Brända tändstift - Suzuki RG 125

jtisell

Husky
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Kawasaki GPz 750 -83
Hej!

Jag och grabben min skulle ut och övningsköra lite med hans Suzuki RG 125cc för ett tag sedan. Tyvärr blev det inte som vi hade tänkt oss då tändstiftet brändes efter ca. 30 minuters hojåkning.

Så vi köpte oss ett nytt tändstift och då startade motorcykeln på första kicken och det var dags för ett nytt försök med övningskörningen. Även denna gång brändes tändstiftet efter 20-30 minuters körning.

Måste även tillägga att motorcykeln bluddrade kraftigt vid 6000 varv och att den inte ville varva ur ordentligt när den kördes.

Några tips på vad det kan vara?

Tack på förhand!:)

hur ser stiften ut? vilken färg
det kan vara/låter som att den går magert, om det är så har Ni haft tur att det inte har blivit hål i kolven

hur ser stiften ut? vilken färg
det kan vara/låter som att den går magert, om det är så har Ni haft tur att det inte har blivit hål i kolven

Hej ! Färgen är svarta/feta. Misstänker dock tändspole alt. avgasventilen som öppnar vid 6.000 varv.

Ok när Du skrev brändes så trodde jag att det "brändes" för mig är det att ex elektroden/erna smälter, så då är det "lungt" avseend risken att bränna kolven
ventilen ok att den inte går bra på höga varv och som Du säger att den bluddrar på höga varv, det borde normalt inte hända något med blandningen om inte flottören hänger sig eller ventilen läcker så att Du får en okontrollerad bränslenivå i förgasaren, luftfiltret ser jag som rätt osanolikt men enkelt att kontrollera

Sänk trottelnålen ett hack eller två så den går klenare. Förmodligen är emulsionsröret slitet och behöver bytas ut. Bränn av de igensotade stiften/mittelektroden med gasolbrännare så blir de som nya igen.

Sänk trottelnålen ett hack eller två så den går klenare. Förmodligen är emulsionsröret slitet och behöver bytas ut. Bränn av de igensotade stiften/mittelektroden med gasolbrännare så blir de som nya igen.

Testade att sänka trottelnålen samtbytte tändstidt, och då gick den rätthyfsat. Vi kund köra 10 mil. Sen när vi skulle köra iförrgår gick den inte att starta. Ingen tändning denna gång heller. Får väl testa att ta fram gasolbrännaren, om det inte skulle fungera så blir det väl service på verkstad.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg