i praktiken är antingen korta intervallträningar (15 min, 4ggr i veckan) eller lågintensiv träning under en längre period. Anledningen till att jag inte gillar högintensiv träning under längre perioder är att styrketräningen går sämre och när man inte orkar lyfta lika tungt så tappar man muskler och inte bara fett.

Finns mängder med teorier och vetenskapliga formler m.m.

Det som jag märkt funkar bäst i praktiken är antingen korta intervallträningar (15 min, 4ggr i veckan)

Hehe, jodå, många teorier finns det, men det är ju inte svårare än att kroppen är en ballong. Blåser man upp den mer än man släpper ut så blir den större...
KOnsten är väl att hitta en balanserad väg... (lättare sagt än gjort, och det är här alla bantningscharlataner kommer in)
Men MER motion, och en SUND kost är den enda vägen.
Vad sen sund kost är blir nästa religionskrig... ;)

Nåväl. Jag ville mest veta vad du menar med intervall 4ggr/v i 15 min.
Låter lite.
Eller så har jag hajat fel.

Hur menar du? 15 min total träningstid? med vilka intervaller då? (40/20 eller vad?) Eller menar du att intervallet är 15min? Och isf hur lång är vilan? Och hur många ggr upprepas det hela?
Nyfiken!

Bara att kolla på matpaketen, där står energiinnehållet. Men här kommer några exempel:

Varje punkt motsvarar ca 1 000 kcal:

• 23 st Wasa Sport knäckebrödskivor
  • 8 portioner havregrynsgröt (exkl. mjölk och sylt)
  • 1 Big King XXL-burgare (endast burgaren) :skrämd
  • 9 st burkar Red Bull
  • Över ett kilo fiskbullar
  • Inte ens en hel kebabpizza
  • 4 kilo broccoli
  • 2.2 liter mellanmjölk
  • 450 gram bra falukorv (med högt köttinnehåll)

Nu orkar jag inte rota i skafferiet mer, du får kolla själv bland dina matvaror :). Men en enkel tumregel är att en flottig pizza är ca 1500 kcal vilket är mer än halva dagsbehovet för en normal man och en stor hamburgare som t.ex Big King XXL som jag listar ovan kan vara förvånansvärt sjukt energirik, lägg till stor pommes med dipp och en stor cola och vips så har du förbrukat HELA dagsbehovet. Alkohol är även det grymt energirikt så en kväll med fet mat + massor av bira och en jättemeny på Burger King som avslutning kan lätta landa på 5-6 000 kcal utan problem.

Hehe, jodå, många teorier finns det, men det är ju inte svårare än att kroppen är en ballong. Blåser man upp den mer än man släpper ut så blir den större...
KOnsten är väl att hitta en balanserad väg... (lättare sagt än gjort, och det är här alla bantningscharlataner kommer in)
Men MER motion, och en SUND kost är den enda vägen.
Vad sen sund kost är blir nästa religionskrig... ;)

Nåväl. Jag ville mest veta vad du menar med intervall 4ggr/v i 15 min.
Låter lite.
Eller så har jag hajat fel.

Hur menar du? 15 min total träningstid? med vilka intervaller då? (40/20 eller vad?) Eller menar du att intervallet är 15min? Och isf hur lång är vilan? Och hur många ggr upprepas det hela?
Nyfiken!

Jag menar 4st 15 min intervall i veckan

Examelvis: uppvärming 3 min, sen 1,5min högintensivt, 45s lågintensivt sen varva ner de sista 3 min.

Intevallträningen höjjer pulsen och syresättningen kraftitigt och kroppen får även nytta av en "efterförbränning" som man inte får på samma sätt med lågintensiv träning. Bra kondition och ökad syresättning får fart på förbränningen ordentligt. Sök på google om ni vil ha viadre utläggning om varför.

EN sak, som vi aldrig fick svar på i idrottsledarutbildningen en gång i tiden, var huruvida förbränningen KVARSTÅR på en lika hög nivå, som under träningspasset, lika länge som träningspasset varade.
Så frågan: Bibehålls den höga förbränningen en tid efter fysträning?

Både och, givetvis går förbränningen ner till följd av minskad aktivitet men den är ändå vesäntligt förhöjd under flertalet timmar efteråt. Ju hårdare träning och högre puls du haft under träningen desto längre kvarstår denna förhöjda förbränningstakt detta är en av anledningarna till att den totala förbränningen om man springer istället för att gå är större.

Vill du ha den molekylära bakgrunden skicka PM........

Det handlar inte om några större mängder med energi som går åt efter ett pass, ett par tiotal kcal kanske.

Elliot, DL, Goldberg, L and Kuehl, KS. 1992. Effect of resistance training on excess post-exercise oxygen consumption. Journal of Applied Sprt Science Research, 6(2), 77-81.

Gilette, C.A., Bullough, R.C., and Melby, C. 1994. Post-exercise energy expenditure in response to acute aerobic or resistive exercise. International Journal of Sports Nutrition, 4, 347-360.

Murphy, E. and Swartzkopf, R. 1992. Effects of standard set and circuit weight training on excess post-exercise oxygen consumption. Journal of Applied Sport Science Research, 6(2), 88-91.

Thornton, M.K. and Potteiger, J.A. 2002. Effects of resistance exercise bouts of different intensities but equal work on EPOC. Medicine and Science in Sports and Exercise, 34(4), 715-722.

http://www.scielo.br/pdf/rbme/v10n2/en_a06v10n2.pdf

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back